Springen naar inhoud

[Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:07

Hoe komt het dat wielren banden zo dun zijn?
Volgens de theorie die ik geleerd heb hangen contactoppervlak en wrijving niet samen, waarom dan toch dunne banden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:10

omdat fysica (theoretisch) uitgaat van een puntvormig contactoppervlak. In realiteit is dat natuurlijk een strook, en zal de wrijving wel degelijk kleiner zijn als de band dunner is
???

#3


  • Gast

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:12

http://www.tribologi...abc/history.htm

Hier staat dat contactoppervlak niet uit maakt...

#4

Diesel Power

    Diesel Power


  • >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 20:16

Sowieso stuurt het makkelijker. En het scheelt gewicht.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

#5


  • Gast

Geplaatst op 14 mei 2005 - 22:02

theoretisch gezien maakt het contactoppervlak idd niks uit, maar zet de banden van uwe fiets is wa platter (zo vergroot ge het contactoppervlak), ge zult direct voelen da practisch gezien het contactoppervalk wel degelijk iets uitmaakt.

#6

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 mei 2005 - 22:06

Als je de banden platter zet (slapper dus) dan deuken ze in op de plaats dat ze het wegdek raken. Dat indeuken zorgt voor de wrijving, niet het grotere oppervlak wat dan de weg raakt.

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 mei 2005 - 22:28

Precies, en daarom worden die wielrenbandjes ook zo knoerhard opgepompt.

#8

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2005 - 12:05

De formule voor de rolvrijving is:
Fwr=Cr*Fn
Met Fwr als rolvrijvingskracht in Newton
en Cr als de rolvrijvings constante zonder eenheid
en Fn als normaal kracht in newton.

Nou is de rolvrijvings constante afhankelijk de banden waar mee je rijdt.
En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.
Dus maakt het wel uit.
En als je slappe banden hebt, word het contact oppervlakte grotter.

#9

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2005 - 17:30

En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.


Nee, dat doet het niet.
Zoals Vortex29 het beschrijft klopt het. Een band is veel te dynamisch om zomaar een simpele rolwrijving toe te passen (de Cr blijft dus ook niet constant bij varierende Fn).

#10

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2005 - 20:15

we zoeken het in de verkeerde richting, een band moet zo licht mogelijk zijn omdat een zwaarder wiel nou eenmaal veel meer energie vergt om rond te draaien. Dit noemt men dus het ronddraai moment en het is afhankelijk van de massa van het wiel. Daarom gebruiken wielrenners ook geen trommelremmen die eigelijk veel beter werken, maar remblokjes. Zo kan men het wiel zo licht mogelijk houden.

Het gewicht van het wiel heeft dus een ander effect dan het gewicht van bv het frame.

De zelfde reden noemen we niet-standaard wielen op auto's "lichtmetalen velgen" Dat duid er dus op dat de wielen van een lichter metaal zijn en daarom energie zuiniger zijn dan wielen van staal. Ook trek je der sneller mee op.

#11

Gray

    Gray


  • >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 01:55

Omdat in een dunne wielrennersband meer bar moet, harder is en zo minder wrijving heeft. dunne banden snijden ook meer in de wind.

#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 mei 2005 - 23:11

Het lichter maken van de wielen heeft volgens mij alleen invloed op het acceleratievermogen. Eenmaal op snelheid kost een zwaar wiel niet meer energie dan een licht wiel.

#13

van der stroom

    van der stroom


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 23:45

hou dan een ultralicht wiel van 1 kilo op snelheid, en daarna een van 1000 kilo, eens kijken of dat verschil maakt.

#14

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 mei 2005 - 07:10

Ik heb helaas niet de technische mogelijkheden om dit experiment uit te voeren.
Dus graag iemand die dit theoretisch kan onderbouwen, daar ben ik wel benieuwd naar.

#15


  • Gast

Geplaatst op 20 mei 2005 - 14:56

Van der Stroom,

Inderdaad het maakt NIET uit hoe zwaar het wiel is als het eenmaal op snelheid is. Om hem op snleheid te houden moet je een kracht blijven uitoefenen die de wrijvingskracht opheft. En waarom zou een wiel van 1000 kg een grotere wrijvingskracht ondervinden als een van 1 kg?
Klazon had dus gelijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures