[scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

hallo allemaal,

wij moeten op school een profielwerkstuk maken. we doen dit over winegums.

nu waren wij dus van plan om zelf snoep te gaan maken voor het verplichte practicum die erbij hoort.

maar wij moeten dus ook zelf de kleur/smaakstoffen maken.

het is alleen moeilijk te vinden hoe je nou precies natuurlijke kleur/smaakstoffen maakt.

mijn vraag is dus hoe je deze maakt?

groetjes,

Daphne

Berichten: 817

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Dat zijn vaak zeer ingewikkelde processen. Stoffen die niet zomaar aanwezig zijn in schoollabo's.

Welke kleur/smaak stoffen zoek je?



Uit welke stof bestaat bubblegum ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 6

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

welke smaken maakt ons niet zoveel uit we dachten aan aardbei en citroen enz. gewoon de 'standaars' snoep smaken.

uit welke stoffen bubblegum bestaat weet ik niet want wij verdiepen ons alleen in de winegums/gummiebeertjes.

wij dachten dat we mischien gewoon iets van aardbei konden toevoegen ofzo voor de smaak en kleur.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Kijk bijvoorbeeld hier eens en ga je vanuit daar (als je de stofnaam hebt) verdiepen in de synthese of extractie.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Dankjewel!! ik denk dat we hier nog wel even mee vooruit kunnen :D

Berichten: 6

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

weet iemand of het wel veilig is om zelfgemaakte snoepjes te eten als we ook met esthers werken of is het dan beter om natuurlijke kleurstoffen te gebruiken? zoals bessensap erbij doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Je moet gewoon heel goed weten met welke stoffen je werkt en wat ze met elkaar doen als je daar antwoord op wil hebben. Er is weinig te zeggen over veiligheid als de stoffen waar je mee werkt ons onbekend zijn.

Pas wel op met bijvoorbeeld het glaswerk van school dat je gebruikt. Je weet nooit wat er precies in heeft gezeten en hoe het is schoongemaakt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Er is een ding over te zeggen, en dat is:

Eet nooit van chemicaliën!

Ook niet als ze in een zelfgemaakt snoepje zitten. Daarbij maakt het niets uit of deze chemicaliën zelfgemaakt zijn (en wie dat doet of waar dat gebeurt) of dat ze zijn aangeschaft. Gewoon niet doen.

Zelf maken, om eens te weten hoe dat werkt is natuurlijk prima, en voorzichtig ruiken kan ook, maar daar houdt het op. Wil je winegums of ander snoep maken met de bedoeling het ook te eten dan zul je geschikte (food grade) geur-, kleur- en smaakstoffen moeten aanschaffen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Ook de stoffen die je koopt zijn in principe chemicaliën en ook daar zitten haken en ogen aan zoals bijvoorbeeld de dosis.

Wil je de winegums echt eetbaar hebben, zul je aan heel erg veel eisen moeten voldoen voor het veilig is!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

ja jullie hebben idd gelijk, wij vinden het eigenlijk ook een beetje te gevaarlijk om die snoepjes zelf te gaan proeven

nu hebben we dus bedacht dat we gewoon de snoepjes met geur en kleur vergelijken.

we maken nu snoepjes van

natuurlijke kleurstoffen

azokleurstoffen en

esters

nu hoeven we dus alleen nog alles een beetje uit te zoeken

en als ik nog meer vragen heb laat ik het jullie wel weten :D

xx

Daphne

Berichten: 817

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

Ik herinner me een proef uit het secundair onderwijs waar we de geur uit die vierkante ananasblokjes moesten namaken.

(je kent ze wel, van die oranje kubusjes, zeer zoet en verslavend spul :D )

Dit moet dus te doen zijn met wat er in een labo van middelbaar onderwijs doorsnee aanwezig is, aangezien het een eigen gekozen project was, en slechts een week op voorhand beslist was

(wrs dus geen bestelling van de school uit voor speciale chemicaliën).

Gelijkaardige geuren en kleuren moeten te doen zijn.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

ananasgeur is inderdaad een ester. Weet zo gauw niet meer welke, methylbutanoaat denk ik.

edit: Wikipedia biedt uitkomst :D Zowel methylbutanoaat, butylbutanoaat als ethylhexanoaat worden genoemd. Van deze stoffen lijkt me de laatste het meest geschikt, vanwege de minder prettige geur van de butaanzuur-derivaten die je voor de synthese van de andere stoffen nodig zou hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: [scheikunde] kleur- en smaakstoffen maken

okeej dankjewel ik denk dat we die gaan gebruiken :D

Reageer