Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Moderator: Rhiannon

Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

In tegenstelling to mijn verwachting is Jeremy Clarkson niet blind voor de toestand van de wereld. Afgelopen zondag, in de Sunday Times, een leuk stukje van zijn hand. Het meest opmerkelijke vind ik dat hij zo mogelijk nog pessimistischer is als ik! En dat zegt wat!

Artikel: http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/j...icle5292547.ece

Uittreksels:
[...]

I have spoken to a couple of pretty senior bankers in the past couple of weeks and their story is rather different. They don’t refer to the looming problems as being like 1992 or even 1929. They talk about a total financial meltdown. They talk about the End of Days.

[...]

Of course, you may imagine the government will simply step in and nationalise everything, but to do that, it will have to borrow. And when every government is doing the same thing, there simply won’t be enough cash in the global pot. You can forget Iceland. From what I gather, Spain has had it. Along with Italy, Ireland and very possibly the UK.

[...]

I believe the government knows this is a distinct possibility and that it might happen next year, and there is absolutely nothing it can do to stop Cameron getting both barrels from my Beretta. But instead of telling us straight, it calls the crisis the “credit crunch” to make it sound like a breakfast cereal and asks Alistair Darling to smile and big up Gordon when he’s being interviewed.

I can’t say I blame it, really. If an enormous meteorite was heading our way and the authorities knew it couldn’t be stopped or diverted, why bother telling anyone? Best to let us soldier on in the dark until it all goes dark for real.

[...]

Right now, there are two paths you can go down. You can either adopt the Irish attitude to the impending catastrophe and party like it’s 1999. In which case you are better off ignoring the Vauxhall and buying a 24ft Donzi speedboat instead.

Or you can actually start to make some sensible preparations for the complete breakdown in society. In which case you don’t want a Vauxhall either. Better to spend the money on a pair of shotguns and an allotment.
:P

Wat ik hieruit opmaak? Op het moment dat tv-persoonlijkheden als Clarkson openlijk praten over doem, en daarbij (m.i.) dichterbij de waarheid zitten dan onze heren politici en bestuurders - met hun zalvende woorden - dan zitten we heel dicht bij de apotheose van dit verhaal. Wat is dat dan? Ik weet het niet, maar ik ga een oude afspraak met mijzelf om mijzelf te bewapenen en om voedselbuffers aan te leggen maar eens uitvoeren, van het nieuwe jaar. Lijkt me een mooi nieuwjaarsvoornemen. Ik geef mijzelf nog tot juni 2009. Als voor die tijd Balkenende en Bos nog niet compleet en zonder verdoezeling verslag hebben gedaan van de ernst van de zaken die ons bedreigen en openheid van zaken geven betreffende de (vermoedelijk geheime) overleggen in Den Haag over wat ons te wachten staat, moet ik aannemen dat ze het bewust op een catastrofe gaan laten aankomen en zal ik in Belgie op zoek moeten gaan naar een bescheiden vuurwapen, puur voor zelfverdediging uiteraard! :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

The Sinclair principle: It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Op het moment dat tv-persoonlijkheden als Clarkson openlijk praten over doem, en daarbij (m.i.) dichterbij de waarheid zitten dan onze heren politici en bestuurders - met hun zalvende woorden - dan zitten we heel dicht bij de apotheose van dit verhaal
Werkelijk onbegrijpelijk hoe je deze conclusie kan trekken. Kan je dit concluderen uit de lange lijn subtiele genuanceerde Jeremy Clarkson opmerkingen? Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle afleveringen van Top Gear thuis staan en heb ook boeken van de goede man, dus ik val hem niet aan, maar Clarkson heeft het altijd beter geweten dan politici en bestuurders, noemt buschauffeurs, fietsers en roeiers nazi's, vrachtwagenschaufeurs mensen die niets anders doen dan prostituees doodrijden tussen het schakelen door, enz. Nooit heb ik hem genuanceerd ergens over gehoord, en dat hij praat over dat het einde der tijden plaats vind dan is dat logisch, omdat Jeremy altijd of het ene uiterste pakt (auto's hebben niets met global warming te maken, laat ons lekker rijden) of het andere (credit crunch we gaan er aan).

Nogmaals ik heb niets tegen Jeremy, maar als je een cabereteske britse bloedhond (in de meest positieve zin van het zinnetje) gaat gebruiken als graadmeter over hoe het nu WERKELIJK gesteld is in de financiele wereld, en dat zelfs de meest uigesproken tv persoonlijkheid die je je kan voorstellen negatiever is dan jij zegt dat we daadwerkelijk ten onder gaan, dan vraag ik mij af hoeveel waarde ik daar aan moet hechten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Het probleem van de economie is heel eenvoudig:

Tel al het geld dat er is bij elkaar op en dan heb je getal B.

Tel alle schulden bij elkaar op om getal S te krijgen.

Bereken nu B - S.

Als (B-S) positief is dan zal de wereldeconomie duurzaam en stabiel zijn: We staan dan positief.

Als (B-S) negatief is dan zijn we failliet en is de wereldeconomie inherent instabiel.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Nogmaals ik heb niets tegen Jeremy, maar als je een cabereteske britse bloedhond (in de meest positieve zin van het zinnetje) gaat gebruiken als graadmeter over hoe het nu WERKELIJK gesteld is in de financiele wereld, en dat zelfs de meest uigesproken tv persoonlijkheid die je je kan voorstellen negatiever is dan jij zegt dat we daadwerkelijk ten onder gaan, dan vraag ik mij af hoeveel waarde ik daar aan moet hechten.
Geen nood. Ik gebruik Jeremy niet als graadmeter over hoe het gesteld is in de financiele wereld, maar slechts als graadmeter over hoe het gesteld is met de publieke opinie *OVER* de financiele wereld, een minstens zo belangrijke factor met betrekking tot de vraag wanneer de economie precies instort.

Kijk, dat het slecht is met de financiele wereld lijkt me duidelijk. Zijn we het over de extreme ernst van de zaak nog niet eens? Vanmorgen nog hoorde ik op BNR een interview met econoom xxxx (naam niet gehoord) dat een 'normale' recessie vergelijkbaar is met 'virus' in de maatschappij, maar dat de huidige recessie meer lijkt op een *kanker*.

Fijn. Kanker. Nou ik geloof het wel. Volgend jaar breekt de pleuris misschien wel uit. Tijd dus om de "three B's" in te slaan, oftewel "Bullits, Beans and Bandages". Je bent gewaarschuwt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Ik doe ook geen uitspraak over de financiele crisis en Jeremy is lang niet altijd een graadmeter voor een publieke opinie, maar meer een humoristische schreeuwlelijk. Verder is het iritante van deze economische crisis en elk ecomisch probleem eigenlijk, dat als mensen maar hard genoeg moord en brand roepen dat het dan vanzelf gebeurd onafhankelijk of het te gebeuren stond of niet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 817

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Geen nood. Ik gebruik Jeremy niet als graadmeter over hoe het gesteld is in de financiele wereld, maar slechts als graadmeter over hoe het gesteld is met de publieke opinie *OVER* de financiele wereld, een minstens zo belangrijke factor met betrekking tot de vraag wanneer de economie precies instort.
Zelfs dat lijkt me gevaarlijk.

die Jeremy houdt er (zo zie ik hem toch) van om controverses op te wekken. Als hij ergens kan schokken met een of andere uitspraak doet hij dat graag.

Daarnaast heeft hij het type humor waarbij hij de overpessimist uithangt op gevoelige topics, om op die manier de 'gewaagdere' humor te gebruiken.

Hem dan gebruiken om een 'algemene' opinie te pijlen, of te staven, lijkt me absurd in de overtreffende trap.
Zijn we het over de extreme ernst van de zaak nog niet eens? Vanmorgen nog hoorde ik op BNR een interview met econoom xxxx (naam niet gehoord) dat een 'normale' recessie vergelijkbaar is met 'virus' in de maatschappij, maar dat de huidige recessie meer lijkt op een *kanker*.
Integendeel. Ik zie deze situatie als zeer ernstig, maar dat wil niet zeggen dat ik zeg: mensen, Go medieval, binnen dit en een tijdje is het toch naar de zak.

Om je analogie van een kanker even door te trekken. Kanker kan overwonnen worden. Maar alleen als je ervoor gaat. Wie niet naar de arts gaat, zal ook niet winnen.

De mening van een enorme cynist nemen over deze 'kanker', en hem publieke opinie noemen lijkt me erg gewaagd.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Daarbij zijn alle meningen op radio en tv nog steeds erg uiteenlopend, van (volgens jou) te soft tot eindelijk eerlijk over de zaak sprekend. Als je twee ogenschijnlijk random quotes neemt, is er natuurlijk dikke kans dat je te horen krijgt wat je wilt horen. Nogmaals ik bagataliseer niet de crisis, daar zijn genoeg topics over.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Integendeel. Ik zie deze situatie als zeer ernstig, maar dat wil niet zeggen dat ik zeg: mensen, Go medieval, binnen dit en een tijdje is het toch naar de zak.
Dat zeg ik ook niet. Maar een beetje voorzorgsmaatregelen nemen lijkt me verstandig. Het is een gekke wereld geworden. Het kan geen kwaad om voedsel, wapens en eerstehulpmaterialen in voorraad te houden de komende maanden, toch?
Om je analogie van een kanker even door te trekken. Kanker kan overwonnen worden. Maar alleen als je ervoor gaat. Wie niet naar de arts gaat, zal ook niet winnen.

De mening van een enorme cynist nemen over deze 'kanker', en hem publieke opinie noemen lijkt me erg gewaagd.
Ik ben net als Clarkson ook een cynist die het gewend is om dingen tot in het extreme door te trekken. Maar ik merk dat dat de laatste jaren vanzelf minder is geworden. Niet omdat ik minder extreem ben geworden, maar omdat de toestanden waar ik op hamer zelf extremer worden! Ik wordt ingehaald door de ontwikkelingen! In 2005 was ik bijvoorbeeld van mening dat pas na 2010 de pleuris uit zou breken, zoals ik in dit forum uitgebreid heb uitgelegd, maar het lijkt erop dat dit al in 2009 zou kunnen gebeuren.

Ik baseer mijn vermoeden dat een omkeerpunt in de publieke opinie nabij is trouwens niet alleen op Clarkson's opiniestukje, maar ook op andere belangrijke gebeurtenissen, zoals het feit dat Balkenende afgelopen vrijdag voor het eerst toegaf dat het mis is met de economie. En omdat Washington ongeveer op dezelfde tijd eindelijk toegaf dat de VS al sinds december 2007 in recessie is. Zo zijn er nog meer aanwijzigingen dat het 'monster' aan't ontwaken is - het 'monster' dat ook wel het 'gemene volk' genoemd wordt, bedoel ik dan.

Berichten: 817

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Zo zijn er nog meer aanwijzigingen dat het 'monster' aan't ontwaken is
Met deze stelling ben ik het op zich wel eens. Ik ben ook van mening dat het monster aan het ontwaken is, en dat er veranderingen moeten komen.

Maar de hele instelling van: het is al onomkeerbaar, het monsters ís al ontwaakt, we zijn te laat ed. zijn nefast voor de (hopelijk afdoende) instelling die we moeten kweken ivm duurzaam leven.

zowel op milieu als economisch vlak (deze hangen meer samen dan niet krijg ik de indruk).

Ik zie het altijd zo:

zeg tegen een kind: Ruim je kamer op en je krijgt een snoepje, en zullen hun kamer snel opruimen

zeg tegen een kind:Ruim je kamer op en je krijgt een snoepje, maar ik vrees dat het je toch niet zal lukken voor het slapengaan... dan zal het kind de moeite reeds opgeven.

Het verspreiden van die hele 'laten we het extreem voorstellen' mening is positief in de zin van: we benadrukken het probleem, en duiden erop dat het wel degelijk een probleem is.

Maar het is volgens mij een mes dat langs 2 kanten snijdt, en die hele negatieve propaganda zou wel eens voor een terugslag kunnen zorgen.

Het onstaan van een houding in de trend van: Ach, tis toch om zeep (of irreversibel). Kan ik me beter nog ff amuseren.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Daarbij zijn alle meningen op radio en tv nog steeds erg uiteenlopend, van (volgens jou) te soft tot eindelijk eerlijk over de zaak sprekend. Als je twee ogenschijnlijk random quotes neemt, is er natuurlijk dikke kans dat je te horen krijgt wat je wilt horen. Nogmaals ik bagataliseer niet de crisis, daar zijn genoeg topics over.
Inderdaad de meningen lopen nog steeds erg uiteen. Ze zijn volgens mij inderdaad bijna allemaal nog te soft. Een enkeling komt in de buurt van mijn mening, namelijk Nouriel Roubini bijvoorbeeld. Maar de rest is nog steeds aan't begataliseren en verdoezelen, vermoedelijk om allerlei goedbedoelde redenen anders dan het respecteren van de waarheid.

Overigens werd ik een maandje terug verrast door mijn schoonvader. Ik heb hem altijd beschouwt als doorsnee blue-sky econoom, vanwege zijn succesvolle carriere als financial controller bij een grote luchtvaartmaatschappij. Maar hij zei me laatst ineens - toen ik hem uitlokte om te praten over de kredietcrisis - dat de bankiers de hele wereld hadden opgelicht en dat daardoor de dollar nog voor het eind van het jaar 2008 zou vallen, alsmede het globale financiele systeem, en dat hij zijn pensioen waarschijnlijk kon vergeten, en of hij dan misschien bij ons zou kunnen komen inwonen als het nodig mocht zijn!? Goed: we hadden wat whisky gedronken en elkaar een beetje de put in gepraat, maar hij maakte op mij niet de indruk een grapje te maken! Maar goed, niet al te zeer off-topic raken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

Fijn dat Roubini, je schoonvader, Clarkson en een naamloze econoom die het 'kanker' noemt, het met je eens zijn. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

ToonB schreef:Met deze stelling ben ik het op zich wel eens. Ik ben ook van mening dat het monster aan het ontwaken is, en dat er veranderingen moeten komen.

Maar de hele instelling van: het is al onomkeerbaar, het monsters ís al ontwaakt, we zijn te laat ed. zijn nefast voor de (hopelijk afdoende) instelling die we moeten kweken ivm duurzaam leven.

zowel op milieu als economisch vlak (deze hangen meer samen dan niet krijg ik de indruk).
Ja mee eens en ik begrijp je bedoeling. Het ergste wat er kan gebeuren is niet zozeer *dat* de pleuris uitbreekt, als wel dat men *hoop op verbetering* verliest.

Maar ik zit zelf al op een heel ander pad. Ik geloof dat het *noodzakelijk* is dat de pleuris uitbreekt en dat we de hoop verliezen, opdat als een phoenix uit de as een nieuw begin kan worden gemaakt. Ik geloof dus niet in het *bestaan* van een continue overgang naar iets wat lijkt op een oplossing. Alles moet kapot, en eerst *daarna* is er een kans op verbetering. Met andere woorden: ik geloof niet dat putten werkelijk gedempt *kunnen* worden, voordat een kalf verdronken is. Het weghouden van de kalveren bij de put is voorts slechts (goedbedoelde) uitstel van executie.
Fijn dat Roubini, je schoonvader, Clarkson en een naamloze econoom die het 'kanker' noemt, het met je eens zijn. :D
Ja dat is fijn inderdaad, want de eenzaamheid van de afgelopen jaren was een nare last waar ik in ieder geval van verlost ben. Het is niet leuk om als gek behandeld te worden. Dat is gelukkig nu wel anders! :P

Berichten: 817

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

de dollar nog voor het eind van het jaar 2008 zou vallen
Haast je dan maar, want we zijn er bijna

indien hij niet valt:

Zie post nr 10 van mij.

Meerbepaald het stukje:
Het verspreiden van die hele 'laten we het extreem voorstellen' mening is positief in de zin van: we benadrukken het probleem, en duiden erop dat het wel degelijk een probleem is.

Maar het is volgens mij een mes dat langs 2 kanten snijdt, en die hele negatieve propaganda zou wel eens voor een terugslag kunnen zorgen.

Het onstaan van een houding in de trend van: Ach, tis toch om zeep (of irreversibel). Kan ik me beter nog ff amuseren.
Het verbloemen van een feit is nooit de goede weg, aangezien je het probleem aan de kant schuift, om later met een groter probleem opgezadeld te zitten.

Maar die oer-pessimistische manier van kijken, en de algemene doemdenkers doen niet veel beters naar mijn mening.

De waarheid ligt ergens tussenin.

Extremisme is zelden of nooit goed. Economie is daar geen uitzondering op bij mijn weten.

Ik probeer het probleem zeker niet te ontkennen, maar ... Keep it real.
  • Een dollar die valt voor 2009? (gepost in december 2008)
  • mijzelf te bewapenen en om voedselbuffers aan te leggen
  • zal ik in Belgie op zoek moeten gaan naar een bescheiden vuurwapen, puur voor zelfverdediging uiteraard!
Er is een probleem. Maar jij beschrijft WO3 nu voor volgende maanden...

Dit komt misschien nog uit de crisis ooit. Maar de wereld valt niet op een dag hoor.

Als we zo doordoen zal hij op lange termijn volgens mij serieuze klappen krijgen, en in de verre toekomst misschien vallen. Dus zeker reden om acties te ondernemen !!

Maar hou het realistisch voorlopig zou ik zeggen, en smeer geen honing om beren te lokken.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Top gear's jeremy clarkson - doemprediker!

De US$ kan niet vallen zolang de OPEC olie verkoopt voor US$. Het is zo eenvoudig: Zolang iemand US$ accepteert voor de betaling voor goederen zal het waarde hebben. Wegens politieke motieven zal de OPEC de US$ niet laten vallen zolang de USA de politieke status quo, vooral in bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, handhaaft.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer