[fysica] vraagstukken snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[fysica] vraagstukken snelheid

Ik heb van mijn leerkracht van fysica herhalingsoefeningen gekregen. Ik heb er enkele gemaakt maar ben niet zeker of ze juist zijn. Zouden jullie de antwoorden eens willen controleren? Zeg gewoon of ze juist of niet juist zijn. Indien niet gewoon de oplossing. (je moet niet je werkwijze opschrijven)

1) Een vrachtwagen rijdt aan 90,0 km/h. De chauffeur is verstrooid en merkt pas op 60 m een stilstaande file. Na een reactietijd van 1,0 s remt hij met een versnelling die in grootte 6,00 m/s² bedraagt. Komt hij tijdig tot stilstand?

Mijn antwoord: Ja, na 52,8 m.

2) een sportbootje vaart in rechte lijn aan een snelheid van 108km/h. De bestuurder schakelt op een bepaald ogenblik de motor uit waardoor de snelheid van het bootje geleidelijk vermindert. Deze snelheidsvermindering gebeurt eenparig. Na 20s bedraagt ze nog 36km/h. Welke afstand heeft het bootje afgelegd in deze 20 seconden?

Mijn antwoord: 400m (a=-1,0 m/s²)

3) Een C-130 vliegt met een snelheid van 290 km/h en dropt een voedselpakket op een hoogte van 250m. (horizontale worp)

Hoe ver komt het pakket terecht? 406m

Met welke snelheid (grootte) komt het tegen de grond terecht? met een snelheid van 94,5 m/s

Zijn de antwoorden op deze vraagstukken juist of fout? Indien fout enkel je juist antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

Dag Billeboy, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien hoe je dat berekend had, ??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

1)v0x=25 m/s

ax= -6,00 m/s²

vx=v0x+ax*(t-1,00s)

t= 5,2

x=v0x*t+((ax*(t-1)²)/2)

x=52.8m

2)v0x=30m/s t=20s

vx=10m/s

vx=v0x+ax*t

-1,0m/s²=ax

x=x0+v0x*t+((ax*t²)/2)

x=400m

3) y=250m

g=9.81m/s²

y=g*t²

t=5,04s

x=v*t

x=406m

v=g*t

v=49m/s

en dan met sinus en tangens en vectoren kom ik dan v=94,5m/s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

billeboy schreef:1)v0x=25 m/s

ax= -6,00 m/s²

vx=v0x+ax*(t-1,00s)

t= 5,2

x=v0x*t+((ax*(t-1)²)/2)

x=52.8m
remtijd 25 (m/s)/6(m/s²) = 4,2 s, aan een gemiddelde snelheid van 12,5 m/s, remafstand = ....... m

reactietijd 1 s aan 25 m/s, reactieafstand = ...... m

samen: stopafstand is ............... m
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

2e oefening is correct

3e oefening:
y=g*t²

t=5,04s
kijk nog eens naar de algemene formule: ben je hier niet iets vergeten? :D

Daarna op dezelfde manier verder gaan en het klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

Bij a) kom je op voor mij miraculeuze wijze op x=52.8m. Ik vind - op andere wijze - x=52.08m.

(Als ik jouw berekening volg, kom ik op x=77.iets meter uit.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 20

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

Phys schreef:Bij a) kom je op voor mij miraculeuze wijze op x=52.8m. Ik vind - op andere wijze - x=52.08m.

(Als ik jouw berekening volg, kom ik op x=77.iets meter uit.)
25*(4.2s)+((-6.00)*(4.2)²)/2=52.08

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

25*(4.2s)+((-6.00)*(4.2)²)/2=52.08
maar eerst nog reageren.

Formules invullen is leuk, maar een onterecht toegepaste formule, of een onvolledige set formules, hoe goed ingevuld of uitgerekend ook, geeft nooit het goede antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

Jan van de Velde schreef:maar eerst nog reageren.

Formules invullen is leuk, maar een onterecht toegepaste formule, of een onvolledige set formules, hoe goed ingevuld of uitgerekend ook, geeft nooit het goede antwoord.
remtijd 25 (m/s)/6(m/s²) = 4,2 s, aan een gemiddelde snelheid van 12,5 m/s, remafstand = 52.5 m

reactietijd 1 s aan 25 m/s, reactieafstand = 25 m

samen: stopafstand is 77.5 m

Maar is het niet mogelijk om de geg. helemaal in te vullen in de formules van de EVRB en dan ook 77.5 m uit te komen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

Als je alles samenbouwt tot één formule wél hoor. Maar waarom zou je? Zo één formule is dan weer alleen voor één omstandigheid geldig dan wel toepasbaar. Als je honderd keer hetzelfde sommetje moet uitrekenen voor honderd remmende auto's is zoiets efficiënt. In andere gevallen puur tijdverlies. En je inzicht verbetert er niet noodzakelijkerwijs mee. Een stapsgewijze benadering met een setje simpele basisformules in de hand is veelal beter voor je inzicht, en rapper gebeurd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

25*(4.2s)+((-6.00)*(4.2)²)/2=52.08
Ja he, dat schreef je niet :D
billeboy schreef:t= 5,2

x=v0x*t+((ax*(t-1)²)/2)
Nu gebruik je x=v0x*(t-1)+((ax*(t-1)²)/2)

Maar zoals Jan al zei, het is handiger om de bekende formule te gebruiken die in iedere situatie toepasbaar is, met de extra stap dat je de afgelegde afstand berekent die tijdens de reactie wordt afgelegd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 20

Re: [fysica] vraagstukken snelheid

Ja he, dat schreef je niet :D
sorry, ik was een beetje gehaast op het moment dat ik het opschreef.

Reageer