[Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Moderator: physicalattraction
[Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Hoe komt het dat wielren banden zo dun zijn?
Volgens de theorie die ik geleerd heb hangen contactoppervlak en wrijving niet samen, waarom dan toch dunne banden?
Volgens de theorie die ik geleerd heb hangen contactoppervlak en wrijving niet samen, waarom dan toch dunne banden?
- Berichten: 647
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
omdat fysica (theoretisch) uitgaat van een puntvormig contactoppervlak. In realiteit is dat natuurlijk een strook, en zal de wrijving wel degelijk kleiner zijn als de band dunner is
???
- Berichten: 193
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Sowieso stuurt het makkelijker. En het scheelt gewicht.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
theoretisch gezien maakt het contactoppervlak idd niks uit, maar zet de banden van uwe fiets is wa platter (zo vergroot ge het contactoppervlak), ge zult direct voelen da practisch gezien het contactoppervalk wel degelijk iets uitmaakt.
-
- Berichten: 683
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Als je de banden platter zet (slapper dus) dan deuken ze in op de plaats dat ze het wegdek raken. Dat indeuken zorgt voor de wrijving, niet het grotere oppervlak wat dan de weg raakt.
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Precies, en daarom worden die wielrenbandjes ook zo knoerhard opgepompt.
- Berichten: 1.750
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
De formule voor de rolvrijving is:
Fwr=Cr*Fn
Met Fwr als rolvrijvingskracht in Newton
en Cr als de rolvrijvings constante zonder eenheid
en Fn als normaal kracht in newton.
Nou is de rolvrijvings constante afhankelijk de banden waar mee je rijdt.
En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.
Dus maakt het wel uit.
En als je slappe banden hebt, word het contact oppervlakte grotter.
Fwr=Cr*Fn
Met Fwr als rolvrijvingskracht in Newton
en Cr als de rolvrijvings constante zonder eenheid
en Fn als normaal kracht in newton.
Nou is de rolvrijvings constante afhankelijk de banden waar mee je rijdt.
En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.
Dus maakt het wel uit.
En als je slappe banden hebt, word het contact oppervlakte grotter.
-
- Berichten: 109
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
En volgens mij, hangt de Cr waarde onderandere af van het contact overppervlak.
Nee, dat doet het niet.
Zoals Vortex29 het beschrijft klopt het. Een band is veel te dynamisch om zomaar een simpele rolwrijving toe te passen (de Cr blijft dus ook niet constant bij varierende Fn).
- Berichten: 9.240
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
we zoeken het in de verkeerde richting, een band moet zo licht mogelijk zijn omdat een zwaarder wiel nou eenmaal veel meer energie vergt om rond te draaien. Dit noemt men dus het ronddraai moment en het is afhankelijk van de massa van het wiel. Daarom gebruiken wielrenners ook geen trommelremmen die eigelijk veel beter werken, maar remblokjes. Zo kan men het wiel zo licht mogelijk houden.
Het gewicht van het wiel heeft dus een ander effect dan het gewicht van bv het frame.
De zelfde reden noemen we niet-standaard wielen op auto's "lichtmetalen velgen" Dat duid er dus op dat de wielen van een lichter metaal zijn en daarom energie zuiniger zijn dan wielen van staal. Ook trek je der sneller mee op.
Het gewicht van het wiel heeft dus een ander effect dan het gewicht van bv het frame.
De zelfde reden noemen we niet-standaard wielen op auto's "lichtmetalen velgen" Dat duid er dus op dat de wielen van een lichter metaal zijn en daarom energie zuiniger zijn dan wielen van staal. Ook trek je der sneller mee op.
- Berichten: 334
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Omdat in een dunne wielrennersband meer bar moet, harder is en zo minder wrijving heeft. dunne banden snijden ook meer in de wind.
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Het lichter maken van de wielen heeft volgens mij alleen invloed op het acceleratievermogen. Eenmaal op snelheid kost een zwaar wiel niet meer energie dan een licht wiel.
-
- Berichten: 3
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
hou dan een ultralicht wiel van 1 kilo op snelheid, en daarna een van 1000 kilo, eens kijken of dat verschil maakt.
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Ik heb helaas niet de technische mogelijkheden om dit experiment uit te voeren.
Dus graag iemand die dit theoretisch kan onderbouwen, daar ben ik wel benieuwd naar.
Dus graag iemand die dit theoretisch kan onderbouwen, daar ben ik wel benieuwd naar.
Re: [Mechanica] Wrijving, dunne banden en wielrennen
Van der Stroom,
Inderdaad het maakt NIET uit hoe zwaar het wiel is als het eenmaal op snelheid is. Om hem op snleheid te houden moet je een kracht blijven uitoefenen die de wrijvingskracht opheft. En waarom zou een wiel van 1000 kg een grotere wrijvingskracht ondervinden als een van 1 kg?
Klazon had dus gelijk.
Inderdaad het maakt NIET uit hoe zwaar het wiel is als het eenmaal op snelheid is. Om hem op snleheid te houden moet je een kracht blijven uitoefenen die de wrijvingskracht opheft. En waarom zou een wiel van 1000 kg een grotere wrijvingskracht ondervinden als een van 1 kg?
Klazon had dus gelijk.