Springen naar inhoud

[natuurkunde] weerstand van een ntc berekenen

• Log in om te kunnen reageren

marsmuziek

marsmuziek

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 15:18

Hallo iedereen!

Dit is mijn eerste post hier dus hopelijk doe ik het een beetje volgens de regels.

Voor school hebben wij een PO gedaan waarin we de weerstand van een NTC bij verschillende tempraturen moesten berekenen.

Dit hebben we gedaan met de volgende opstelling.

In serie aangesloten op een 8 volt transformator.

Een weerstand van 15 kilo ohm met daaroverheen een voltmeter

daar staat in serie een NTC over waarvan we de weerstand niet weten.(over de NTC staat een voltmeter)

het probleem is nu als volgt hoe kan ik met de forumle R=U/I berekenen wat de weerstand is bij de NTC

Ik zal een voorbeel geven van gegevens die ik verzameld heb bij 2 graden celsius

de voltmeter die over de weerstand van 15kilo Ohm staat geeft 0.760 V aan
de voltmeter die over de NTC staat geeft 7.38 V aan.

Hoe kan ik nu de stroomsterkte berekenen over het hele circuit zodat ik daarme de weerstand van de NTC kan bereken.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Met vriendelijke groeten,
MarsMuziek

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2008 - 15:23

Ik zal een voorbeel geven van gegevens die ik verzameld heb bij 2 graden celsius

de voltmeter die over de weerstand van 15kilo Ohm staat geeft 0.760 V aan
de voltmeter die over de NTC staat geeft 7.38 V aan.

Hoe kan ik nu de stroomsterkte berekenen over het hele circuit zodat ik daarme de weerstand van de NTC kan bereken.

Je kent van de serieweerstand de spanningsval én de weerstand.
Dan kun je dus de stroomsterkte door de serieweerstand berekenen.

Alles staat in serie, dus dezelfde stroom gaat door de NTC.
Je kent de spanningsval over de NTC.
dus ................... :D ..................................
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 15:26

Welkom!

Eerst en vooral een paar kleine foutjes die bij sommige leraars natuurkunde nogal gevoelig liggen.

daar staat in serie een NTC over waarvan we de weerstand niet weten.(over de NTC staat een voltmeter)

Twee weerstanden kunnen in serie MET elkaar staan.

Je kan een stroomsterkte van de stroom DOORHEEN een circuit meten of berekenen.

Nu terug naar de vraag... Waarom denk je dat die 'normale' weerstand daar staat? Kan je op die weerstand de Wet van Ohm toepassen?

marsmuziek

marsmuziek

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 15:49

Dank jullie wel voor het snelle reageren en het verbeteren!

Als ik het nu dus goed bergrijp is de oplossing

I=U/R je kent de waarde van U die is namelijk 8 V( of moet je uitgaan van de waarde die door de weerstand stroomt?) en R = 15K Ohm nu een kwestie van invullen toch?

Nu alleen nog de vraag of ik uit moet gaan van de spaning over het circuit of de spanning door de bekende weerstand?

Alvast bedankt
MarsMuziek

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 16:24

De Wet van Ohm geeft je een verband tussen de stroom doorheen een weerstand en de spanning over diezelfde weerstand LaTeX . Voor de spanning moet je dan ook werken met de spanning over de gekende weerstand van LaTeX , en niet met de spanning die over beide (gekende en ongekende) weerstanden staat.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 december 2008 - 16:40

De wet van ohm heb je helemaal niet nodig. Je hebt 2 weerstanden in serie, één van 15k en de NTC. Over elke weerstand staat een voltmeter. De verhouding van de spanningen is de verhouding van de weerstandswaarden. Daarvoor hoef je de stroom niet te berekenen, dat is een overbodige tussenstap.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 17:08

De wet van ohm heb je helemaal niet nodig. Je hebt 2 weerstanden in serie, één van 15k en de NTC. Over elke weerstand staat een voltmeter. De verhouding van de spanningen is de verhouding van de weerstandswaarden. Daarvoor hoef je de stroom niet te berekenen, dat is een overbodige tussenstap.

Je past hier dan ook impliciet de Wet van Ohm toe... Aan de manier waarop de topicstarter zijn probleem formuleert denk ik dat het trouwens beter is dat hij deze stap wel uitvoert.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 december 2008 - 10:13

Het zal wel een beroepsdeformatie zijn. Wat ik feitelijk doe is uitgaan van de formule LaTeX .
Aangezien bij twee weerstanden in serie I gelijk is, kun je dat ook lezen als: U is evenredig met R.
Inderdaad pas ik impliciet toch de wet van Ohm toe, maar aangezien ik dit soort sommetjes al duizenden malen heb gemaakt sla ik zonder er verder bij na te denken alle overbodige tussenstappen over.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2008 - 17:24

Het zal wel een beroepsdeformatie zijn.

Dat wil ik geen beroepsdeformatie noemen, dat klinkt zo zielig. Meer een kwestie van jarenlange ervaring waardoor je alle kortste paden zo zoetjes aan kent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 18:01

Het zal wel een beroepsdeformatie zijn.

Ahja heb ik ook vaak hoor, niets verkeerd mee :D.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures