doorbuiging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

doorbuiging

Hallo,

ik ben bezig met een werkstuk over doorbuiging van een balk.

Hierbij ga ik uit van doorbuiging van een balk geplaatst op twee niet-ingeklemde steunpunten.

Daarbij ga ik dus uit van de formule
\(y=\frac{F.L^3}{48 E.I}\)
.

Nu zou ik graag deze formule afleiden. Ik heb hier al een tijdje naar lopen zoeken, ik ben er daarbij al wel achtergekomen dat het iets te maken heeft met de spanningen, maar dat is dus nog niet alles. Dus als jullie hier enige documentatie over hebben of mij op weg zouden kunnen helpen zou het fijn zijn.

Ook ben ik bezig geweest met het bepalen van de oppervlaktetraagheidsmoment. Daarbij gebruik ik:
\(I\sub{x}= \int y^2\cdot dA\)
. Dat is allemaal wel gelukt, maar hierbij zou ik ook graag weten waar dat vandaan komt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: doorbuiging

Dit onderwerp past beter in constructie-en sterkteleer en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: doorbuiging

Welke last hangt er op die balk?

Je zal eerst de interne (snede)krachten van de balk moeten berekenen en daarna de doorbuiging via de elastische lijn. Heb je enige kennis van de sterkteleer?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: doorbuiging

De formule klopt niet voor het geval dat de last in het midden is van een balk.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: doorbuiging

jhnbk schreef:Welke last hangt er op die balk?

Je zal eerst de interne (snede)krachten van de balk moeten berekenen en daarna de doorbuiging via de elastische lijn. Heb je enige kennis van de sterkteleer?
Ik heb nauwelijks kennis van de sterkteleer, in die zin dat ik er voor dit probleem nog nooit mee te maken heb gehad. Ik zit op het VWO, dus dan kan je ongeveer inschatten wat mijn kennis is.

Ik ben overigens wel bereid er veel voor door te lezen en ik vind het ook wel interessant.
De formule klopt niet voor het geval dat de last in het midden is van een balk.
Volgens mij klopt de formule juist wel mits de balk in het midden belast is (wat dus het geval is).

Berichten: 4.246

Re: doorbuiging

Dit is voor een VWO leerling (zeer) moeilijk.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: doorbuiging

De juistheid van die formule ,gebaseerd op een aan 1 zijde ingeklemde balk,vergt een 4 bladzijden grote uitleg en dat lijkt me een beetje teveel van het goede.

Berichten: 4.246

Re: doorbuiging

De juistheid van die formule ,gebaseerd op een aan 1 zijde ingeklemde balk,vergt een 4 bladzijden grote uitleg en dat lijkt me een beetje teveel van het goed.
Kortom, hij moet dit maar aannemen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: doorbuiging

weten jullie niet een site waar dit duidelijk (al dan niet in het engels) op staat??

En dan ook terugkomend op mijn tweede vraag over de
\(I\sub{x}= \int y^2\cdot dA\)
. Geld hetzelfde antwoord van een te lange uitleg daar ook voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: doorbuiging

Kijk hier onder bouwkunde: cursus sterkteleer.

Als VWO leerling lijkt mij dat toch een moeilijke materie. Misschien kom je zelfs wiskunde te kort om de basis te doorgronden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: doorbuiging

weten jullie niet een site waar dit duidelijk (al dan niet in het engels) op staat??
In het kader van een profielwerkstuk denk ik dat je je aandacht beter op andere dingen kan gaan richten dit is te moeilijk en vergt veel tijd om te begrijpen.

P.S. je formule klopt wel.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer