Springen naar inhoud

Wittig reactie met co

• Log in om te kunnen reageren

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2008 - 22:56

Als ik CO gebruik als carbonyl in de Wittig reactie, wat krijg je dan? Ik zie de vierring vormen, maar wat er dan gebeurt weet ik niet zeker. Ik vermoed dat er acetyleen gevormd wordt omdat de zeswaardige koolstof een proton van de andere neemt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ironeye

ironeye

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 10:51

bij een wittig reactie wordt het netto gezien toch een c=c binding gevormd ten koste van een c=o binding. Hoe wil je dan een acetyleen vormen?
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.
Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 13:08

bij een wittig reactie wordt het netto gezien toch een c=c binding gevormd ten koste van een c=o binding. Hoe wil je dan een acetyleen vormen?

Na afbraak van de ring, of zelfs als hij nog intact is, krijg je een koolstof atoom met een vrij elektronenpaar, wat heel reactief is. Als dit elektronenpaar dan een waterstof van het andere koolstofatoom overneemt, krijg je een dubbele binding die driedubbel wordt als de ring afbreekt, of een dubbele die tot een driedubbele overgaat.

3P-CH2          (Ph)3P-CH
| | -> | ||
O-C _linenums:0'>(Ph)[sub]3[/sub]P-CH[sub]2[/sub] (Ph)[sub]3[/sub]P-CH | | -> | || O-C: O-CH

En dan afbraak tot acetyleen en trifenylfosfine oxide.

ironeye

ironeye

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 15:11

Ok dat klopt, een puntje het is niet driedubbel maar drievoudig.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.
Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2008 - 01:00

Waarom zou deze reactie Łberhaupt verlopen? CO is geen carbonyl! Voor de Wittig reactie moet het carbanion van het fosforylide aanvallen op het partieel positieve C-atoom van de carbonyl-groep; in het CO molecuul is het C-atoom helemaal niet partieel positief maar zo goed als neutraal.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2008 - 15:36

Zal het ylide geen polarisatie induceren? Er blijft een EN-verschil in de CO molecule.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2008 - 17:23

OK, CO is inderdaad niet goed gepolariseerd hiervoor. Maar kan het wel werken met een nitril?

Ik maak het ylide, dan doe ik er bvb acetonitril bij. Vorming van de vierring met een imine erin, gevolgd door resonantie tussen de ketimine en enimine vorm. In de enimine vorm wordt de positieve koolstof snel gedeprotoneerd naar de stikstof, gevolgd door afbraak van de ring en vorming van trifenylfosfine nitride en propyn. Ik denk dat de tautomerie bevoordeeld wordt in het basische milieu. Maar acetonitril heeft ook een relatief lage pKa, dus kan de deprotonatie daar misschien wel roet in het eten gooien (door een mesomere vorm die anders of niet zal reageren). Misschien gaat het dan beter als ik er een fenyl aan hang.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2008 - 02:14

Dat kun je uit je hoofd zetten :D
De drijvende kracht achter de Wittig-reactie is de vorming van de P=O binding in het trifenylfosfine oxide. Dat is een sterke binding, en de vorming daarvan drijft de reactie naar rechts.

Bij trifenylfosfine nitride kom je ten eerste in de knoei met valenties, waardoor het bestaan van de stof al hoogst onwaarschijnlijk is, ten tweede zou er bij de vorming van een P=N of P(triple)N binding minder energie vrijkomen.

Daarbij moet je niet vergeten dat er, net als bij CO, in het intermediair een vierring met een dubbele binding zou moeten ontstaan, wat ook al niet gunstig is.

Hou goed in je achterhoofd welke 2 zaken er belangrijk zijn voor het verloop van een reactie: De stabiliteit van de eindproducten, maar nog belangrijker, de stabiliteit van de intermediairen. Hoe minder stabiel deze zijn, hoe hoger de activeringsenergie ligt en hoe langzamer de reactie verloopt. "Heel langzaam" betekent al snel "niet".

Als je graag een alkyn wil hebben zou ik voor een Songashira-koppeling gaan.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures