Nonsens

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Nonsens

Wanneer is iets nonsens? Kan er volgens wetenschappelijke benadering een nonsens gehalte toe geschreven worden? Als iemand in de geschiedenis iets gezegd heft over de toekomst, is dat dan nonsens?

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Nonsens

Doel je nou op de theorievorming? Wanneer een theorie wetenschappelijk nut heeft, of kan je je explicieter uitdrukken?

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Nonsens

Wanneer is iets nonsens? Heeft niks met theorievorming te maken

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Nonsens

Daar valt wetenschappelijk vrij weinig over te zeggen, omdat dat nogal een relatief begrip is.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Nonsens

Dus wat voor de een nonsens is, is voor de ander interessant? Uit wetenschappelijk oogpunt? Iemand kan dan iets dus ook niet zomaar bestempelen als nonsens. Aangezien het voor andere dus heel interessant kan zijn.

Berichten: 8.614

Re: Nonsens

Aangezien je dit onder "Taalkunde" plaatst, neem ik aan dat je er taalkundig naar wilt kijken. M.a.w. je wilt "nonsens" definiëren, klopt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Nonsens

nonsens betekent volgens de dikke Van Dale: onzin, wartaal. Maar aangezien het onder humane wetenschap staat, is het toch interessant om je af te vragen, vanuit een wetenschappelijk oogpunt, wanneer iets onzin of wartaal is. Zoals de Maya's die beweren/beweerde dat er in 2012 een nieuwe periode begint. Is dat wartaal of onzin? En wie bepaalt dat? Misschien vindt jij dat wartaal of onzin maar iemand anders niet.

Dus m.a.w. wat is nonsens

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Nonsens

Ik denk dat het uit het Engels komt. Non sense

Met andere woorden: It doesn't make sense

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Nonsens

Ongetwijfeld

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Nonsens

Dus, wat is je vraag nou? Of nonsens een relatieve betekenis heeft? Of dat jij nonsens als niet nonsens wilt zien?

Berichten: 8.614

Re: Nonsens

nonsens betekent volgens de dikke Van Dale: onzin, wartaal.
Zeker, maar dat zijn synoniemen, geen definities.
JohnnyLamb schreef:Maar aangezien het onder humane wetenschap staat, is het toch interessant om je af te vragen, vanuit een wetenschappelijk oogpunt, wanneer iets onzin of wartaal is. Zoals de Maya's die beweren/beweerde dat er in 2012 een nieuwe periode begint. Is dat wartaal of onzin? En wie bepaalt dat? Misschien vindt jij dat wartaal of onzin maar iemand anders niet.

Dus m.a.w. wat is nonsens
Kan mogelijk interessant worden, maar dat lijkt me eerder iets voor "Filosofie" dan voor "Taalkunde".
Ik denk dat het uit het Engels komt. Non sense
Inderdaad.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Nonsens

Hoe veel mensen moeten iets nonsens vinden eer dat het ook nonsens is?
Zeker, maar dat zijn synoniemen, geen definities.
Wat is dan de definitie van nonsens? (ik probeer niet bijdehand te zijn of iets)

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Nonsens

Ik zou ook pleiten voor een verplaatsing naar filosofie. Dit is typisch een geval voor de filosofie van de taal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Nonsens

Hoe veel mensen moeten iets nonsens vinden eer dat het ook nonsens is?


Om iets nonsens te kunnen laten zijn voor 1 persoon heb je minimaal 1 persoon nodig.

Wil je dat iets nonsens is voor 2 personen dan heb je er minimaal 2 nodig.

Met andere woorden waneer iets nonsens is, is persoonlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Nonsens

Ja klopt, maar mag daarom 1 persoon die het nonsens vind zijn wil min of meer opleggen door een voor nonsens topic op slot te gooien?

Maar de vraag; Wat is de definitie van nonsens? rest nog steeds

Gesloten