Hoofdbestanddeel glas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Hoofdbestanddeel glas

dag iedereen, ik heb morgen examen van chemie en er ontbreekt een kleine notitie in mijn cursus

de vraag luid wat het hoofdbestanddeel van glas is en op welk metaal er dus aanwezig is in glas

op wikipedia vond ik een mogelijke oplossing, namelijk SiO2 , maar dit werd heel vaag omschreven

weet er iemand of dit juist is of wat wel juist ou zijn?

Berichten: 817

Re: Hoofdbestanddeel glas

Glas bestaat inderdaad voor het grootste deel uit Siliciumdioxide. (SiO2). Afhankelijk van het type glas varieren deze hoeveelheden, maar extreem zuiver glas (voor gevoelige optische instrumenten bv) bestaat uit een nagenoeg 100% Siliciumdioxide.

Het is dus wel degelijk juist.

Kijk ook even naar dit diagram.

Afbeelding

Het 'zand' dat men beschrijft, is zuiver kwartszand, en dus nagenoeg 100% SiO2

edit: Bron
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoofdbestanddeel glas

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Hoofdbestanddeel glas

Afhankelijk van het type glas varieren deze hoeveelheden, maar extreem zuiver glas (voor gevoelige optische instrumenten bv) bestaat uit een nagenoeg 100% Siliciumoxide.
Glas bestaande uit ~100% SiO2 heet in de regel quartz. Kwaliteitsglas voor laboratoriumglaswerk en optische instrumenten is in de regel borosilicaatglas, dat nauwelijks calcium bevat maar wel ca 10% boor.

Voor een chemie-examen kun je er in de regel echter wel vanuit gaan dat je mag aannemen dat men met 'glas' SiO2 bedoelt, of dat nou feitelijk correct is of niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Hoofdbestanddeel glas

ToonB schreef:Glas bestaat inderdaad voor het grootste deel uit Siliciumoxide. (SiO2). Afhankelijk van het type glas varieren deze hoeveelheden, maar extreem zuiver glas (voor gevoelige optische instrumenten bv) bestaat uit een nagenoeg 100% Siliciumoxide.

Het is dus wel degelijk juist.

Kijk ook even naar dit diagram.

Afbeelding

Het 'zand' dat men beschrijft, is zuiver kwartszand, en dus nagenoeg 100% SiO2

edit: Bron
Siliciumdioxide. Silicium heeft twee oxides (SiO en SiO2).

Berichten: 817

Re: Hoofdbestanddeel glas

Je hebt volkomen gelijk Ensiferum.

Even een onnauwkeurigheid van mijn kant.

Om verwarring te voorkomen zal ik dit aanpassen in mijn antwoord. Als iemand ooit opzoekwerk verricht, en niet verder dan de 2e post leest, zal er zeker geen onjuistheid instaan.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoofdbestanddeel glas

SiO bestaat helemaal niet. Wel bestaan er tal van andere silicaten, onder andere SiO32- en Si2O52-.

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Silicium is geen metaal. Metalen die aanwezig zijn in glas (zie ook het taartdiagram) zijn Na, Ca en Al, allemaal als ionen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoofdbestanddeel glas

Si is toch wel behoorlijk metaalachtig. Als het geen metaal is, hoe noemen we dan iets dergelijks?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoofdbestanddeel glas

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 817

Re: Hoofdbestanddeel glas

Op aanvraag is een topic afgesplits over de discussie omtrent Siliciummonoxide. Gelieve reacties hieromtrent in deze topic te plaatsen.

"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer