[Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Moderator: physicalattraction

[Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Hoe komt het dat wielren banden zo dun zijn?

Volgens de theorie die ik geleerd heb hangen contactoppervlak en wrijving niet samen, waarom dan toch dunne banden?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

omdat fysica (theoretisch) uitgaat van een puntvormig contactoppervlak. In realiteit is dat natuurlijk een strook, en zal de wrijving wel degelijk kleiner zijn als de band dunner is
???

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

http://www.tribologie.nl/abc/history.htm

Hier staat dat contactoppervlak niet uit maakt...

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Sowieso stuurt het makkelijker. En het scheelt gewicht.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

theoretisch gezien maakt het contactoppervlak idd niks uit, maar zet de banden van uwe fiets is wa platter (zo vergroot ge het contactoppervlak), ge zult direct voelen da practisch gezien het contactoppervalk wel degelijk iets uitmaakt.

Berichten: 683

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Als je de banden platter zet (slapper dus) dan deuken ze in op de plaats dat ze het wegdek raken. Dat indeuken zorgt voor de wrijving, niet het grotere oppervlak wat dan de weg raakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Precies, en daarom worden die wielrenbandjes ook zo knoerhard opgepompt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

De formule voor de rolvrijving is:

Fwr=Cr*Fn

Met Fwr als rolvrijvingskracht in Newton

en Cr als de rolvrijvings constante zonder eenheid

en Fn als normaal kracht in newton.

Nou is de rolvrijvings constante afhankelijk de banden waar mee je rijdt.

En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.

Dus maakt het wel uit.

En als je slappe banden hebt, word het contact oppervlakte grotter.

Berichten: 109

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.


Nee, dat doet het niet.

Zoals Vortex29 het beschrijft klopt het. Een band is veel te dynamisch om zomaar een simpele rolwrijving toe te passen (de Cr blijft dus ook niet constant bij varierende Fn).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

we zoeken het in de verkeerde richting, een band moet zo licht mogelijk zijn omdat een zwaarder wiel nou eenmaal veel meer energie vergt om rond te draaien. Dit noemt men dus het ronddraai moment en het is afhankelijk van de massa van het wiel. Daarom gebruiken wielrenners ook geen trommelremmen die eigelijk veel beter werken, maar remblokjes. Zo kan men het wiel zo licht mogelijk houden.

Het gewicht van het wiel heeft dus een ander effect dan het gewicht van bv het frame.

De zelfde reden noemen we niet-standaard wielen op auto's "lichtmetalen velgen" Dat duid er dus op dat de wielen van een lichter metaal zijn en daarom energie zuiniger zijn dan wielen van staal. Ook trek je der sneller mee op.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Omdat in een dunne wielrennersband meer bar moet, harder is en zo minder wrijving heeft. dunne banden snijden ook meer in de wind.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Het lichter maken van de wielen heeft volgens mij alleen invloed op het acceleratievermogen. Eenmaal op snelheid kost een zwaar wiel niet meer energie dan een licht wiel.

Berichten: 3

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

hou dan een ultralicht wiel van 1 kilo op snelheid, en daarna een van 1000 kilo, eens kijken of dat verschil maakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Ik heb helaas niet de technische mogelijkheden om dit experiment uit te voeren.

Dus graag iemand die dit theoretisch kan onderbouwen, daar ben ik wel benieuwd naar.

Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen

Van der Stroom,

Inderdaad het maakt NIET uit hoe zwaar het wiel is als het eenmaal op snelheid is. Om hem op snleheid te houden moet je een kracht blijven uitoefenen die de wrijvingskracht opheft. En waarom zou een wiel van 1000 kg een grotere wrijvingskracht ondervinden als een van 1 kg?

Klazon had dus gelijk.

Reageer