[ontspanning] forum-cluedo

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

[ontspanning] forum-cluedo

Oh ach en wee en droeve speling van het lot! De gruwel! De horror! Moderator Revelation is gisteravond dood aangetroffen in Limburg! Hij is in koelen bloede vermoord. Wie heeft deze schandelijke daad op zijn geweten? Het lichaam blijkt te zijn verplaatst, dus waar is de moord gepleegd? Verscheidene potentiële moordwapens zijn geïdentificeerd, maar wat is er gebeurd? Was het jhnbk, wild zwaaiend met een kettingzaag? Was het Phys, met een snaar van een piano, of misschien een gitaar, of zelfs een basgitaar? Of Ger, met een scherpe pen? Aan jou om dit enigma, dat daarenboven ook mysterieus is, te ontraadselen.

HOE?

Iedere speler is zowel een verdachte als een detective. Uit de reeks met plaatsen, wapens en potentiële moordenaars, worden de echte ad random gekozen (door mij) en iedere deelnemer ontvangt (van mij) een pb'tje met drie zaken die dus niet de moordenaar / het moordwapen / de plaats van de moord zijn (eveneens ad random gekozen).

Als je aan de beurt bent, kan je
  1. op je plaats blijven of naar een naburige plek op de kaart gaan, en een verdenking uitspreken, of
  2. het openbaar vervoer nemen. Je kan nu geen verdenking uitspreken, maar bij je volgende beurt kan je wel naar elke willekeurige plek op de kaart gaan, en daar een verdenking uitspreken.
Je mag geen twee keer na mekaar op dezelfde plek een verdenking uitspreken. Tenzij je dus door een medespeler naar een bepaalde plek geroepen bent, moet je je bij je volgende beurt verplaatsen. Voor de duidelijkheid: er wordt dus niet gedobbeld.

Als je een verdenking uitspreekt, kies je
  1. een moordwapen,
  2. de plaats van de moord: de plaats waar je staat op het moment dat je de verdenking uitspreekt, en
  3. een verdachte: deze speler moet naar de plaats komen waar de verdenking wordt uitgesproken om zich te verdedigen.
Hierop volgt de weerlegging. Aangezien ik overzicht heb over welke "kaarten" waar zitten, zal ik een bericht plaatsen wie de verdenking weerlegt. Diegene stuurt dan een pb'tje naar de speler die de verdenking heeft uitgesproken met de kaart (of een naar keuze als je er verschillende hebt) die de verdenking weerlegt.

Als het jouw beurt is, krijg je 24 uur om te spelen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je het openbaar vervoer hebt genomen. Bij de volgende ronde kun je dan gelijk waar op de kaart een verdenking uitspreken (tenzij je natuurlijk reeds ergens heen geroepen bent om je tegen een verdachtmaking te verdedigen).

Je kan ook een beschuldiging uitspreken. Indien een verdenking door niemand weerlegd wordt, zal ik je expliciet vragen of je dit wil doen. Je kan een verdenking en een beschuldiging uitspreken in één beurt. Zorg er dan wel voor dat je bij het uitspreken van de verdenking meldt, dat je een beschuldiging wil doen na de weerlegging (of het ontbreken daarvan). Ik zal je dan nogmaals expliciet vragen of je zeker bent dat je effectief iemand wil beschuldigen.

Je krijgt hiervoor maar één kans! Bij het uitspreken van een beschuldiging, ben je vrij in de keuze van de moordplaats, het moordwapen en de moordenaar: je hoeft er niet heen, en de beschuldigde moet zich niet verplaatsen. Er volgt nu geen weerlegging van de beschuldiging. Ik zal z.s.m. vertellen of de beschuldiging al dan niet klopt. Heb je het goed, dan heb je gewonnen. Heb je het echter fout, dan lig je uit de detectiveclub (althans voor dit spel). Je bent nog steeds een verdachte, en de andere spelers kunnen nog steeds verdenkingen over je uitspreken, maar je komt zelf niet meer aan de beurt.

Als elk van de deelnemers één maal aan de beurt geweest is, en elke daarop volgende ronde, zal ik een samenvatting van de gebeurtenissen plaatsen.

De winnaar van het spel mag het volgende spel opstarten (en eventueel andere plaatsen op de kaart zetten, nieuwe moordwapens kiezen en een nieuwe dode verzinnen).

DE KAART

Code: Selecteer alles

+----------------------+----------------------+----------------------+----------------------+

|	Het lab van de	|		 CERN		 |	   Atlantis	   |   Wetenschapsforum   |

|  gekke wetenschapper |		  HQ		  |

  |	 Headquarters	 |

+----------------------+----------------------+----------------------+----------------------+

|   WSF-bijeenkomst	|

 |	   Wikipedia	  |

+----------------------+

  openbaar vervoer

   +----------------------+

|   De 5de dimensie	|

 |	   De kroeg	   |

+----------------------+

   (START)

   +----------------------+

|	   Area 51		|

 |	 De supermarkt	|

+----------------------+---------------------------------------------+----------------------+

|  Restaurant aan het  |

alfa-

|		 bèta-		|

| einde van het heelal |

   quadrant

  |		quadrant	  |

+----------------------+---------------------------------------------+----------------------+
DE WAPENS
  • zelfgemaakt virus
  • vlindermes
  • velociraptor
  • snaar van een piano, of misschien een gitaar, of zelfs een basgitaar
  • lichtzwaard (ook wel lightsaber)
  • pen (scherper dan het zwaard)
  • cricketbat
  • SCHREEUWEUHN !!! gecombineerd met een overdaad aan emoticons
  • kettingzaag
  • kandelaar
DE VERDACHTEN / DETECTIVES
  1. Raga
  2. ToonB
  3. Elke
  4. Klintersaas
  5. piliF
  6. DiverAlpha
  7. Tommeke14
Deze gebruikers reserveerden reeds een plaatsje voor het volgende spel:
  1. StrangeQuark
  2. ypsilon
  3. bobbyjong
  4. waanzin
  5. theoriegeladen
  6. ToonB
  7. Elke
Edit Ger: Mezelf even van het lijstje afgehaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Raga heeft zich als eerste per pb aangemeld. Je mag ook gewoon een bericht plaatsen om je aan melden.

Berichten: 817

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Ik zou graag meedoen
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 402

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Ik wil ook wel meedoen :D Cluedo is leuk :P
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Oké, nog een stuk of zeven :D

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Tel me er maar bij.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Kieper mij ook maar op de lijst

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Aangezien ik als verdachte word beschouwd laat ik het deze keer aan me voorbij gaan. :D

Zet me maar even op de reservelijst voor de volgende keer, nu even teveel andere dingen lopen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Klintersaas en piliF staan op 't lijstje :D

Edit: Wat de weerleggingen betreft, eigenlijk kan ik die ook doen, aangezien ik toch weet wie welke kaarten heeft. Als ik online ben, kan ik dus pb'tje doen en plaatsen wie een weerlegging heeft gedaan (dan hoef je dat dus niet zelf te doen). Als je twee kaarten zou hebben om te weerleggen, maak je zelf die keuze en stuur je zelf het pb'tje natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Ik wil ook wel meedoen, lijkt me erg leuk om een keer aan mee te doen

Berichten: 771

Re: [ontspanning] forum-cluedo

ik zou graag willen meespelen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Jullie staan erop :D

Er zijn nog drie plaatsen open. Eventueel kan het spel ook met zijn achten gespeeld worden, dan wachten we nog op één aanmelding.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Voor iedereen die zich aangemeld heeft het bestaan van dit topic vergeet...

Tenzij er op de valreep nog aanmeldingen bijkomen, zal het spel met zeven gespeeld worden. Ik zal morgen in de loop van de dag ieder zijn aanwijzingen opsturen :D

Berichten: 771

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Edit: Wat de weerleggingen betreft, eigenlijk kan ik die ook doen, aangezien ik toch weet wie welke kaarten heeft. Als ik online ben, kan ik dus pb'tje doen en plaatsen wie een weerlegging heeft gedaan (dan hoef je dat dus niet zelf te doen). Als je twee kaarten zou hebben om te weerleggen, maak je zelf die keuze en stuur je zelf het pb'tje natuurlijk.


Weet die persoon dan niet dat je 2 kaarten ervan hebt?

ale... of snap ik dat systeempje nu niet?

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] forum-cluedo

Je hebt gelijk. Als niet ypsilon maar de speler zelf het pb'tje stuurt, weet de aanklager dat die speler meer dan één van de "aangeklaagde kaarten" heeft. Het lijkt me dus beter om steeds de spelers zelf de weerleggingen te laten doen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer