Springen naar inhoud

Denkproces

• Log in om te kunnen reageren

bobbyjong

bobbyjong

• >250 berichten
  • 377 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2008 - 17:17

Ik vroeg me het volgende af: werkt een denkproces als gevolg van een neurofysisch verschijnsel, of verschijnt er een neurofysische reactie als gevolg van het denken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnnyLamb

JohnnyLamb

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2008 - 19:20

Kan je je vraag misschien wat nader willen verklaren? Ik weet er eerlijk gezet niet heel veel van af maar de titel van het topic is erg interessant.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2008 - 00:04

een denkproces
het denken

Je noemt hier een begrip dat eerst even goed gedefinieerd moet worden lijkt me. Wat versta je onder denken? Een serie elektrische en chemische processen in het brein? En dan vraag je je af of dat een oorzaak of gevolg is zo te zien, begrijp ik dat goed?
Een oorzaak van wat?
Een gevolg van wat?

Bouw het even iets uit aub, je laat je vraag zo wel heel open.
Als je het goede antwoord wil horen, moet je de goede vraag stellen.

(zelfs als je vooral een discussie op gang wil brengen lijkt het me een goed idee er iets meer richting aan te geven)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2008 - 00:24

Ik denk eerder dat Bobbyjong bedoelt of de hersenactiviteit die gelinkt is aan ons psychisch functioneren, een gevolg is van dat functioneren, of omgekeerd. Klopt dat?

bobbyjong

bobbyjong

• >250 berichten
  • 377 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 00:31

Correct!

Overigens, dit is een leerzaam college!
http://collegerama.t...3a-ee0d15c899f3

Ik heb het nog niet afgekeken, maar het ziet er zeer vruchtbaar uit voor dit topic. Ik schrok alleen van het feit dat er werd verteld dat ze ervan uit gaan dat het filosofisch lichaam geest probleem binnen handbreik is opgelost, maar het zijn nogal beperkte visies, namelijk vanuit betawetenschappelijk oogpunt vertellen zij hun verhaal en gaan er vanuit dat bewustzijn verklaard kan worden vanuit biologisch oogpunt, en dat daarmee ook het probleem is opgelost, en dat alles lichaam is. Maar ik heb het idee dat ze een paar belangrijke filosofische consequenties niet meewegen, bijvoorbeeld het gedachte experiment ''What Mary didnt know'' van Frank Jackson.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures