Hoe werkt een voltmeter?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Hoe werkt een voltmeter?

Ik vroeg me af hoe een volt meter werkt.

kan iemand mij dit uitleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Hoe werkt een voltmeter?

Volgens mij meet de voltmeter de energie die de stroom vóór een elektrisch apparaat heeft en hoeveel energie er na het apparaat aanwezig is in de draad. Dus een voltmeter meet het verschil in spanning. Dus weet je hoeveel volt een apparaat gebruikt. Daarom moet je het dus parallels schakelen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe werkt een voltmeter?

Er zijn verschillende typen voltmeters.

De klassieke is z.g. draaispoelmeter. Een spoeltje kan draaien in het veld van een permanente magneet. Door het spoeltje loopt een stroom die afkomstig is van de te meten spanning. Hoe hoger de spanning, hoe meer stroom door het spoeltje loopt. Het spoeltje gaat daardoor draaien, maar die beweging wordt tegengewerkt door een terugstelveer. De spoel draait net zo ver tot er evenwicht is tussen de elektromagnetische kracht op de spoel en de terugstelkracht van de veer. De eindstand van de spoel is dan een maat voor de spanning die je wilt meten.

(de uitleg van Revelation is zo ingewikkeld dat zelf de deskundigen het niet meer begrijpen :shock: )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe werkt een voltmeter?

klazon schreef:Er zijn verschillende typen voltmeters.

De klassieke is z.g. draaispoelmeter. Een spoeltje kan draaien in het veld van een permanente magneet. Door het spoeltje loopt een stroom die afkomstig is van de te meten spanning. Hoe hoger de spanning, hoe meer stroom door het spoeltje loopt. Het spoeltje gaat daardoor draaien, maar die beweging wordt tegengewerkt door een terugstelveer. De spoel draait net zo ver tot er evenwicht is tussen de elektromagnetische kracht op de spoel en de terugstelkracht van de veer. De eindstand van de spoel is dan een maat voor de spanning die je wilt meten.

(de uitleg van Revelation is zo ingewikkeld dat zelf de deskundigen het niet meer begrijpen  :D )
Door een volt meter loopt geen stroom(enorme weerstand).

zolgens mij meet je op die manier de stroom sterkte. en niet het spannings verschil.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe werkt een voltmeter?

Een voltmeter heeft een weerstand. die wordt meestal uitgedrukt in kohm/volt. B.v. 20kohm. Zo'n meter heeft dan b.v. op het 100V bereik een weerstand van 2M. Digitale meters hebben meestal een weerstand van 1M. Als je daar spanning op zet gaat er dus ook stroom door lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hoe werkt een voltmeter?

In feite meet je altijd de stroom en niet de spanning. Maar uiteraard is de stroom weer een gevolg van de spanning. Bij een voltmeter proberen we de inwendige weerstand zo hoog mogelijk te krijgen (om de spanning niet te laten inzakken), bij een amperemeter willen we de inwendige weerstand zo laag mogelijk houden (om de stroom niet te begrenzen). Vandaar dat er in dit laatste geval vaak de spanning over een parallel geschakelde weerstand (Shunt) de spanning wordt gemeten.

Reageer