Oog om oog

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 34

Oog om oog

Ik kwam net het volgende stukje tegen op het internet:

SpitsNieuws

Nu mijn vraag, is het ethisch verantwoord om op deze manier te redeneren? Is de "Oog om oog, tand om tand" mentaliteit hier in Nederland welkom of juist totaal niet?

Ik vind zelf van niet omdat je er nog een mensenleven ermee kapot maakt wat niet nodig is. Aan de andere kant, hij heeft het leven van een ander kapot gemaakt en zal hier wel voor moeten boeten...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Oog om oog

Ik vind het niet juist. Volgens dezelfde redenering zou iedere moordenaar op zijn minst de doodstraf moeten krijgen (en eigenlijk zelfs op dezelfde wijze vermoord moeten worden), en daar ben ik geen voorstander van.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Oog om oog

Ik vind het niet juist. Volgens dezelfde redenering zou iedere moordenaar op zijn minst de doodstraf moeten krijgen (en eigenlijk zelfs op dezelfde wijze vermoord moeten worden), en daar ben ik geen voorstander van.
Phys, ik ben het met je eens hoor, maar erg solide is die redenering niet. Je zegt eigenlijk: ik vind dit niet goed omdat ik een vergelijkbaar iets ook niet goed vind :D

Anyway: eigenlijk kan dit beter besproken worden in het reeds bestaande topic "Geweld met geweld bestrijden". Ik zet hier dus maar een slotje op.

Gesloten