Kunststoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Kunststoffen

De topictitel is misschien een beetje misleidend, want ik wil eigenlijk weten welke kunststoffen niet oplossen in wasbenzine. De aanleiding tot de vraag is dat ik kunststof onderdelen wil reinigen in wasbenzine. Maar is dat veilig, m.a.w. blijven die onderdelen heel of moet ik vrezen dat ze met het vuil mee oplossen?

De fles waar de wasbenzine in zit is PET, dus dat is in ieder geval bestand. Maar hoe ziet het met veel voorkomende kunststoffen zoals PS, PE, PP en ABS?

Berichten: 817

Re: Kunststoffen

pvc: klik

Deze gids waarschuwt voor het wassen van pcv met wasbenzine. Ik neem aan dat het dus zal oplossen, zoniet toch al reageren

PS: Het onderzoeken van het effect van oplosmiddelen en warmte op polystyreen.

Deze bron zegt dat wasbenzine geen effect heeft op polystyreen

PE/PET: ik meende me te herinneren dat beide dezelfde eigenschappen hebben ivm solventen. Dus als PET er niet in oplost, zal PE dit ook niet doen (let op: hier heb ik niet dadelijk een bron voor, maar ik meen me dit te herinneren uit de lessen organische)

PP: Veiligheidsinformatieblad Wasbenzine

PP wordt aangegeven als geschikt opslagmedium voor het transport van wasbenzine. Lijkt me dus geen stof die in wasbenzine oplost.

Hopelijk ben je er wat mee.

Grtz
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kunststoffen

Hier kun je combinaties van diverse oplosmiddelen en diverse kunststoffen invoeren.

Wasbenzine = hexane/heptane.

Bedenk echter ook dat jouw kunststofonderdelen weekmakers of andere additieven kunnen bevatten die wellicht oplossen in de wasbenzine.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kunststoffen

Bedenk echter ook dat jouw kunststofonderdelen weekmakers of andere additieven kunnen bevatten die wellicht oplossen in de wasbenzine.
Daar had ik ook aan zitten denken, dat de kunststof zelf wel bestand zou zijn, maar de weekmakers niet. Ik heb dat getest met een stukje polystyreen, en dat blijkt inderdaad bros te worden in wasbenzine. Maar de onderdelen waar het om gaat zijn vrijwel zeker van polyethyleen of polypropyleen, en die zijn redelijk veilig in wasbenzine. Hoewel de verschillende genoemde sites het daar niet op alle punten over eens zijn. Ik ga het er gewoon op wagen. En dan de spullen niet langer in de wasbenzine laten liggen dan nodig is om de vettige smurrie er van af te krijgen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kunststoffen

Ik weet niet wat voor vettige smurrie je verwijderen wilt maar wellicht lukt het ook met plantaardige olie (zonnebloemolie, slaolie, ...).

Plantaardige olieresten kun je daarna gewoon met afwasmiddelsopje verwijderen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kunststoffen

Die vettige smurrie is gewoon smeerolie en smeervet.

Intussen heb ik de gok al gewaagd, de onderdelen zijn in bad geweest en het is goed afgelopen.

Reageer