Geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 270

Geluid

ik heb altijd hetvolgende geleerd:

stel 3000 mensen produceren samen 40 decibel geluid. en iedereen gilt even hard. bij 6000 decibel is het dan 43 decibel, bij 12000 46, enz enz.

nu vroeg ik mij af

Als een mug nu 0,1 decibel geluid maakt, maken 2 muggen dan 3,1 decibel geluid?
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluid

Jajaja schreef:stel 3000 mensen produceren samen 40 decibel geluid. en iedereen gilt even hard. bij 6000 mensen is het dan 43 decibel, bij 12000 46, enz enz.

1) Als een mug nu 0,1 decibel geluid maakt, maken 2 muggen dan 3,1 decibel geluid?
1) Ja, zolang je dit energetisch bekijkt zonder enige faseinvloed door superpositie.

:D En om 0.1 dB te halen moet je de mug wel eerst doodslaan ....

Kijk hier

getting the feel for dB calculations

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=6&t=3300

Een rekenkundige vermenigvuldiging met 2 (of wat ook) wordt een logaritmische optelling.

dus xdB * 2 = xdB + 10*log(2)

En 2 muggen aan -10 dB geven -7 dB (0 dB betekent niet dat er geen geluid is), maar is practisch niet te meten (bij die achtergrondniveaus kan je je eigen hart horen kloppen), 2 muggen aan 0 dB geven 3 dB.

Een en ander is wel lastig te meten op deze lage niveaus (er is meetapparatuur en microfoons met voorversterker die tot ca -2dB kan meten, verder beperkt door grondruis = noise floor) maar dat maakt het niet eenvoudiger door stoorlawaai.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluid

Grapje,

:D en 3000 mensen die samen gillen voor een totaal van 40 dB moeten dringend naar de dokter voor een of ander keeldrankje (die hadden hun keel/stembanden voordien al stuk geschreeuwd, komt amper nog wat uit).
Eric

Reageer