[natuurkunde] draadloze stroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] draadloze stroom

Ik vroeg me af of het mogelijk was om een soort proefopstelling te maken over het de mogelijkheid van draadloze stroom, ik wil dit (als het überhaupt mogelijk is.) misschien gebruiken in een proef voor mijn profielwerkstuk.

Graag suggesties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Het enige wat ik mij daarbij kan voorstellen is lading die zich verplaatst zonder dat er een geleider bij betrokken is. Dan zie ik dus vrije elektronen (bijv) van de ene plaats naar de andere schieten. Een soort bliksem dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Inductie is een vorm van draadloze stroom (bijv transformator)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Dat is absoluut mogelijk. Er zijn een aantal vormen, met meer of minder gevaarlijke vormen van straling. Echter waar het naar uit ziet is dat je in de toekomst een klein plastic schijfje koopt waar je je apparaten op kan zetten. Deze plaat stuurt electromagnetische golven uit en die worden door een spoeltje opgepikt in het apparaat. Je ziet het nu het duidelijkste denk ik in elektrische tandenborstels. De tandenborstel wordt geladen door op een plastic cilindertje te staan, wel eens gezien? Wel eens afgevraagd hoe de geleiding mogelijk is door plastic heen? Draadloze elektriciteit.

Het internet staat er vol mee, hier een linkje naar studenten die het zijn gaan proberen:

http://students.chem.tue.nl/ifp21/

Maar met een beetje goed zoeken kom je nog veel meer tegen.

Leuk idee trouwens! Ik had nog niet eerder een PWS hierover gezien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

zouden we inductieverschijnselen als "draadloze stroom" mogen definiëren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Dat hangt af van je definitie van draadloze stroom :D Maar ik zou zeggen van niet, omdat er op afstand een stroom wordt opgewekt. Maar die opgewekte stroom zélf is niet 'draadloos'.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Jongens, laten we wel even blijven denken in de geest van een PWS he? :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Bedankt voor jullie reacties!
De tandenborstel wordt geladen door op een plastic cilindertje te staan, wel eens gezien? Wel eens afgevraagd hoe de geleiding mogelijk is door plastic heen? Draadloze elektriciteit.
Ik had hier nog nooit bij stil gestaan, maar nu je het zegt. Eens kijken of ik een oude tandenborstel/oplader uit elkaar kan halen en kijken of ik het op grotere schaal kan nabouwen. Het hoeft niet allemaal indrukwekkend of zelfs maar rendabel te zijn, zolang het maar iets in de vorm van een proef is.

Meer suggesties zijn nog steeds welkom. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] draadloze stroom

Ik zou ook eens goed kijken naar de transformatoren bij jullie op school. Wat je doet is wisselstroom op 1 spoel zetten en presto uit de andere spoel komt ineens stroom, zou je daar niet iets mee kunnen? Dan kan je wiskundig ook nog wellicht iets uit de voeten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer