Springen naar inhoud

Magnetische flux bij toro´de

• Log in om te kunnen reageren

tsjoek

tsjoek

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2008 - 20:32

Hallo,

Kan iemand me aan de formule helpen om de magnetische flux Φ bij een toro´dale spoel te berekenen?

Ik heb volgende oefening:
Bereken de magnetische flux binnen een toro´dale spoel zonder kernmateriaal met N=400 windingen, de gemiddelde magnetische lengte l=40cm; de doorsnede A=6cm▓, die doorlopen wordt door I=20A. Welke stroom moet men sturen door de spoel om een flux Φ = 2.10^(-)5 Wb te bekomen?

Klopt het voor het tweede deel van de vraag dat ψ = N . Φ ?

Veranderd door tsjoek, 07 december 2008 - 20:32

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 december 2008 - 22:48

Kan iemand me aan de formule helpen om de magnetische flux Φ bij een toro´dale spoel te berekenen?

Ik herinner me nog H = NI/(2πR)

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2008 - 23:19

Het B-veld van een toro´dale spoel wordt gegeven door LaTeX in de spoel, en 0 buiten de spoel. Hierbij is LaTeX de eenheidsvector in de phi-richting, waarbij phi de hoek in poolco÷rdinaten is.

[Met de wet van Ampere: LaTeX , nadat je hebt beredeneerd dat het veld circulair ('circumferential') is.]

Voor de flux heb je dus nog het oppervlak A van de doorsnede nodig.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

tsjoek

tsjoek

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 11:09

Bedankt voor de reacties. Die oefening komt inderdaad juist uit met deze formules.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2008 - 16:39

Graag gedaan. Heb je de formule ook nog zelf proberen af te leiden (voor de aanpak zie mijn tekst tussen [...])?
- Niels Bohr -

tsjoek

tsjoek

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 20:44

Wel, ik heb uiteindelijk de flux berekend met Φ = B.A = (μ0.N.I).A/l

Dan is ψ = Φ . N

En de stroom voor de laatste deelvraag heb ik uit de eerste formule gehaald.

Nogmaals bedankt voor de reactie, het is leuk te weten dat je ergens terecht kunt met je vragen. Ik veronderstel dat dit forum een drukke periode tegemoet gaat, met de naderende examens :D

Even totaal naast de kwestie... maar is Victor Hugo geen Franse schrijver/dichter!?

Veranderd door tsjoek, 08 december 2008 - 20:48

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2008 - 20:59

Wel, ik heb uiteindelijk de flux berekend met Φ = B.A = (μ0.N.I).A/l

Dan is ψ = Φ . N

En de stroom voor de laatste deelvraag heb ik uit de eerste formule gehaald.

OkÚ, dat is goed. Maar wat ik me eigenlijk afvroeg: heb je mijn uitdrukking voor het B-veld gewoon overgenomen, of nog even zelf afgeleid met behulp van de wet van Ampere? (weet niet of je die gezien hebt)

Nogmaals bedankt voor de reactie, het is leuk te weten dat je ergens terecht kunt met je vragen. Ik veronderstel dat dit forum een drukke periode tegemoet gaat, met de naderende examens :P

Vermoedelijk wel :P

Even totaal naast de kwestie... maar is Victor Hugo geen Franse schrijver/dichter!?

Hij is weliswaar overleden in 1885, maar verder klopt het :D
- Niels Bohr -

tsjoek

tsjoek

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 22:02

Kan het zijn dat wij jouw regel tussen blokhaken de stelling van de lijnintegraal noemen!?

Ik heb namelijk in mijn cursus gevonden:
:P B.ds = μ0.N.i
B.2.:P.r = μ0.N.i

:D Vond het gewoon een beetje vreemd dat je een Engelstalige uitspraak van Victor Hugo hebt...

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2008 - 22:06

Het kan natuurlijk altijd dat jullie een andere naam hanteren (al is 'de stelling v.d. lijnintegraal' wel erg nietszeggend, er zijn heel veel stellingen over lijnintegralen :D). De gangbare naam is wet van Ampere, en het is 1 van de vier Maxwell-wetten.
Maar inderdaad, dat is de wet en de berekening.
- Niels Bohr -

tsjoek

tsjoek

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 22:30

OK, bedankt. Het is verruimend om te weten dat die wet van de lijnintegraal enkel bij ons zo genoemd wordt :D

Interessante wikipedia-pagina trouwens. Staat die Ienc dan voor N.I? Ik zie op wikipedia dat dit de "net free current" is...

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2008 - 22:50

I_enc, met 'enc' als afkorting voor 'enclosed', is de 'enclosed current'. Dat wil zeggen, het is de totale stroom die je Ampere-lus (een term die jullie dan ook niet zullen gebruiken, maar waarvan je de betekenis vast wel kunt raden :D) omvat.
En in dit geval omvat de Ampere-lus inderdaad de totale stroom door alle windingen: I_enc=N.I
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures