Mogelijk bijennest

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 817

Mogelijk bijennest

Dag mede forumgebruikers. Een klein vraagje ivm bijennesten.

We hebben al enkele jaren in onze living, een paar keer per zomer, van die reuzebijen zitten. Soms is het echt een twijfelgeval of het geen koningin is, want ze zijn werkelijk reuzachtig.

Deze morgen lag er op ons terras, onder de dakgoot, een stukje bijennest/bijengraat. (zo een flexibel stukje bruine substantie, met daarin duidelijk herkenbare zeshoekige kamertjes).

Dit is waarschijnlijk (wat vaker gebeurd) door vogels uit de dakgoot geplukt, samen met een hoop bladeren etc.

Mijn vader is al even met de ladder aan de dakgoot gaan kijken, en zag dat er een groot stuk van deze graten in een kleine opening tussen de voegen zat. Met eraan te trekken heeft hij een groot stuk van deze graten uit de 'spouw' van de buitenmuur kunnen trekken.

Hij zei vol overtuiging dat de bijen nu weg zijn, en dat we geen reuzebijen meer zullen tegenkomen. Maar ik meen me te herinneren dat bijen 'overwinteren' om het zo maar te zeggen op een geisoleerde plek in de buurt van hun nest.

Echter ik ben geen imker, en ken vrij weinig van het overwintergedrag van insecten.

Is het mogelijk dat er nog bijen zitten in de spouw van de muur, en zoja: kunnen die gewoon terug 'wakker worden' in de lente/zomer en verder werken aan enige fragmenten bijennest die nog in de muur zaten?

Moeten we met andere woorden toch even de brandweer erbij roepen, en eens laten kijken?

Ik heb dit al geprobeerd aan te halen, maar mijn vader kan nogal eens koppig zijn, en is er vast van overtuigd dat het probleem van de baan is.

Dat zou zoals gezegd kunnen, want zoveel ken ik er niet van. Maar het uittrekken van het grootste stuk van een nest, is volgens mij niet voldoende om het probleem uit te schakelen.

Iemand met meer ervaring/kennis die advies kan bieden ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8.614

Re: Mogelijk bijennest

We hebben al enkele jaren in onze living, een paar keer per zomer, van die reuzebijen zitten. Soms is het echt een twijfelgeval of het geen koningin is, want ze zijn werkelijk reuzachtig.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van reuzenbijen gehoord. Kun je iets specifieker zijn?
ToonB schreef:Maar ik meen me te herinneren dat bijen 'overwinteren' om het zo maar te zeggen op een geisoleerde plek in de buurt van hun nest.

[...]

Is het mogelijk dat er nog bijen zitten in de spouw van de muur, en zoja: kunnen die gewoon terug 'wakker worden' in de lente/zomer en verder werken aan enige fragmenten bijennest die nog in de muur zaten?
Bijen overwinteren inderdaad (behalve de darren) en het is goed mogelijk dat er nog bijen zitten die volgend jaar vrolijk ontwaken.

Meteen de brandweer erbij halen lijkt me echter overdreven, tenzij je er echt niet gerust in bent. Bijen zijn redelijk zachtaardig, zeker als je ze met rust laat.

PS: Het zijn "raten" en geen "graten". Je verwarring komt wellicht van het woord "honingraat". Die "g" hoort echter bij "honing" en niet bij "raat".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: Mogelijk bijennest

ah, bedankt voor de spellingscheck ! Zat inderdaad met een 'graat' in mn hoofd waar het 'raat' moest zijn.

Wel, hoe moet ik die reuzebij omschrijven ... hmm.

In tegenstelling tot de 'gewone bij' hebben ze een heel smal, maar langer lichaam.

Ze zijn doorgaans ook bruiner, en zitten bijna nooit ergens stil. Waar een gewone bij geel/oranje gestreept is, leek de bij die we eens hebben gevangen over de hele lijn bruinig. Alsof de oranje en zwarte strepen over de hele lijn samengevoegd waren tot een soort oker. (we hebben eens eentje gevangen, voor mij om mee naar school te nemen voor de les biologie, en dat was een helse karwei).

Daarnaast hebben ze een heel 'luid' gezoem. Als ze ook maar aan de andere kant van de kamer zitten, hoor je ze vlot zoemen. Alsof er een motortje inzit.

edit: mss nog iets ivm de lengte.

Hoewel het moeilijk is om op die kleine schaal correct te schatten, kan ik met zekerheid zeggen dat het ruim over een centimeter gaat.

Als je van het (overigens eng wiebelende) puntje van hun achterlijf tot aan de kop meet, zal 1.5 a 2cm niet ver uit de buurt liggen.

(zit daarvoor al een uur bij wijze van spreken op mijn latje te schatten.)

Meestal komen ze ook op de TV zitten, maar dat lijkt me een eigenschap van alle beesjes van dat soort.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: Mogelijk bijennest

Meestal komen ze ook op de TV zitten, maar dat lijkt me een eigenschap van alle beesjes van dat soort.


Meestal is het dan een goed idee eens een verdelger te contacteren :D
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Mogelijk bijennest

Wel, aangezien we naast een vrij groot bos wonen, en in de zomer praktisch van 's morgens tot laat 's avonds het raam openhebben, is een verdelger bij een bij in de woonkamer een beetje letterlijk met een kannon op een bij schieten.

We hadden immers geen idee dat de bijen ook in de spouw zaten.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8.614

Re: Mogelijk bijennest

ToonB schreef:Wel, hoe moet ik die reuzebij omschrijven ... hmm.

In tegenstelling tot de 'gewone bij' hebben ze een heel smal, maar langer lichaam.

Ze zijn doorgaans ook bruiner, en zitten bijna nooit ergens stil. Waar een gewone bij geel/oranje gestreept is, leek de bij die we eens hebben gevangen over de hele lijn bruinig. Alsof de oranje en zwarte strepen over de hele lijn samengevoegd waren tot een soort oker. (we hebben eens eentje gevangen, voor mij om mee naar school te nemen voor de les biologie, en dat was een helse karwei).
Als je het niet over honingraten had gehad, dan zou ik denken dat het om een sluipwesp of zweefvliegsoort gaat. Zou je eens een exemplaar kunnen fotograferen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: Mogelijk bijennest

In de zomer/lente waarschijnlijk weer wel. Maar nu heb ik er al enkele maanden geen gezien
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer