wie kan balk uitrekenen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

wie kan balk uitrekenen?

hoi,

hoe kan ik een stalen L-profiel uitrekenen die boven in een gemetselde deuropening van 240 breed komt te zitten. links en rechts een opleg van 20 cm, op de balk komt een gewicht van 68 kg/m1.

De tabellen met gegevens van stalen balken heb ik. Maar hoe reken ik het zelf uit? Dat moet en zal ik zelf weten (karaktertrekje) Graag hulp of waar ik op het net de formules met een beetje uitleg kan vinden.

Edit moderator (Bart): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 73

Re: wie kan balk uitrekenen?

Ik heb het speciaal voor je opgezocht omdat ik niet kon hebben dat ik het niet meer wist (ook een karakter trekje ben ik bang).

Maar goed je moet eerst het "weerstands moment tegen buiging" (W) uitrekenen.

Dit is voor een ronde as: W=0,1xd^3

Voor een balk: W=1/6xbxh^2

(breedte,hoogte)

De maximale belasting die het buigend moment veroorzaakt is als volgt te berekenen.

M = sigma x W

checken of de eenheden kloppen.

[Nm] = [N/m^2] x [m^3]

Dat klopt dus.

sigma=max. toelaatbare spanning in het materiaal

M = moment veroorzaakt door een kracht

Omdat het een L profiel is zul je dus tweemaal de balk uit moeten rekenen al zal de liggende niet veel toevoegen.

Ik ben benieuwd naar je resultaat en of het klopt met je boek, laat het ff weten zou ik zeggen. Veel succes!

Berichten: 107

Re: wie kan balk uitrekenen?

Beetje laat maar goed,

W=1/6*b*h^2 geldt alleen als je het over een symmetrische doorsnede hebt. immers, W=I/e (e wordt wel de 'uiterste vezelafstand' genoemd) is dus bij een symetrische doorsnede (1/12*b*h^3)/(h/2)=1/6*b*h2. Bij een niet symmetrische doorsnede geldt dit dus niet.

Volgens mij moet je bij zo'n een berekening eerst ook nog een skijken of je wel over de maximale traagheids-as rekent. Nu is dat bij een l-profiel volgens mij wel zo, maar het geldt niet algemeen! De translatie van de assen zijn te grafisch te bepalen met de cirkel van Mohr.

Zo staat het mij bij, maar te lui om dit nu het al donker is op te zoeken:)

Reageer