Hydraulisch vraagje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

Hydraulisch vraagje

als ik een drukmeter aansluit op een pikuur en ik druk op de pikuur met een bepaalde kracht tot de wijzer van de drukmeter op 1 bar staat.

als ik nu een pikuur neem die in opervlakte 10x groter is. ik sluit de zelfde druk meter er op aan, moet ik dan ook voor 1bar op de drukmeter hebben 10x harder duwen op de pikuur of haal ik 1 bar met dezelfde druk.

Bart

Berichten: 817

Re: Hydraulisch vraagje

wat precies bedoel je met pikuur?

Hetgeen ik ken is een dialect-term voor 'een injectie, of een injectienaald'.

Ik neem aan dat je geen hydraulica wil toepassen op een injectienaald.

Daarnaast is het: Hydraulisch vraagje.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 31

Re: Hydraulisch vraagje

ja ik bedoel er een injectienaald mee

nee ik ga geen injectienaald gebruiken in de hydraulica maar een cilinder. Maar ik dacht dat het makkelijker was voor sommige mensen om het hun voor te stellen met een injectienaald(pikuur)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hydraulisch vraagje

ik sluit de zelfde druk meter er op aan, moet ik dan ook voor 1bar op de drukmeter hebben 10x harder duwen op de pikuur of haal ik 1 bar met dezelfde druk.
Merkwaardige vraagstelling. Je had 1 bar, je wilt weer 1 bar, dus je krijgt dezelfde druk. Maar je bedoelt waarschijnlijk of de kracht op de pikuur 10 keer zo groot moet zijn, of dat gelijke kracht genoeg is. Wat denk je zelf?

Berichten: 31

Re: Hydraulisch vraagje

ik ben er al uit

als de opervlakte 10x groter wordt zal je voor dezelfde druk te behalen ook 10x harder moeten duwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hydraulisch vraagje

Uiteraard: 1 bar wil zeggen 10 Newton op een vierkante centimeter. De SI eenheid is overigens pascal (Pa) en is een Newton per vierkante meter.

Als je de kracht gelijk houdt en het oppervlak vergroot, daalt het product van je sommetje natuurlijk.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer