[natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 30

[natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

heey,

Ik lees overal dat de wetten van Newton slechts gelden in een Intertiaal coördinatenstelsels.

Nu leek het mij gek dat de ze dan ook gelden op aarde omdat de aarde constant rond draait.

Het is welliswaar héél langzaam waardoor je misschien een aanpassing zal moeten maken in de berekeningen bij je formules maar we draaien toch echt rond?

Als de wetten van Newton gelden op aarde, betekent dit dat we te maken hebben met een Intertiaal stelsels, echter buigen wolken af ten gevolge van de corioliskracht, een kracht die slechts aanwezig is in roterende stelsels.

Welke denkfout(en) maak ik?

Groeten chris

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

De corioliskracht is onder andere merbaar aan de wind die nooit regelrecht van een hoge naar algedrukgebied waait. Zie de Wet van Buys Ballot

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

De corioliskracht is onder andere merbaar aan de wind die nooit regelrecht van een hoge naar algedrukgebied waait. Zie de Wet van Buys Ballot
Dit begrijp ik wel, maar dat is niet mijn vraag. Ik vraag me af waarom de wetten van newton gelden op aarde terwijl de corioliskracht ook aanwezig is. Deze twee krachten zijn allebei resultaten van twee verschillende coördinatenstelsels:

De wetten van Newton gelden slechts in een Intertiaal coördinatenstelsel

De Corioliskracht is slechts in een roterend coördinatenstelsel aanwezig.

De wette van Newton gelden op aarde: Vanaf de aarde zien wij (kijkend naar de wolken) het effect van de corioliskracht.

Dit zou toch niet mogelijk moeten zijn? Beredenerend dat de twee krachten niet in hetzelfde stelsel voor komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Als een voertuig remt, schiet je naar voren. Vanuit het voertuig beredeneerd moet er een kracht naar voren zijn. Je zult er tevergeefs naar zoeken. Een schijnkracht. Vanaf de straat gezien is het duidelijk: jouw snelheid vermindert niet (onmiddellijk), terwijl het voertuig vertraagt. Dus t.o.v. het voertuig versnel jij.

Zo is de corioluskracht een schijnkracht bij rotatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Zo is de corioluskracht een schijnkracht bij rotatie.


Question:

Coriolis force? Don’t you mean coriolis effect? Pot/kettle/black?

Answer:

No, I don’t mean the Coriolis effect. While one can use the word, effect, in almost any context for something which happens, I am referring to the Coriolis force. The modern convention (nearly a century old now) is that there are no preferred coordinate systems and that once you adopt a coordinate system, one gets a set of forces along with it. When you shift coordinate systems, some forces vanish, others appear. In an inertial coordinate system, there is no Coriolis force. In a rotating coordinate system there is.

No, in a rotating coordinate system, there is a Coriolis force which is as real as any other force in that it causes a mass to be accelerated. (When was the last time you saw Newton’s law say that an effect causes a mass to be accelerated?)



Bad Coriolis FAQ

Het is een kracht. Het hangt er alleen vanaf vanuit welk coördinatenstelsel je kijkt.

Maar, wat ik mij nu dus afvraag: Moet je het aardoppervlak zien als ene draaiend coördinatenstelsel of niet? Ik weet dat er relatief gezien niks verandert. Maar de aarde draait wel degelijk.

Gelden de wetten van newton omdat de hoeksnelheid ω zo klein is?

Thermo, kun je a.u.b. iets meer in gaan op de aarde en de wolken (even wat praktischer). Voordat we een discussie over de kracht/het effect beginnen (A) dankje :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Thermo, kun je a.u.b. iets meer in gaan op de aarde en de wolken? ...
De wolken bewegen in principe wel met de wind mee en wind gehoorzaamt de corioliskracht, dus doen de wolken dat ook.

Stel je eens een grote langzaam roterende schijf voor. Soms zie je die op een kermis. Probeer van de rand naar het middelpunt te lopen. Het lukt je niet over een rechte lijn (een straal) te lopen. Terwijl je een stap in de goede richting doet, draait de schijf onder jou een stukje door. Het lijkt, of je op de schijf opzij gedrukt wordt. Dat is de corioliskracht, een schijnkracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Thermo, hier heb je de koe bij de staart. De draaiende schijf onder jou oefent wel degelijk een forse reële kracht op je uit, te weten de wrijvingskracht tussen het schijfoppervlak en je schoenzolen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

De draaiende schijf onder jou oefent wel degelijk een forse reële kracht op je uit, te weten de wrijvingskracht tussen het schijfoppervlak en je schoenzolen.
Is dat niet de centripetaalkracht?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Dat is de component van die wrijvingskracht die je op de schijf probeert te houden. En verder is er een tangentiële component die je opzij duwt. Daar is niets schijnbaars aan. Het coriolis-effect is nou juist als je over een glasplaat bóven die draaiende schijf zou lopen. Op die glasplaat volg je een rechte lijn, maar als je die route projecteert op de draaiende plaat daaronder dan ga je in een schitterende spiraal lijken te lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Dat is de component van die wrijvingskracht die je op de schijf probeert te houden. En verder is er een tangentiële component die je opzij duwt. Daar is niets schijnbaars aan. Het coriolis-effect is nou juist als je over een glasplaat bóven die draaiende schijf zou lopen. Op die glasplaat volg je een rechte lijn, maar als je die route projecteert op de draaiende plaat daaronder dan ga je in een schitterende spiraal lijken te lopen.


je hebt helemaal gelijk. Maar hoe zien jullie de aarde dan? Als inertiaal of als roterend coördinatenstelsel?

(dit is wat ik niet helemaal begrijp)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Verplaatst naar Klassieke Mechanica.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Verplaatst naar Klassieke Mechanica.
heey,

Het maakt mij persoonlijk niet uit. Maar deze vraag stel ik in verband met een profielwerkstuk dat ik aan het maken ben.

Ik heb meerdere topics vandaar dat ik hier vergeten was dit er opnieuw bij te zetten.

Jammer genoeg lijkt het iedereens petje te boven te gaan hier =( (<= challenge :D )

Groeten chris

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Ik heb het verplaatst omdat het geen typisch vraagstuk is voor in het huiswerkforum: vragen aldaar hebben een eenduidig, relatief eenvoudig antwoord waarbij weinig discussie mogelijk is. Hier in de vakfora (in dit geval dus klassieke natuurkunde) is ruimte voor vragen die een wat verdere, gevorderdere blik vereisen, en hier zou je dus betere hulp moeten kunnen krijgen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 308

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Voor de wetten van Newton (F=ma) geldt dat de ruimte een absoluut referentiekader is. Versnelling wordt tov dit absolute referentiekader gemeten. Bij veel experimenten merk je er niets van dat de aarde draait. B.v. als een voorwerp van de tafel op de grond valt; de tijdsduur daarvan is zo klein, dat de rotatie van de aarde tijdens de valtijd verwaarloosd kan worden. Lokaal is de aarde ook plat, terwijl de aarde in werkelijkheid een bol is.

Als je van Amsterdam naar New York vliegt of terug, dan is de rotatie van de aarde wel merkbaar.

Luchtstromen op een schaal die vergelijkbaar is met de afmeting van de aarde, en die langzaam genoeg stromen, merken wel dat de aarde draait.

Dat is vergelijkbaar met de algemene relativiteitstheorie: de spacetime is gekromd, maar op kleine schaal is de spacetime vlak. Dit is het onderwerp van differentiaal geometrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [natuurkunde] de wetten van newton op aarde (corioliskracht)

Da_doc,

Dankjewel voor je antwoord. Dit is iets waar ik echt wat aan heb. Het bevestigd mijn vermoeden en het lijkt allemaal te kloppen. Ik zal deze informatie zeker gaan gebruiken, als je eventueel een bron hebt (wat ik niet verwacht eigenlijk) zou je die dan kunnen posten?

Dankjewel! :-k

Nu nog mijn twee andere vragen beantwoorden :P :P

Phys,

De andere vragen zijn inhoudelijk ook niet eenvoudig. Is het mogelijk dat je deze ook naar het vakfora kan verplaatsen?

het gaat om:

[natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht, Op zoek naar meer dan slechts de uiteindelijke formule

(misschien dat ik deze in [wiskunde] moet veranderen)

&

[natuurkunde] corioliskracht + buys ballot, Op zoek naar informatie over de ontdekkingen en gebruikte informatie.

dankjewel voor het lezen :D

Reageer