De Euro hype

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

De Euro hype

Algemeen Dagblad: Economie, pagina 11, d.d. vrijdag 13 mei 2005:

"De opwinding over de dure euro is een grote hype. Gerrit Zalm is het niet mee eens met de directeur van De Nederlandse Bank, Henk Brouwer, die zegt dat de gulden te goedkoop is ingeruild voor de Euro. De minister ontkent dat en vindt Brouwers uitspraak "een beetje ongelukkig".

Zou Henk Brouwer gelijk hebben of is het Gerrit Zalm die gelijk heeft. Mijn mening hierover is dat ik Henk Brouwer eerder zou geloven dan Zalm. Omdat Zalm een zeer groot voorstander was voor de invoering van de Euro. Met de invoering van de euro, zo werd ons duidelijk gemaakt, stegen de kosten met ca. 3 a 6 %, maar de werkelijkheid sprak dit tegen. Een biertje koste voor de euro fl. 3,50 en na de euro E 3,50 dan is dat geen 3 a 6 %, maar juist 100%. Overal steeg de prijzen met 25, 50, 100 en zelf 150 %. In feite werden en worden we nog steeds voor de gek gehouden over de euro. Wij als burgers werden gedwongen om deel te nemen aan de euro. Ons salaris werd 50% minder waard en steeg de prijzen met gemiddeld 50 %, dus we werden en worden voor de volle 100% om de tuin geleid. Onze nationale trots, de gulden, werd de nek omgedraaid en behoorde voor de euro tot een van de sterkste munt van Europa, omdat onze economie voor stabiliteit zorgde, en met de invoering van de euro werd de gulden minder waard (hoeveel is mij ontschoten). Officieel was de koers E 1 voor fl. 2,20 bij invoering.

Volgens mijn mening heeft de euro in Nederland, maar ook in andere EU-staten voor sociale en financiele onrust gezorgt. De gewone burger is de dupe van de hoge heren, die het handig vonden om een sterkere concurentie euro vs dollar. Het handelsverkeer zou meer profeit hebben, inplaats van het continu omwisselen van vreemde valuta.

Ik ben persoonlijk voorstander om onze trouwe en nationale trots: de gulden terug te krijgen.

Berichten: 656

Re: De Euro hype

Haal je de gulden terug dan is de dure euro grap nog duurder. Dan heb je niet alleen geld in een munt gestoken die ons teveel gokost heeft maar die munt heb je dan geen eens meer.

Dus dan was het echt helemaal voor niets.

Daarnaast betaal je weer een smak geld om weer de gulden in te voeren. En inflatie zal ook weer er over heen gaan.

Reken maar niet dat winkeliers voor de verandering het naar beneden af ronden.

Dus krijg je de ellende weer over je heen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: De Euro hype

Een biertje koste voor de euro fl. 3,50 en na de euro E 3,50 dan is dat geen 3 a 6 %, maar juist 100%.


waar koop jij je bier?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 656

Re: De Euro hype

En ik loop al te mekkeren als een biertje in een café 2 euro kost...

Meestal betaal ik zo'n 1,50 of 1,75 voor een Amsterdammertje.

En in de supermarkt is drank volgens mij ook niet echt veel duurder geworden (als je de accijns verhoging niet gaat meerekenen).

Electronica is ook niet duurder geworden door de Euro.

Kijk alleen al naar de PC prijzen. Ik geef de euro niet de eer, maar die zijn juist goedkoper dan in de gulden prijzen.'

En laptops al helemaal. 800 euro zie je soms wel eens een laptop. In de goede oude guldentijd was je minstens 3000 gulden kwijt voor een goedkope laptop.

De horica is gewoon ziekelijk duur.

Die prijzen zijn echt niet normaal.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: De Euro hype

Alexander Hartmans schreef:Algemeen Dagblad: Economie, pagina 11, d.d. vrijdag 13 mei 2005:

Ons salaris werd 50% minder waard.


Ons salaris werd in een andere valuta uitbetaald.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 1.286

Re: De Euro hype

Een biertje koste voor de euro fl. 3,50 en na de euro E 3,50 dan is dat geen 3 a 6 %, maar juist 100%.


waar koop jij je bier?


Als je geheugen even terug draait naar het begin van de invoering en de media destijds had gevolgd, dan was deze vraag overbodig geweest, mijn beste.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De Euro hype

Een biertje koste voor de euro fl. 3,50 en na de euro E 3,50
Welnee, ik betaal €1,50 voor een biertje, soms 2 euro of hooguit 2,10 maar nog duurder is echt zeldzaam. €3,50 is een belachelijk extreem voorbeeld dat niks zegt, voor 2002 bestonden er ook wel tenten die tien gulden voor een kopje koffie rekenden.
Wij als burgers werden gedwongen om deel te nemen aan de euro.
Huh? De meerderheid heeft toch gestemd op partijen die van te voren al kenbaar hadden gemaakt mee te willen doen? Als iedereen het écht niet had gewild hadden ze gewoon hun stemrecht kunnen gebruiken.
Ons salaris werd 50% minder waard en steeg de prijzen met gemiddeld 50 %, dus we werden en worden voor de volle 100% om de tuin geleid.
Onzin! Volkómen onzin! Alles in Nederland werd gedeeld door 2.20371 - de salarissen, uitkeringen, bijstand, saldo op bank en spaarrekeningen, huren, prijzen, gemeentebelasting, boetes, alles. In dat opzicht is er niets veranderd, helemaal niets.

"Salaris 50% minder waard", hoe kómt iemand erop?! :shock:

En dan die gekken die het "wisselverlies" willen terugclaimen (van wie dan? en als de overheid dit zou dokken, wie denk je dat het betaalt dan?) en dan liefst ook nog als het bijstand of uitkeringen betreft. WAANZIN is het!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De Euro hype

Geld is niet een cilindervormig stuk nikkel dat je in je beurs doet, of een stuk gekleurd papier met verschillende bruggen erop. Geld is een aandeel in de markt vanwaar je woont. Dus ga niet zeuren over een duurder biertje, want je moet alles meetellen.

De Nederlandse gulden was niet sterk, het was gekoppelt aan de duitse mark en de amerikaanse dollar, daarom was hij sterk.

Is in 2002 de huur van je huis omhoog gegaan? Meer rente moeten betalen over je hypotheek? Is de stroomrekening omhoog gegaan? Telefoon aansluiting? Nee, alleen de kleine dingen zijn omhoog gegaan omdat de middenstand heeft ingespeeld op de onwetendheid van de mens. In de horeca is de btw op alcohol omhoog gegaan, dat hebben veel uitbaters aangegrepen om de prijs een stuk omhoog te doen. Hij was namelijk al erg laag, kijk maar naar onze buurlanden (behalve belgie) Een goei biertje hoef niet duurder te kosten van 1,50. Als je meer betaald betaal je eigelijk voor de sfeer van het cafe. Vindt je dat het niet waard, moet je een goedkoper cafe opzoeken.

Heeft de euro de concurrentiepositie verbeterd? We kunnen nu veel makkelijker diensten verkopen in onze buurlanden, en andersom. De euro is zo sterk gebleken dat we zeer goedkope electronica kunnen importeren van het verre oosten en de VS.

De economische staat van een land is niet af te lezen voor wat men betaald voor een bietje in de kroeg.

Berichten: 1.286

Re: De Euro hype

OneStepForward schreef:Haal je de gulden terug dan is de dure euro grap nog duurder. Dan heb je niet alleen geld in een munt gestoken die ons teveel gokost heeft maar die munt heb je dan geen eens meer.

Dus dan was het echt helemaal voor niets.

Daarnaast betaal je weer een smak geld om weer de gulden in te voeren. En inflatie zal ook weer er over heen gaan.

Reken maar niet dat winkeliers voor de verandering het naar beneden af ronden.

Dus krijg je de ellende weer over je heen.
Natuurlijk heb je gelijk. Het is niet realistisch en niet financieel haalbaar, maar het gaat hier om de discussie.

Berichten: 1.286

Re: De Euro hype

Beste DePurpereWolf
Geld is niet een cilindervormig stuk nikkel dat je in je beurs doet, of een stuk gekleurd papier met verschillende bruggen erop. Geld is een aandeel in de markt vanwaar je woont. Dus ga niet zeuren over een duurder biertje, want je moet alles meetellen.
Geld is een gebruiksmiddel en het biertje was een enkel voorbeeld. En natuurlijk moet je alles mee tellen, da's logisch.

Berichten: 1.286

Re: De Euro hype

Algemeen Dagblad, d.d. 17-6-2005, pagina 13, economie.

EURO BRANDT IN ONZE ZAKKEN:

"Veel mensen blijven geloven dat de euro het leven veel duurder heeft gemaakt, ook al wijzen de inflatiecijfers in een andere richting. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam weten na een enquete hoe dat komt, meldt het economenvakblad ESB deze week. Mensen denken dat de euro het leven duurder heeft gemaakt, omdat ze aan het eind van de maand minder geld over hebben dan vroeger. Volgens de onderzoekers komt dat niet doordat alles duurder is geworden, maar doordat ze sinds de komst van de euro het geld makkelijker uitgeven".

Algemeen Dagblad, d.d. 17-6-2005, pagina 8, economie.

OLIEPRIJS MAAKT HET LEVEN DUUR:

"De stijgende olieprijs is de belangrijkste reden dat het leven nu iets duurder is dan een jaar geleden. Via vervoer en verwarming tikt het flink aan bij de inflatie. Na olie zijn duurdere sigaretten de voornaamste factor, aldus het Europese statistische bureau Eurostat. De inflatie in mei kwam uit op 1,9 procent. Enkele zaken hebben prijsstijgingen nog iets afgeremd. Zo is het bellen iets goedkoper dan vorig jaar, evenals kleding en schoeisel."

Iets om over na te denken.

Berichten: 33

Re: De Euro hype

De stijgende olieprijs is de belangrijkste reden dat het leven nu iets duurder is dan een jaar geleden.
Wat hebben we dan een mazzel met die euro ! Door de sterke koers van de euro (t.o.v. de dollar) is de stijging van de olieprijzen zeer beperkt gebleven !

Berichten: 1.286

Re: De Euro hype

Alexander Hartmans schreef:De stijgende olieprijs is de belangrijkste reden dat het leven nu iets duurder is dan een jaar geleden.
Wat hebben we dan een mazzel met die euro ! Door de sterke koers van de euro (t.o.v. de dollar) is de stijging van de olieprijzen zeer beperkt gebleven !


Dat is wat men ons wil wijs maken, inzake de olieprijs. Zoals je weet steeg juist de olie prijzen per vat. Dat de euro sterker is dan de $ was al reeds bekend, alleen ik vraag me af waarom?

Re: De Euro hype

Vooral misbruik vd handel heeft alles opgeslagen ( belgie).

Discussiëren over (on)zin euro is lastig.

enerzijds olieprijzen maar anderzijds 9/11.

Stel je de gevolgen eens voor als men toen nog met gulden frank, peseta of lire zou gewerkt hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: De Euro hype

Dat de euro sterker is dan de $ was al reeds bekend, alleen ik vraag me af waarom?


Omdat de Europese economie de afgelopen jaren beter heeft gedraaid dan de Amerikaanse.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer