[numeriek]interpolatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

[numeriek]interpolatie

Ik heb twee vectoren, w en d, met eental 6 punten in. Bestaat er een mogelijkheid om met octave de coëfficiënten te weten te komen van de interpolatie (cubic spline) voor de twee laatste deeltjes?

Ik zou namelijk het maximum van de punten moeten interpoleren en dat zou zich ergens in die delen bevinden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: [numeriek]interpolatie

Ik snap de vraag niet. Kun je duidelijker maken wat je wilt? (plaatje of zo?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [numeriek]interpolatie

:D Ik heb dus een serie punten (metingen) waarvan ik het maximum moet bepalen. Ik weet zeker dat dit maximum zich tussen de laatste 3 punten moet zitten. Nu is de vraag ik rechtstreeks uit Octave de coëfficiënten van de veelterm kan halen door cubic spline interpolatie te gebruiken. (Indien niet zal ik dus zelf aan het werk moeten om deze te berekenen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [numeriek]interpolatie

Ik vond net de oplossing door als methode 'pp' te zetten krijg ik: interp1(w,d,'pp'):

Code: Selecteer alles

{

  x =



	  0.73000

	  4.16000

	  6.77000

	  9.07000

	 10.82000

	 13.88000



  P =



	-0.012828   1.698000

	 0.023755   1.654000

	 0.010000   1.716000

	 0.012000   1.739000

	-0.037582   1.760000



  n =  5

  k =  2

  d =  1

}


Nu moet ik nog uitvinden wat die waarden zijn. Iemand enig idee?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: [numeriek]interpolatie

Ik heb dus een serie punten (metingen) waarvan ik het maximum moet bepalen.
Om dit te doen heb je geen interpolatie nodig. Ik vermoed daarom dat je aan een continu verband hebt gemeten en dat je op basis van deze metingen een functie opstelt (die je op de een of andere manier kunt verantwoorden). Deze functie is in jouw geval 'spline'. Let op: zonder verantwoording voor de functie is je zoektocht naar een maximum betekenisloos.
Nu is de vraag of ik rechtstreeks uit Octave de coëfficiënten van de veelterm kan halen door cubic spline interpolatie te gebruiken.
Dat kan volgens mij wel. Bekijk de help van spline, mkpp en ppval. Is het echter niet veel makkelijker om gewoon te interpoleren met een kleine stapgrootte en dan het maximum te zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [numeriek]interpolatie

Het gaat 'm inderdaad om het maximum van het continu verband dat er zou moeten zijn.

Interpolatie met kleine stapgrootte levert mij inderdaad een resultaat op maar het probleem is dat ik met meetfouten moet werken. Ik ga het er op houden dat mijn voorlaatste punt eigenlijk bijna het maximum is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: [numeriek]interpolatie

Ik ga het er op houden dat mijn voorlaatste punt eigenlijk bijna het maximum is.
Heb je de meting zelf uitgevoerd? Als dat zo is, dan had je je maximum moeten opzoeken (dat is namelijk een interessant punt). Als dat niet zo is, dan is de persoon die gemeten heeft een prutser. :D

Je kunt natuurlijk op basis van je punten en een gegeven verband de foutgrenzen wel doorrekenen, maar daar word je vast niet gelukkig van...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [numeriek]interpolatie

Heb je de meting zelf uitgevoerd? Als dat zo is, dan had je je maximum moeten opzoeken (dat is namelijk een interessant punt). Als dat niet zo is, dan is de persoon die gemeten heeft een prutser. :D
De cursus schreef de metingen voor dus meer mochten we niet doen aangezien het een nogal krap tijdsbestek was. Het uitzoeken van het maximum was inderdaad de juiste werkwijze geweest.
Je kunt natuurlijk op basis van je punten en een gegeven verband de foutgrenzen wel doorrekenen, maar daar word je vast niet gelukkig van...
Neen niet bepaald dus ga ik zoals boven geschreven oplossen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [numeriek]interpolatie

Weet iemand bij toeval hoe ik in Octave de kleuren kan aanpassen van mijn plot?

plot(w,d,'x',wi,di,w,ds);

Ik zou de 2 eerste reeksen dezelfde kleur moeten geven maar ik geraak er via de handleiding niet uit.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [numeriek]interpolatie

Als het goed is, is Octave 99.9% Matlab compatible en zou dit moeten werken:

Code: Selecteer alles

plot(x1, y1, 'b', x2, y2, 'b', x3, y3, 'r');
waar b = blauw en r = rood

Anders kun je dit eens proberen:

Code: Selecteer alles

plot(x1, y1, 'b');

hold on;

plot(x2, y2, 'b');

plot(x3, y3, 'r');

hold off;
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [numeriek]interpolatie

het werkt! Thx
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer