Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Moderator: Rhiannon

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Erik schreef:
Anonymous schreef:
p schreef:
Jaja, en nu nog eventjes ontopic antwoord geven op de vraag :shock:
42
AHA!!
Hier is de vraag bij het antwoord 42:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Answer_to..._and_Everything

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Hier is de vraag bij het antwoord 42:http://en.wikipedia.org/wiki/The_Answer ... Everything


Als je geen antwoord wilt of kan geven op de topicvraag, reageer dan gewoon niet.

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Ja ik denk dat bewustzijn nadelig is, of niet.

Berichten: 26

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Bewustzijn hoeft niet noodzakelijk echt voordelig te zijn. Vanuit Darwiniaans standpunt poogt de mens door zijn evolutie heen allerlei "hulpmiddelen" uit en misschien is bewustzijn hier ook een uiting van, en bleek het toch iets dat we graag wilden verfijnen en behouden (waarom? stel jezelf es de vraag of je bereid zou zijn je eigen bewustzijn op te offeren :shock: )

Wat is nu het grote voordeel? Ik meen het niet echt direct te zien, groter leervermogen , vrije wil enzo lijken mij een beetje naast de kwestie omdat die kwesties mij niet zozeer plots verkregen zijn door bewustzijn (leervermogen toch niet noodzakelijk), en veeleer begrippen zijn door dat bewustzijn gecreerd (met poging tot interpretatie) , zoals onze ogen lichtstralen interpreteren, onze tong smaken smaakt, onze vingers kunnen voelen enzo...

Dus het voordeel van bewustzijn zou ik zo zeggen is dat we over een extra instrument beschikken (cfr. oog, mond, vinger, huid..) om de wereld te begrijpen zij het misschien wel op een wat ander niveau dan een echt orgaan of lichaamsdeel, maar in de grond lijkt het mij toch hetzelfde.

Stel je misschien ook eens de vraag : wat zonder bewustzijn? Zo zouden wij minder (zelf)respect hebben voor vanalles en nog daar we er niet van "bewust" zouden zijn, en (het is ook een discussie op zich) dit lijkt me toch een serieuze basis voor vooruitgang zoals we ze nu kennen: respect , zelfbesef, waarom-vragen in de wetenschap die zonder bewustzijn onmogelijk gesteld zijn, minder oorlog, natuur in de toekomst,....

Berichten: 13

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

ik moet eerlijk zeggen dat ik geloof dat bij veel filosofen het bewustzijn werkelijk niet van voordeel is.

Berichten: 2

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Bewustzijn is nodig om jezelf of een ander in gedachten te plaatsen in situaties die nog moeten komen. Met bewustzijn kun je dus beter anticiperen op mogelijke situaties ook al zijn er nog geen waarneembare tekenen dat die situatie zich snel zal voordoen.

Dit maakt het mogelijk om plannen te maken, sterker nog om uberhaupt over de toekomst na te kunnen denken. Bewustzijn is ook onlosmakelijk verbonden met taal. Het grote verschil tussen mensen en andere levende wezens is ons vermogen om te kunnen communiceren over onszelf en anderen in een andere tijd en plaats dan het hier en nu.

Voor zover ik weet is de huidige gedachte binnen de psycholische evolutie wetenschap dat de bewustzijn en taal-vaardigheid gezamelijk evolueren.

Arjen

Berichten: 3

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Het is ook interessant te bekijken, wat evolutionair voordeel betekent.

Dinosaurussen hadden voor 220 miljoen jaar een evolutionair voordeel en

toen was het ineens afgelopen. Ze waren niet instaat om zich aan te passen

nadat het klimaat veranderde waarschijnlijk na de inslag van een meteoriet.

Je kan ook zeggen het bewustzijn van de Dinosaurussen was niet instaat te

veranderen.

Ons zelfkennend bewustzijn is van een heel andere aard maar de regels zijn

volgens mij hetzelfde. Wij zijn ongeveer 200000 jaar oud. Wij hebben 74000 jaar

geleden ons evolutionair voordeel bewezen van ons bewustzijn door een

klimaat cathastrofe te overleven. Dat was kantje boord. We stammen nu af van

de twee a drie duizend mensen wiens bewustzijn flexibel genoeg was.

Kunnen wij met z'n 7 miljard zielen ons bewustzijn zo veranderen dat we onzelf

niet vernietigen dat is een opgave waar je versand bij stilstaat en wat toch moet gebeuren!

Op dit moment moeten wij weer bewijzen of het typisch zelfkennende bewustzijn

van ons mensen een evolutionair voordeel is of niet.

Berichten: 3

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

foute versie

Berichten: 614

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

p__ schreef:Afbeelding

Wat is het evolutionaire voordeel van het hebben van een bewustzijn?
Voordeel t.o.v. wie of wat in de evolutie?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Voordeel t.o.v. wie of wat in de evolutie?
Voordeel door betere aangepastheid van het organisme aan de omgeving...

Ik zie te weinig serieuze reacties in dit topic om de plaats in het filosofieforum te rechtvaardigen. Bovendien dateerde de laatste reactie vóór de gravedig van vandaag van bijna vier jaar geleden. Als er werkelijk nood is om dit onderwerp verder uit te spitten kan er beter een nieuwe discussie gestart worden in het biologieforum. Dit topic zet ik voorlopig in het café.

Berichten: 68

Re: Evolutionair voordeel van een bewustzijn

Zou je zonder bewustzijn een taal kunnen creëren? is het bewustzijn daarvan een voorwaarde?

Ik denk dat het bewustzijn nodig is om beter te kunnen anticiperen op het gene wat zinvol is,

maar zoals er wordt gezegd is het uit de hand gelopen door dat we nu steeds meer complexere verbanden kunnen bedenken.

Is bewustzijn gelijk aan fantasie?

Reageer