Student vs. scholier

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8.614

Student vs. scholier

Phys en ik vroegen ons af of er een essentieel verschil bestaat tussen de begrippen "scholier" en "student". Phys bracht het volgende aan:
Phys schreef:(student = iemand die het tertiair onderwijs (= hoger beroeps- of universitair onderwijs) volgt;

scholier = iemand die basis- of voortgezet/secundair onderwijs volgt

- volgens mijn en Van Dales definitie)
Waarop ik antwoordde met:
Klintersaas schreef:Ikzelf neem er even de dikke Van Dale bij:
student [...]

1 iem. die studeert [...] (in 't bijz.) iem. die de colleges van een universiteit of van een hogeschool volgt (volgens de definitie van UNESCO is student iedereen tussen vijftien en dertig jaar die kan aantonen een niet-betaalde, volledige dagopleiding te volgen, die langer dan zes maanden duurt) [...]

2 (in Belg., gall.) leerling van een middelbare school

3 iem. die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt
In België is "student" een heel courante term voor een leerling.
Deze topic is ter naslag voor al wie in de toekomst nog struikelt over dit zoveelste verschil tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen (ik gebruik bewust niet de term "Vlaams", omdat die eerder de dialecten zoals die gesproken worden in Oost- en West-Vlaanderen aanduidt).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: Student vs. scholier

dus in Nederland is iemand die lessen volgt in de lagere school of het middelbaar een scholier, hogere onderwijsvormen leveren studenten

In België is iemand die lessen volgt in de lagere school een scholier, hogere (dus ook secundair in dit geval) onderwijsvormen geven studenten.

Snap ik dit goed ?

Ik heb eigenlijk nooit concreet stilgestaan bij een verschil tussen deze termen, maar zal er vanaf nu zeker op letten.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Student vs. scholier

Volgens mij zie je dat inderdaad goed. Al moet ik er bij opmerken dat - zoals altijd - niet iedereen dezelfde definitie hanteert (ook niet bijv. iedereen in Nederland). Zo hoor ik in mijn omgeving wel eens het omgekeerde: een student (aan de universiteit/hoge school) wordt dan een scholier genoemd. De reden daarvoor moet je denk ik zoeken in steeds meer 'schoolse' universitaire studies, hetgeen tevens gepaard gaat met termen als 'huiswerk', 'leraar' e.d.

(over het laatste is al een topic meen ik me te herinneren, over het schoolser worden van sommige universitaire studies).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Student vs. scholier

dus in Nederland is iemand die lessen volgt in de lagere school of het middelbaar een scholier, hogere onderwijsvormen leveren studenten
Inderdaad.
In België is iemand die lessen volgt in de lagere school een scholier, hogere (dus ook secundair in dit geval) onderwijsvormen geven studenten.
In België wordt de term "scholier" doorgaans weinig gebruikt (om leerlingen aan te duiden), tenzij om vijftien- of zestienjarige (tweede graad van het secundair onderwijs) deelnemers aan een wedstrijd aan te geven. Zo bestaan er bijvoorbeeld binnen het Groot Nederlands Dictee bij de jeugd de afdelingen Miniemen (vijfde en zesde jaar basisschool), Cadetten (eerste graad secundair), Scholieren (tweede graad secundair) en Junioren (derde graad secundair).

EDIT: Phys was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 771

Re: Student vs. scholier

(over het laatste is al een topic meen ik me te herinneren, over het schoolser worden van sommige universitaire studies).
Ik denk dat je op dit topic doelt:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=85288

Edit (Phys): Bedankt, dat was hem inderdaad!

Reageer