Draagvermogen constructie staal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Draagvermogen constructie staal

Beste lezers,

Ik ben op zoek naar enkele eenvoudige formules om te achterhalen wat het draagvermogen is (in N), voor de gangbare constructie profielen, voor een in het midden ingrijpende punt last. Dit zonder breuk of blijvende vervorming. In een tabellenboek van "Bouwen met staal" beschik ik over Iy en Iz -het traagheidsmoment (in mm4)- en Wy;el en Wz;el -het elastische weerstands moment (in mm3)-. Ik vermoed dat er ook nog de maximaal toelaatbare materiaal spanning (in N/mm²)(staal 37,2) en de maximaaltoelaatbare doorbuiging in mee spelen.

Het is niet mijn bedoeling iets te bewijzen maar zoek gewoon een bruikbare, praktische formule met bijgevoegde verklaringen en gebruikte grootheden.

Wie kan mij helpen, alvast dank.

Berichten: 4.502

Re: Draagvermogen constructie staal

puntlastbelasting : M=0.25 P*L

gelijkm.last : M= 0.125 q* L2

toelaatb. buigspanning 235 N/mm2,te delen door 1.2 voor loodsen en 1.3 resp 1.5 voor woningen

geldt wel voor nieuw staal,niet voor verroeste balken! :D

doorbuiging: door stenen wanden belas L/500,vloerlasten met var.belasting L/333

Zie bijl.
Bijlagen
Doorbuigingsformules.jpg
Doorbuigingsformules.jpg (787.95 KiB) 2907 keer bekeken

Berichten: 3

Re: Draagvermogen constructie staal

Dank voor uw vlugge reactie. Kunt u enkel nog enige verklaring geven bij de gebuikte symbolen en hun grootheden?

Berichten: 4.502

Re: Draagvermogen constructie staal

Basis:

Altijd je eenheden op elkaar afstemmen,



werk je met cm en N (Newtons),

dan M in Ncm en L in cm ,W in cm3 en I in cm4,werkt wat makkelijker dan in mm.


===================================================================

werk je met mm en Newtons,

dan is het eenvoudigste om de volgende bovenvermelde waarden te vermenigvuldigen met 10n,waarbij de n overeenkomt met de exponent (macht) 3 bij de W,dus W*103 ,de I *104,een lengte L in cm L*101,moment Ncm dan * 101.


=====================================================================

puntlastbelasting : M=0.25 P*L

In dit geval is van belang dat je bij P in Newtons en L in meters een M neemt van Newtonmeters

of bij P in kN en L in mtr wordt M in kNm genomen.


Wil je M in kNm = 103 N * 103 mm = 106 Nmm;

werken met exponenten is overzichtelijker dan werken met een handvol nullen.


======================================================================

In feite moet je dus altijd simpel rekenen :

ga je bij lengtes van cm naar mm geeft factor 10

ga je bij oppervlaktes van cm2 naar mm2 geeft factor 102

ga je bij de W van cm 3naar mm3 geeft factor 103

ga je bij de I van cm 4naar mm 4geeft factor 104


gelijkm.last : M= 0.125 q* L2,hier q in N of kN (gelijkm last) per cm ofwel in N of kN per meter ,dan wel het 1/100 deel van de lasten nemen omdat de cm 1/100 deel van een mtr is.

toelaatb. buigspanning 235 N/mm2

( of ca.2350 kg/cm2 of precies 9.81 * 235 =2305.35 kg/cm2),te delen door de veiligheidsfactor 1.2 voor loodsen en 1.3 resp 1.5 voor woningen (volgens TGB oa.1990)

geldt wel voor nieuw staal,niet voor verroeste balken!

doorbuiging

: door stenen wanden belast L/500,vloerlasten met var.belasting L/333 ,ook weer geregeld in de TGB

In poogde alles zo goed mogelijk uit te leggen (lichtelijk monnikenwerk was het!),

als er nog onjuistheden in mochten voorkomen,heb je kans dat de moderator dat wel corrigeert! :D

Berichten: 3

Re: Draagvermogen constructie staal

Bedankt voor de verduidelijking. Dit is nu een praktische en zeer bruikbaare toelichting. Er gaat langzaam aan weer een lichtje branden! :D

Berichten: 4.502

Re: Draagvermogen constructie staal

Als ik nog meer licht in de duisternis kan brengen voor de kerstmis,dan hoor ik dat wel! :D

Berichten: 4.502

Re: Draagvermogen constructie staal

Ik maakte nog een topic (vlak hierboven) "Eenheden op elkaar aanpassen",bevat mijn reactie op jouw vraag en nog wat aanvulling voor kenniszoekenden!

Berichten: 13

Re: Draagvermogen constructie staal

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op vind, en ik denk dat dit hier wel past, ook al is dit topic al zo oud.

Ik heb een tabel van draagvermogens van I en H profielen met lengte en draagvermogen en ook draagvermogen van kolommen.

Nu ga ik een verbouwing doen en zou eigenlijk een muur willen wegdoen en dan de welfsels ondersteunen.

Dit zou het gemakkelijkst met een hoekprofiel gaan. Dan denk ik aan en hoek van 200x200 en 4 m lang of zo.

Weet iemand of daar ook tabellen voor bestaan?

Of, kan je dat berekenen?

Berichten: 102

Re: Draagvermogen constructie staal

Bij enkele staalleveranciers kun je mogelijk belastingtabellen van staalprofielen ontdekken,maar die weg vond je blijkbaar niet.

Op deze "handige link": http://communities.zeelandnet.nl/data/bouwkunde/

had je al kunnen ontdekken ,ik meen bij een testprogrammma (Forbtest), wat een stalen of houten balk kan dragen.

De "verbannen" Oktagon hielp de vragensteller Belly al aardig in de richting en door het bekijken van de "handige link" zul je meer kunnen vinden.

Succes met het zoekwerk!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Draagvermogen constructie staal

De "verbannen" Oktagon (...)


Hetwelke inderdaad een spijtige zaak is voor het WSF...

Berichten: 13

Re: Draagvermogen constructie staal

Ik heb tabellen van I en H profielen, maar van L profiel vind ik niets.

Verder ken ik niets van berekeningen of formules. Die tabellen voor I en H zijn uiterst duidelijk met lengte en last in een tabel, verder weet ik hoeveel last erop komt via een studie bureel.

Berichten: 102

Re: Draagvermogen constructie staal

Het zou verstandig zijn om de mannen van dat vermelde bureel ff te laten kijken;een andere mogelijkheid is om een mogelijk ontdekte I of W waarde van een I of H profiel te vergelijken met die waarden van een paar hoekprofielen.

Maar aangezien je blijkbaar leek bent op techn. gebied zou je dat bureel nog eens kunnen contacteren!

Berichten: 13

Re: Draagvermogen constructie staal

tja, dat bureel werkt samen met een welfsel fabrikant en vanwege de ouderdom van het gebouw worden het houten zolders. Die kan ik natuurlijk niet meer vragen. Ik ga dan maar enkele staal leveranciers benaderen of die tabellen hebben, als die al bestaan voor L profielen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Draagvermogen constructie staal

kitman schreef:Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op vind, en ik denk dat dit hier wel past, ook al is dit topic al zo oud.

Ik heb een tabel van draagvermogens van I en H profielen met lengte en draagvermogen en ook draagvermogen van kolommen.

Nu ga ik een verbouwing doen en zou eigenlijk een muur willen wegdoen en dan de welfsels ondersteunen.

Dit zou het gemakkelijkst met een hoekprofiel gaan. Dan denk ik aan en hoek van 200x200 en 4 m lang of zo.

Weet iemand of daar ook tabellen voor bestaan?

Of, kan je dat berekenen?
De meest complete vrij toegankelijke catalogus (776 Blz) van alle commerciële staalprofielen met tabellen van hun technische gegevens. (recentere uitgave dan ik hier vroeger gelinkt had)

En in Hoofdstuk 14 achteraan vindt je van alles inclusief de formules voor standaardberekeningen.

Het MCB boek

Dit is gewoon een WAARDEVOL boek voor iedereen die op de een of andere manier met staal bezig is.

 
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Draagvermogen constructie staal

En hier vind je nog meer van hun publicaties en documentatie:

http://www.mcb.nl/smallcms/index.php?id=28
Eric

Reageer