Dynamo's en hamsters

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Dynamo's en hamsters

Hallo!

Ik heb drie hamsters en vaak als ik ze fanatiek in hun molens zie rennen, vraag ik me af: zou die energie nou op te vangen zijn door middel van een dynamo?

Het gaat me er niet om of dit een realistisch idee is (je stuit al snel op ethische problemen: zie je een hele fabriek vol rennende hamsters voor je, gefokt en genetisch gemanipuleerd op hun uithoudingsvermogen?), maar meer om een grappig gedachtefeitje. :D

Wat denken jullie? Is het mogelijk? En zou je er bijv batterijen mee kunnen opladen?

Berichten: 8.614

Re: Dynamo's en hamsters

Mogelijk? Ja, tenminste als wat in die link staat waar is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dynamo's en hamsters

Ja, dat kan zeker. Net zoals je energie kunt opwekken door een dynamo aan je fiets te hangen. De hamsters zullen wat minder vermogen hebben dan een fietser, dus zal de opbrengst ook wat minder zijn, maar dat terzijde.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8

Re: Dynamo's en hamsters

Wow, die link is geweldig! Ik moet het allemaal nog in detail lezen, maar misschien ga ik het wel zelf proberen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dynamo's en hamsters

maar misschien ga ik het wel zelf proberen. :D
Ho ho, denk aan je wijze woorden
je stuit al snel op ethische problemen: zie je een hele fabriek vol rennende hamsters voor je, gefokt en genetisch gemanipuleerd op hun uithoudingsvermogen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dynamo's en hamsters

....vraag ik me af: zou die energie nou op te vangen zijn door middel van een dynamo?
Pas wel op dat je jezelf niet laat vangen door een foute redenering. Je hebt het over "die energie". Dan vraag ik me af: welke energie? Een hamstermolentje draait over het algemeen met zeer weinig wrijving, dus als de hamster er in loopt verbruikt hij wel energie in zijn spieren, maar hij levert nauwelijks energie naar de buitenwereld. Zodra je er een dynamo aan hangt wordt dat anders, de hamster moet ook energie leveren naar buiten, dus zal het zwaarder gaan, dus zal het molentje langzamer draaien. En misschien denkt die hamster dan wel: ja hallo, maar dat was de bedoeling niet. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dynamo's en hamsters

En misschien denkt die hamster dan wel: ja hallo, maar dat was de bedoeling niet. :D
Of hij denkt: hehe, eindelijk een uitdaging. Die wrijvingsloze situatie was wel erg saai :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8

Re: Dynamo's en hamsters

Of zijn ze blij dat ze niet meer vier keer over de kop slaan als ze ineens besluiten stil te staan. :D

Berichten: 8.614

Re: Dynamo's en hamsters

Of hij denkt: hehe, eindelijk een uitdaging. Die wrijvingsloze situatie was wel erg saai :D
Wees maar zeker dat hij dat niet denkt. Uit eigen ervaring met hamsters kan ik je vertellen dat - alhoewel vaak aangeprezen - een looprad absoluut geen noodzaak is. Een looprad kan leiden tot dwangmatig gedrag waarbij het diertje blijft lopen tot het volledig uitgeput is (ik heb zelfs gehoord van een hamster die een hele nacht doorrende en 's morgens door zijn eigenaars dood werd teruggevonden). Een hamster heeft inderdaad beweging nodig, maar een looprad is niet de aangewezen manier. Ikzelf liet mijn hamsters (ik heb er drie gehad) steeds een halfuurtje uit hun kooi door de woonkamer lopen. Dat motiveert je ook om er mee bezig te zijn (je moet constant opletten dat ze nergens in of op kruipen waar ze niet horen).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer