Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

Hallo,

Ik probeer een hoogte uit te rekenen tussen het begin v.d. variabele spoed tot het einde van een variabele spoed.

Deze spoed zit in een veer.

Deze veer wil ik modelleren en daarvoor moet ik deze hoogte in geven.

De veer begint met een spoed, en gaat vervolgens over in een andere spoed.

deze overgang gaat geleidelijk en niet direct, hiervoor is er een bepaalde booglengte nodig om op de nieuwe spoed te komen.

Nu weet ik niet precies hoe mijn tekenpakket dit berekend maar ik weet wel dat ik enkel het verschil in hoogte tussen de eerste spoed en de tweede spoed kan invoeren.

Nu wil ik dus weten welke hoogte ik in moet voeren om deze spoed verandering in bijvoorbeeld 45graden te laten plaatsvinden. Hoe bereken ik dit?

(in de bijlage zit een schets met een voorstelling van de opstelling)

Berichten: 4.246

Re: Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

Ten eerste ik kan je bijlage niet zien. Ten tweede waarom is het zo belangrijk die spoed precies weer te geven? Zelf gebruikte ik pro engineer en daar staan standaardbouten, moeren en veren(met constante spoed) in.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

Verplaatst naar Constructie- en sterkteleer.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

Ik probeer een hoogte uit te rekenen tussen het begin v.d. variabele spoed tot het einde van een variabele spoed. Deze spoed zit in een veer.
Ik veronderstel, dat het om een spiraalveer gaat die onder zijn eigen gewicht uitzakt. Het lijkt me dan een redelijke veronderstelling, , dat de spoed evenredig zal zijn met de massa die er nog onder hangt. Dus hoe lager, hoe kleiner de spoed. Kun je daar iets mee?

Berichten: 2

Re: Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

iig bedankt voor jullie reacties!

Ik probeer idd een spiraalveer te maken maar deze moet zeker niet uitzakken onder zijn eigen gewicht.

Vaak heeft een veer één "vlakke" winding, de spoed van deze winding is dan het zelfde als de draaddikte van de veer.

Vervolgens gaat deze spoed over in de gewenste spoed.

Echter als je precies wilt bepalen waar het begin en einde v.d. veer is moet je weten hoe lang dit gedeelte is, en daarmee hoe hoog (onbelast).

In Pro/E is het best eenvoudig om een veer te tekenen, ook een met een variabele spoed, maar echt precies op maat maken is zonder deze berekening naar mijn mening niet mogelijk. Wellicht ligt het ook aan mijn Pro/E kennis maar met de berekening van deze hoogte moet het zeker lukken.

Moet ik er alleen nog even uit komen :D

En even voor de moderator, het gaat hier naam mijn mening dus echt over een wiskundige berekening van een afstand wat ook gezien kan worden als een hoogte Y in een grafiek met een lijn die van één richtingscoeffiecient naar de andere gaat. Vandaar dat ik dit in het wiskunde forum heb geplaatst.
Bijlagen
Schets001.JPG
Schets001.JPG (13.6 KiB) 546 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Hoog tussen overgang v.d. variabele spoed van een veer

In een engels leerboek ( Appl.Engineers van Duncan 1920-1950!)is een hoofstuk gewijd aan veren (springs),ik zal een paar blz.copieren:
Bijlagen
Veren_theor_2.jpg
Veren_theor_2.jpg (403.57 KiB) 551 keer bekeken
Veren_theor_1.jpg
Veren_theor_1.jpg (437.29 KiB) 581 keer bekeken

Reageer