Ik probeer de opbrengst van een turbine te berekenen uit stromend water

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ik probeer de opbrengst van een turbine te berekenen uit stromend water

Voor mijn profielwerkstuk ontwerp ik een turbine in de sluizen v/d afsluitdijk. Ik weet geen formule voor het berekenen van het rendement of efficiency. Als ik hier een formule voor heb kan ik waarschijnlijk berekenen hoeveel vermogen mijn turbine zal hebben. Een plaatje om mijn idee te verduidelijken is hieronder. Mijn probleem is dus het berekenen van de hoeveelheid stroom ik kan opwekken met deze turbine en dan vooral hoeveel energie een schroef/propellor kan opnemen uit het water.

Afbeelding

Berichten: 21

Re: Ik probeer de opbrengst van een turbine te berekenen uit stromend water

Ik neem aan dat je een formule voor het rendement wilt hebben, waar geen term voor het vermogen in voorkomt? (aangezien je het vermogen ook wilt berekenen)

Dit is lastig, aangezien deze twee nogal aan elkaar gerelateerd zijn:
\( P = QH \rho g\eta\)
Waarin Q de flowrate (m3/s), H de drukhoogte (m), ρ de dichtheid van de vloeistof, g de gravitatieversnelling en η het rendement van je turbine.

Misschien kun je het rendement berekenen als je het toerental van de turbine weet en de vorm van de bladen meeneemt in je berekening, maar dit is erg lastig (zeker als de turbine meerdere bladen heeft die dicht op elkaar zitten)

Een andere optie is natuurlijk een schaalmodel bouwen en het elektrische vermogen meten. Vervolgens kun je het geheel opschalen (daar is vast wel wat literatuur over te vinden op internet)

Berichten: 15

Re: Ik probeer de opbrengst van een turbine te berekenen uit stromend water

Ik ben geinteresseerd in de antwoorden die je gevonden hebt .

Waar ik heel erg in geinteresseerd ben is om te kunnen berekenen hoezeer de turbine zelf de stroomsnelheid negatief beinvloedt. (wanneer water door een opening stroomt ZONDER turbine heeft dit ene bepaald debit. Plaats je er een turbine in zal deze het uitstromen vertragen. Hoe kan ik deze vertraging berekenen?)

Reageer