[biologie] taal'ziekte'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

[biologie] taal'ziekte'

Niet echt een huiswerk maar eerder een vraag.

Ik meen ooit iets te hebben gelezen over mensen die opstaan en plotseling een andere taal spreken, bijvoorbeeld als ik zou opstaan en plots Frans zou spreken (en dit waarachtig zelfs zou kunnen), nu vraag ik me af of ik dit zelf half heb verzonnen of dat dit ook werkelijk mogelijk is ?

Ik heb al wat gezocht maar niets gevonden.

Alvast bedankt.

Berichten: 8.614

Re: [biologie] taal'ziekte'

Dit staat bekend als xenoglossie en alhoewel het bestaan ervan niet door alle gezaghebbenden wordt geaccepteerd, zijn verschillende gevallen beschreven die erg opmerkelijk zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 136

Re: [biologie] taal'ziekte'

Dit staat bekend als xenoglossie en alhoewel het bestaan ervan niet door alle gezaghebbenden wordt geaccepteerd, zijn verschillende gevallen beschreven die erg opmerkelijk zijn.
Hartlijke bedankt :D

Berichten: 8.614

Re: [biologie] taal'ziekte'

Graag gedaan. Tip: in het Engels zoeken. De zoekterm speaking other language after accident doet wonderen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: [biologie] taal'ziekte'

dit klopt wel, de gitarist van mijn band kent iemand van Sint Jansteen die in Australië woont. Nadat hij op zijn hoofd was gevallen en wakker werd in het ziekenhuis kon hij alleen nog maar "plat steens" praten. Niet dat het veel verschil heeft met engels, maar het lijkt me geen prettige gedachte.

Berichten: 4.502

Re: [biologie] taal'ziekte'

Komen de epigenen door de schok soms tevoorschijn;een soort reddingsoperatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [biologie] taal'ziekte'

Dit staat bekend als xenoglossie en alhoewel het bestaan ervan niet door alle gezaghebbenden wordt geaccepteerd, zijn verschillende gevallen beschreven die erg opmerkelijk zijn.
Zou dit wellicht in relatie staan met reïncarnatie?

Berichten: 8.614

Re: [biologie] taal'ziekte'

Waar zie je een verband? Merk overigens op dat het nooit (of toch niet bij mijn weten) om een taal gaat die het slachtoffer compleet onbekend is. Altijd is er wel een zekere basis aanwezig. Verder is de werking van de hersenen al wonderlijk genoeg, zonder daarbij aan reïncarnatie te denken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.502

Re: [biologie] taal'ziekte'

Vandaar dat ik een verband zoek met epigenen ( doorgegeven genen van je voorouders), goed in eiwitten verpakt in je DNA.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] taal'ziekte'

Epigenetica gaat o.a. over genen die onderdruk worden door ze te methyleren/acetyleren. Die chemisch gebonden groepen vallen niet opeens van de genen af op het moment dat je op je hoofd valt en dan nog ligt er geen mechanisme voor spreken in DNA. Wat wel vastligt is hoe je bepaalde eiwitten moet opbouwen, meer niet. Je moet DNA zien als de instructies voor een lego-doos.. je kan er een autotje mee bouwen van bouwsteentjes. Het is niet een kracht die iets voortbeweegt, iemand laat spreken of wat dan ook in die richting.

Nogmaals: het geeft je bijvoorbeeld de spieren die je mond bewegen, maar daarmee bewegen ze nog. Laat staan zodanig dat er gestructureerde klanken uit komen die we een taal kunnen noemen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: [biologie] taal'ziekte'

De epigenetica blijkt een onderwerp te zijn,waarover de kennis steeds groter wordt en vandaar dat ik een veronderstelling lanceerde,die als onjuist wordt gewaardeerd.

Dat is heel goed mogelijk,ik weet daar nl.practisch niets van af en kan op verdere details ook niet reageren;was alleen benieuwd welke antwoorden er uit de kast gingen rollen waarmee ik mogelijk verder kon.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] taal'ziekte'

Dergelijke gevallen van xenoglossy zoals op wikipedia beschreven zijn naar mijn mening onwaarschijnlijk. Wel bestaat het fenomeen dat mensen die eerst een aantal verschillende talen konden spreken, deze door hersenletsel ineens niet meer kunnen spreken, echter hun moedertaal nog wel kunnen spreken. Ik zou me voor kunnen stellen dat als een immigrant ineens dusdanig hersenletsel oploopt het zou kunnen lijken op xenoglossy.

Aangezien er blijkbaar andere hersengebieden worden aangesproken bij het spreken van een vreemde taal tov je moedertaal, zou het interessant zijn om mensen die xenoglossy zouden vertonen een PET scan of een functional MRI scan te laten ondergaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] taal'ziekte'

Aangezien er blijkbaar andere hersengebieden worden aangesproken bij het spreken van een vreemde taal tov je moedertaal, zou het interessant zijn om mensen die xenoglossy zouden vertonen een PET scan of een functional MRI scan te laten ondergaan.


Wat toon je hiermee aan dan? Je ziet dat er andere hersengebieden betrokken zijn wat geheel rijmt met het feit

dat je een andere taal spreekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] taal'ziekte'

Dat klopt, dat dit rijmt is juist mooi. Dan zou je dus weten dat de taal die deze mensen spreken als vreemde taal is aangeleerd. Aan de andere kant zou het net zo mooi zijn als dit niet het geval is. Er is dan iets heel merkwaardigs aan de hand waarbij een vreemde taal ineens je moederstaal is geworden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer