Afscherming van elektro-magnetische straling.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Afscherming van elektro-magnetische straling.

Er was een tijd geleden een redelijk groot debat over de stralingen van gsm-torens, hoogspanningsleidingen, wifi, etc...

Deze zijn, naar ik veronderstel, elektro-magnetische stralen, die kunnen worden 'kortgesloten' als het ware door ijzerhoudende materialen, zodat men een kooi van faraday kan maken waarin geen elektro-magnetische straling kan doordringen.

Onlangs bedacht ik mij, WAT zit er eigenlijk precies in de zogenaamde aluminiumfolie die je zo in de supermarkt kan kopen? Is dat volledig aluminium, of een legering van verschillende materialen? Zou dit in een of andere mate elektro-magnetische stralen omleiden (blokkeren)? Wat als men een kamer zou 'behangen' met deze folie en verbinden met de aarde, zou er een meetbaar verschil zijn (met en zonder afgedekte ramen en deuren)?

Ik vermoed dat dit wel al toegepast word met een heel ander, speciaal daarvoor gemaakte legering (mu-metaal noemde dat las ik hier ergens). Zou zulks afscherming tegen stralen in geval van directe, of nabije blikseminslag een voordeel of nadeel zijn?

Iemand die hierover meer weet?

Berichten: 28

Re: Afscherming van elektro-magnetische straling.

Ga anders eens googlen, Er zijn namelijk al bioscopen die een soort van kooi van ferraday om hun zaal hebben gebouwt. En onderstroom hebben gezet om zo het mobiel verkeer plat te leggen.

Reageer