Purkinje cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Purkinje cel

Hallo,

Ik heb een vraag over Purkinjecellen in het cerebellum. Is het zo dat elke Purkinjecel een eigen taak heeft, bijvoorbeeld dat er verschillende cellen zijn voor beweging met je rechterarm, maar dat iedere Purkinjecel een iets andere beweging aanstuurt?

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Purkinje cel

Nee, het is niet zo dat 1 Purkinjecel betrokken is bij 1 beweging. De input van het cerebellum bestaat uit

de mossy fibers en de climbing fibers. De mossy fibers komen uit allerlei dieper gelegen

nuclei in de hersenstam en ruggemerg en geven sensorisch informatie door uit de periferie en cortex.

Deze maken dan contact met de dendrieten van de granulaire cellen. De axonen van deze granulaire

cellen lopen horizontaal door de moleculaire laag waarbij ze dus grote aantallen Purkinje cellen exciteren.

Bij het coordineren van een armbeweging bijvoorbeeld gaat proprioceptieve sensorische informatie

naar het cerebellum, waar dus vele Purkinjecellen worden geexciteerd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Purkinje cel

En wat wel een gaaf detail is om toe te voegen: deze signalen kunnen vanuit hetzelfde punt actief naar een specifieke terminal van een neuron gestuurd worden.

Voorbeeld: oogbeweging. Uit dezelfde routing komen zowel horizontale als vertikale bewegingen van het oog voort. Het verschil is dat het bij de ene beweging net een paar neuronen verderop uitkomt dan bij de andere beweging.

(dit gaat over de reflex die je vertoont bij het volgen van een object zoals een slinger: compensatory eye movement)

Ik zal proberen het onderzoek dat ik heb gelezen terug te vinden als daar interesse voor is: het gaat over Purkinje cellen in de flocculus.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Purkinje cel

Hallo,

Kan je eens uitleggen wat de specifieke rol is van deze purkinjecellen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Purkinje cel

Het coordineren van bewegingen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Purkinje cel

Vooral fijnmotoriek als ik me niet vergis, maar je vraag is wel wat mager..

Wat wil je precies weten?

Wiki weet raad
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Purkinje cel

Hallo,

Ik weet dat de purkinjecellen in het cerebellum zitten maar ik snap niet wat hun eigenlijk werking is op zich.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Purkinje cel

Daar hebben Mrtn en ik al antwoord op gegeven;

de Purkinjecellen zorgen in samenwerking met de dieper gelegen nuclei voor de finetuning van bewegingen.

Informatie van een beweging komt binnen (proprioceptie),

door onder meer de tractus spinocerebellaris. Deze informatie wordt verwerkt door het cerebellum waarbij

de Purkinjecellen de belangrijkste cellen zijn bij de feedback aangezien zij de enige (inhibitoire) output zijn van het cerebellum. De informatie van de Purkinjecellen gaat uiteindelijk weer terug (via ingewikkelde feedbackmechanismen

waarbij dus die dieper gelegen nuclei betrokken zijn, de thalamus, interneuronen etc.) en koppelt terug op de motorische

neuron in de voorhoorn die de beweging moet uitvoeren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer