Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Afbeelding

Wat is het evolutionaire voordeel van het hebben van een bewustzijn?

Berichten: 217

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Indien er geen bewustzijn zou zijn geweest, verkregen en ontwikkeld door

de tijdperken heen, kon ik dit niet schrijven. Uiteindelijk zal ons bewustzijn zover toenemen dat we eerbied voor al het leven zullen hebben. Mijn visie en gedachten hierover passen verder niet in dit forum dus laat ik het hierbij. :wink:
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Berichten: 33

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

janos schreef:Indien er geen bewustzijn zou zijn geweest, verkregen en ontwikkeld door

de tijdperken heen, kon ik dit niet schrijven.


Op welk voordeel doel je ? Dit impliceert geen duidelijk voordeel aan het hebben van een bewustzijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Als ik mij niet vergis, is er volgens de huidige wetenschap geen enkele reden voor het hebben van een bewustzijn. Dit bewustzijn kan immers geen invloed uitoefenen, want we hebben geen vrije wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Het bewustzijn heeft nut, omdat het het leervermogen vergroot en complexere sociale interactie mogelijk maakt. In mijn visie heeft geeft het evolutionauir voordeel op ongeveer dezelfde manier als geweien en pauwenstaarten dat doen.

Het heeft echter ook nadelen, zoals anorexia, zelfmoord etc.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Het bewustzijn heeft nut, omdat het het leervermogen vergroot en complexere sociale interactie mogelijk maakt.
?

kan dit dan 'niet' zonder bewustzijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Cassanne schreef:Het bewustzijn heeft nut, omdat het het leervermogen vergroot en complexere sociale interactie mogelijk maakt.
?

kan dit dan 'niet' zonder bewustzijn?


Dat misschien wel, maar zoals Cassanne al zei: Het vergroot het leervermogen en maakt een complexere sociale interactie mogelijk. Dus met bewustzijn wordt dat juist verbeterd, waardoor het bewustzijn dus nut heeft voor de evolutie, en wel op die manier. [/b]
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Als ik mij niet vergis, is er volgens de huidige wetenschap geen enkele reden voor het hebben van een bewustzijn. Dit bewustzijn kan immers geen invloed uitoefenen, want we hebben geen vrije wil.


En hier ben jij het dus niet mee eens want in andere posts laat je overduidelijk blijken niets van het begrip "vrije wil" en bewustzijn te snappen. Je komt steeds met verschillende tegenstrijdige argumenten en dat is erg verwarrend.

Geef nou nog 1 keer jouw definitie van vrije wil en dan kunnen we daar op verder gaan.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Cassanne schreef:Het bewustzijn heeft nut, omdat het het leervermogen vergroot en complexere sociale interactie mogelijk maakt. In mijn visie heeft geeft het evolutionauir voordeel op ongeveer dezelfde manier als geweien en pauwenstaarten dat doen.

Het heeft echter ook nadelen, zoals anorexia, zelfmoord etc.


Dus jij bent van mening dat het bewustzijn het lichaam kan sturen?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Een bewustzijn dat bestaat bij de gratie van een materieel orgaan en bijgevolg gedetermineerd is door erfelijke en omgevingsfactoren, heeft om een lichaam te beinvloeden evenmin nood aan een vrije wil, als de wind die dat immers ook kan.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Een bewustzijn dat bestaat bij de gratie van een materieel orgaan en bijgevolg gedetermineerd is door erfelijke en omgevingsfactoren, heeft om een lichaam te beinvloeden evenmin nood aan een vrije wil, als de wind die dat immers ook kan.
En dus is er volgens die gedachte geen evolutionaire noodzaak voor het hebben van een bewustzijn.

(immers, als ons bewustzijn net als de wind is, waarom dan de noodzaak om ons er bewust van te zijn? De wind heeft toch ook geen bewustzijn nodig om wolken te laten bewegen?)

Cassanne denkt hier anders over, en daarom stelde ik mijn vraag aan hem/haar.

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

p schreef:En dus is er volgens die gedachte geen evolutionaire noodzaak voor het hebben van een bewustzijn.

(immers, als ons bewustzijn net als de wind is, waarom dan de noodzaak om ons er bewust van te zijn? De wind heeft toch ook geen bewustzijn nodig om wolken te laten bewegen?)

Cassanne denkt hier anders over, en daarom stelde ik mijn vraag aan hem/haar.
Bewustzijn is het logisch gevolg van het vermogen van de mens om verbanden te zien. Herkenning wordt zelfherkenning. Dat gaat zo: je ziet een verband en krijgt een AHA-Erlebnis. Dat is een prettig gevoel, dus ga je meer verbanden zoeken.

Sommige mensen draaien zo ver door dat ze bij elk grasssprietje een AHA-Erlebnis krijgen. dat is het godsgevoel, een uit de handgelopen evolutie. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Bewustzijn is het logisch gevolg van het vermogen van de mens om verbanden te zien. Herkenning wordt zelfherkenning. Dat gaat zo: je ziet een verband en krijgt een AHA-Erlebnis. Dat is een prettig gevoel, dus ga je meer verbanden zoeken.


Jaja, en nu nog eventjes ontopic antwoord geven op de vraag :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Dat misschien wel, maar zoals Cassanne al zei: Het vergroot het leervermogen en maakt een complexere sociale interactie mogelijk. Dus met bewustzijn wordt dat juist verbeterd, waardoor het bewustzijn dus nut heeft voor de evolutie, en wel op die manier. [/b]


kan dit dan 'niet' zonder bewustzijn? dus het leervermogen is minder zonder bewust zijn? Naar mijn inziens heeft een computer 'geen' bewust zijn, maar wel een bepaald leervermogen, en ook een perfect geheugen. Waarom vergroot bewustzijn het leervermogen en maakt het een complexere sociale interactie mogelijk?

Berichten: 300

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

kan dit dan 'niet' zonder bewustzijn?
Nee.
dus het leervermogen is minder zonder bewust zijn?
Ja.
Naar mijn inziens heeft een computer 'geen' bewust zijn, maar wel een bepaald leervermogen
Een computer kan voorzien zijn van een programma wat tot op zekere hoogte leervermogen imiteert, dat is niet hetzelfde.

Het is dus niet bewust leren.
en ook een perfect geheugen.
Niet altijd.
Waarom vergroot bewustzijn het leervermogen en maakt het een complexere sociale interactie mogelijk?
Je plaat blijft weer hangen!
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Reageer