De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 108

De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Alhier,

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Alt Text: Also, is it just me, or do Japan and New Zealand look suspiciously similar? Has anyone seen them at a party together?

Edit: kwestie van de Creative Commons licentie te eerbiedigen: het originele werk kan gevonden worden op http://xkcd.com/503/

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Tja, de vraag is nu, wie is het middelpunt van deze aardkloot?

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

dat ligt eraan waar je woont

Berichten: 12.262

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Tja.. zo'n american-centric wereldkaart maakt het maar verwarrend - wellicht de reden dat ze nauwelijks gebruikt worden, zelfs niet in de states.

Sowieso is het wel grappig dat wij bijvoorbeeld stellen in het westen te wonen, en niet gewoon in het midden :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Sowieso is het wel grappig dat wij bijvoorbeeld stellen in het westen te wonen, en niet gewoon in het midden :D


Dat heeft denk ik ook te maken met de dubbele lading die het westen heeft. Onder het westen wordt meestal de rijke

en welvarende landen verstaan. Japan is dan bijvoorbeeld ook 'het westen'. Het geografische westen in afhankelijk

van de plaats op aarde.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Tja.. zo'n american-centric wereldkaart maakt het maar verwarrend - wellicht de reden dat ze nauwelijks gebruikt worden, zelfs niet in de states.
Maar eigenlijk gaat het zelfs niet om die wereldkaart: als je in Amerika woont is wat "het Westen" genoemd wordt gewoon ten oosten van je, en wat "het Oosten" genoemd wordt ligt dan in het westen. Op zich zijn die termen (het Oosten en het Westen) Eurocentrisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Zijn de termen "het oosten" en het "westen" niet gewoon in de koude oorlog ontstaan. Oostelijk en westelijk van het ijzeren gordijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

West-Europa ligt voor het grootste deel op het Oostelijk halfrond. Om alles nog maar eens makkelijk te maken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 597

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

oost of west, west of oost, wanneer je maar lang genoeg doorvliegt kom je er langs de 2 kanten wel terecht :D
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

En wie weet hier zonder op te zoeken wat de hoofdstad van North Carolina is? New Hampshire? New York? Massechussets? Georgia? Allabama? Indiana?. Waar komt toch onze verongelijkte houding vandaan dat Amerika ons kikkerlandje zou moeten kunnen vinden. Dat Amerika prima zonder wie dan ook heeft kunnen leven, nemen wij ze kwalijk, alsof ze ons nodig zouden hebben gehad. Iedereen die moeite heeft met de Amerikanen en topografie, moet even nadenken hoeveel staten ze kunnen opnoemen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Daarbij vraag ik me al af hoeveel mensen alle landen van Europa (niet enkel de EU) juist kunnen aanwijzen op de kaart.

Berichten: 8.614

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

En wie weet hier zonder op te zoeken wat de hoofdstad van North Carolina is? New Hampshire? New York? Massechussets? Georgia? Allabama? Indiana?. Waar komt toch onze verongelijkte houding vandaan dat Amerika ons kikkerlandje zou moeten kunnen vinden. Dat Amerika prima zonder wie dan ook heeft kunnen leven, nemen wij ze kwalijk, alsof ze ons nodig zouden hebben gehad. Iedereen die moeite heeft met de Amerikanen en topografie, moet even nadenken hoeveel staten ze kunnen opnoemen.
Gelijk heb je. Uiteraard lachen we wanneer een Amerika zegt: "Belgium? That's the capital of Brussels, isn't it?" (gelegenheidshumor, om even een linkje naar de andere topic te leggen), maar de geografische kennis van de meeste Europeanen is ook niet bijster goed (als ik me op mijn ervaringen mag baseren). Ik kan genoeg voorbeelden aanhalen van klasgenoten die het Amazonewoud in Afrika situeren en de hoofdstad van Australië niet kennen.
Daarbij vraag ik me al af hoeveel mensen alle landen van Europa (niet enkel de EU) juist kunnen aanwijzen op de kaart.
Heb je het dan over Europeanen zelf? Alhoewel ik niet zo naïef ben om te denken dat iedereen dat moeiteloos kan, behoort het in België wel tot het leerplan en tot de eindtermen van het onderwijs.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

Heb je het dan over Europeanen zelf? Alhoewel ik niet zo naïef ben om te denken dat iedereen dat moeiteloos kan, behoort het in België wel tot het leerplan en tot de eindtermen van het onderwijs.
Dat klopt, maar ik denk dat dat bij ons stof uit de eerste graad was. Ik denk dat het bij veel mensen bij de Balkan begint mis te lopen (ik weet niet of ik zelf een blinde kaart van Europa volledig juist zou kunnen invullen).

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: De reden waarom aardrijkskunde lastig is voor amerikanen

En wie weet hier zonder op te zoeken wat de hoofdstad van North Carolina is? New Hampshire? New York? Massechussets? Georgia? Allabama? Indiana?. Waar komt toch onze verongelijkte houding vandaan dat Amerika ons kikkerlandje zou moeten kunnen vinden. Dat Amerika prima zonder wie dan ook heeft kunnen leven, nemen wij ze kwalijk, alsof ze ons nodig zouden hebben gehad. Iedereen die moeite heeft met de Amerikanen en topografie, moet even nadenken hoeveel staten ze kunnen opnoemen.
Ik kan me nog een televisieprogramma herinneren van een paar jaar geleden met alleen maar Nederlanders die op vakantie gingen naar Medemblik aan het IJselmeer. Die kregen een wereldkaart en moesten aanwijzen waar Medemblik lag. Die mensen wezen iets in Canada aan...

Vakantieman, gezellig he :D

Groetjes Diver

Reageer