[wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

wanneer je in het GRM een functie zoals (om het simpel te houden) y=5x+2 intypt,

kan je dan ergens het domein voor x bepalen? (vb. 1<x<10)

Bedoeling is om slechts een deel van de grafiek op het schermpje te zien &

uit de handleiding ben ik niet veel wijzer geworden.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Druk op de knop WINDOW (naast y=) en daar staat wel ergens Xmin en Xmax, bij de ene vul je dan 1 in en bij de andere vul je 10 in. Druk op enter en je grafiek wordt in een nieuwe window getekend.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. Plaats dit soort onderwerpen gelieve in het vervolg in de huiswerk sectie met [vaknaam] in dit geval [wiskunde] ervoor. Zo weten wiskundigen dat ze naar je onderwerp toemoeten en dat zorgt ervoor dat jouw vraag sneller beantwoord wordt .
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

bedankt voor het verplaatsen & het antwoord, al heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld waarschijnlijk

de bedoeling is om figuren op een ZRM te tekenen adhv lineaire & kwadratische regressie en functievoorschriften.

om lijnen(rechten) te tekenen kan je een eerstegraadsfunctie ingeven.

Mijn vraag is nu of dat het mogelijk is (zelfs wanneer Xmin, Xmax op -10,10 staan), enkel de rechte te tonen voor bv. domein 1<x<5

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Ah, dus alleen een stukje lijn tekenen en dus niet het hele scherm vullen. Bijvoorbeeld een lijnstuk van 4 lang in een window van 20 bij 20 oid.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Ah, dus alleen een stukje lijn tekenen en dus niet het hele scherm vullen. Bijvoorbeeld een lijnstuk van 4 lang in een window van 20 bij 20 oid.


inderdaad, dat bedoel ik

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Ik bedien mezelf van een TI-84 Plus, maar neem aan dat het systeem volledig hetzelfde is. Je wilt dus bijvoorbeeld de functie
\(y=5x+2\)
enkel voor het interval
\(1 < x < 5\)
tekenen, terwijl je scherminstellingen standaard blijven (dus Xmin=-10, Xmax=10,...). Ga als volgt tewerk:
  1. Geef via Y= het voorschrift van de functie in tussen haakjes;
  2. Geef achter het voorschrift, eveneens tussen haakjes, het interval in. Let op, dit moet je in stapjes doen. Geef dus eerst de voorwaarde 1 < x in en vervolgens x < 5. Het symbool < vind je in het secundaire menuutje TEST, boven de knop MATH. Je drukt dus 2ND MATH en vervolgens het cijfer van het gewenste symbool. Als alles goed gaat, heb je het volgende voorschrift:

    Y1 = (5+2X)(1<X)(X<5)
Dat zou het moeten doen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Klintersaas schreef:Ik bedien mezelf van een TI-84 Plus, maar neem aan dat het systeem volledig hetzelfde is. Je wilt dus bijvoorbeeld de functie
\(y=5x+2\)
enkel voor het interval
\(1 < x < 5\)
tekenen, terwijl je scherminstellingen standaard blijven (dus Xmin=-10, Xmax=10,...). Ga als volgt tewerk:
  1. Geef via Y= het voorschrift van de functie in tussen haakjes;
  2. Geef achter het voorschrift, eveneens tussen haakjes, het interval in. Let op, dit moet je in stapjes doen. Geef dus eerst de voorwaarde 1 < x in en vervolgens x < 5. Het symbool < vind je in het secundaire menuutje TEST, boven de knop MATH. Je drukt dus 2ND MATH en vervolgens het cijfer van het gewenste symbool. Als alles goed gaat, heb je het volgende voorschrift:

    Y1 = (5+2X)(1<X)(X<5)
Dat zou het moeten doen.
dat werkt inderdaad!

bedankt voor de hulp

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] Ti 83+ domein van een functie

Graag gedaan. Op deze manier kun je ook gemakkelijk samengestelde functies ingeven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer