[milieu] duurzame, energieneutrale wijk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[milieu] duurzame, energieneutrale wijk

Hallo,

Ik moet voor school een opdracht doen over Meerstad in Harkstede, Groningen. Deze stad moet een duurzame en energie-neutrale stad worden. We hebben al een paar dingen bedacht zoals het recyclen van GFT afval, zonne-energie, ontlasting vergisten, frituurvet recyclen en oud papier gebruiken.

Hebben jullie nog andere ideeën of opmerkingen? Post het dan hieronder.

Alvast bedankt.

mvg,

Roos v. Brama :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [milieu] duurzame, energieneutrale wijk

Dit is huiswerk en dus verplaatst naar het forum voor huiswerk en praktica.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: [milieu] duurzame, energieneutrale wijk

Geef eens een definitie van energie-neutraal.

Betekent dat:

geen energie verbruik,

waarmee neutraal of in evenwicht,

natuurlijk evenwicht
,

in deze laatste situatie kan ik alleen maar bedenken aan de globale aangevoerde warmte door de woonbodem onder een woning,dat is 12-15 graden C en er komt water binnen op dezelfde temperatuur.

Zomers komt er warmte binnen;tegen een gevel en een dak op zonzijde wordt 35-40 graden naar binnen opgenomen,woningisolatie helpt een paar uur,werkt alleen vertragend ,daarna is er koeling nodig en dat kost energie.

's-Winters komt er koude binnen,ook die houd je niet tegen met alleen isolatie,die werkt alleen vertragend en je moet warmte toevoeren.

Een dik pak isolatie is in principe goed,alleen blijft er wel energie benodigd voor koeling,resp.verwarming.

Warmteaanvoer gebeurt verder bij het koelsysteem van koelkasten en vrieskasten,dat zou op de een of andere manier gebruikt moeten worden ofwel een veel dikkere isolatie om de kasten maken;nu ca. 4-7 cm (prijskwestie)

Zonnepanelen,waarvan de opgenomen energie wordt omgezet op boilers en zou ook veel meer in electrische energie moeten worden omgezet.

Aardwarmte via buizenstelsel aan sluiten op cv.systeem en via een driewegkraan te koppelen aan een koeling via de radiatoren,waardoor deze een koeling geven van ca. 15-18 graden.Alleen moet je condensbakken onder de radiatoren aanbrengen,ofwel een zwak ingesteld lucht-circulatiesysteem.

Ondergronds gaan wonen,een permanente temperatuur van 12-15 graden (geen geintje);zou voor tropische landen een goede oplossing zijn ipv. honderden meters de lucht in te gaan.Woestijn genoeg aanwezig.

Elk menselijk lichaam produceert ook permanent warmte.

Ik ben allereerst benieuwd naar een antwoord op de eerste drie blauw gemerkte vragen,vervolgens geef ik mogelijkheden weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: [milieu] duurzame, energieneutrale wijk

Kijk eens op deze website:

http://www.wijbouweneenwijk.nl/

Smallingerland wil graag een voorbeeld op het gebied van duurzaamheid worden, net als een aantal jaar geleden toen de morrawijk ontwikkeld was. Op deze website kunnen mensen hun ideeën over onder andere duurzaamheid en wijkindeling dumpen, en samen werken aan een soort concept voor de uiteindelijke wijk. ( En als er iets goeds uitkomt wordt het toegepast. )

Berichten: 2

Re: [milieu] duurzame, energieneutrale wijk

Geef eens een definitie van energie-neutraal.
Daarmee wordt bedoeld dat alle energie die in de wijk wordt geproduceerd ook de wijk binnenblijft als het ware. En er moet dan energie worden geproduceerd van het afval in de wijk, door zonnepanelen in de wijk of windenergie in de wijk. Mijn vraag is dan of er nog andere methoden zijn om energie te produceren of energie te besparen.

mvg,

Roos :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [milieu] duurzame, energieneutrale wijk

rvbrama schreef:Daarmee wordt bedoeld dat alle energie die in de wijk wordt geproduceerd ook de wijk binnenblijft als het ware. En er moet dan energie worden geproduceerd van het afval in de wijk, door zonnepanelen in de wijk of windenergie in de wijk. Mijn vraag is dan of er nog andere methoden zijn om energie te produceren of energie te besparen.

mvg,

Roos :D
Bedenk eens waarvoor je energie gebruikt (zowel warmte als elektriciteit), vervolgens kun je kijken of je iets kunt verbeteren waardoor je minder energie nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan de beglazing in huizen. Of wat kun je doen met de warmte van het afvalwater van een douchebeurt.

Probeer de definitie van energieneutraal wat aan te scherpen. Is de wijk bijvoorbeeld aangesloten op het landelijk water/riool/electriciteitsnet. Zo niet, heb je dan ook nog opslagtechnieken nodig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer