Lineaire combinatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 17

Lineaire combinatie

Waarschijnlijk heel domme vraag maar hoe weet je dat elke 3 vector geschreven kan worden als een lineaire combinatie van de volgende vectoren.

bv.

(-1,3,2) ; ( 1,2,-2) ; (0,1,0)

Berichten: 8.614

Re: Lineaire combinatie

Waarschijnlijk heel domme vraag [...]
Domme vragen bestaan niet (in tegenstelling tot slecht geformuleerde vragen).
[... ]maar hoe weet je dat elke 3 vector geschreven kan worden als een lineaire combinatie van de volgende vectoren.
Weet je wat lineaire (on)afhankelijkheid is en hoe je dat onderzoekt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 17

Re: Lineaire combinatie

Ik weet het ongeveer denk ik, je kan weten of ze lineaire (on)afhankelijk zijn door twee of meerdere vectoren gelijk

te stellen aan 0 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire combinatie

Er zijn verschillende equivalente manieren om dit uit te drukken, bijvoorbeeld: de drie vectoren zijn lineair afhankelijk als je de nulvector kan schrijven als lineaire-combinatie van deze vectoren met niet alle coëfficiënten 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: Lineaire combinatie

en hoe kan je zien dat dit lineaire combinaties zijn...?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire combinatie

Ik gaf maar een mogelijkheid, misschien is het nuttig dat je even zegt hoe jij lineaire onafhankelijk normaal gezien nagaat (of moet nagaan).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: Lineaire combinatie

Ik zou het naar vergelijkingen brengen:

-1a+3b +2c = 0

1a + 2b -2c= 0

1b= 0

en dit dan proberen uitwerken. Indien blijkt dat alle drie de componenten 0 uitkomen is hij onafhankelijk ?

Berichten: 8.614

Re: Lineaire combinatie

Correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire combinatie

Wat ben je nu aan het uitwerken?

Het is in elk geval niet a.(-1,3,2)+b.( 1,2,-2)+c.(0,1,0) = (0,0,0), als je dat bedoelde...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: Lineaire combinatie

gewoon eerste component van elke vector als A zien en zo verder naar B en C

en dan kom je drie vergelijkingen.

Maar wat mijn werkelijke vraag is , hoe je weet dat als je drie vectoren achtereenvolgens krijgt. Dat elke vector een lineaire combinatie is van de volgende vectoren. Dat heeft toch niets met lineaire onafhankelijkheid te maken of vergis ik mij ?

Berichten: 8.614

Re: Lineaire combinatie

TD schreef:Wat ben je nu aan het uitwerken?

Het is in elk geval niet a.(-1,3,2)+b.( 1,2,-2)+c.(0,1,0) = (0,0,0), als je dat bedoelde...
Waarom niet, want nu breng je me even aan het twijfelen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire combinatie

Je hebt enerzijds lineaire (on)afhankelijkheid (= zijn de vectoren lineair (on)afhankelijk) en anderzijds voortbrengendheid (kan ik een andere vector schrijven als lineaire combinatie van de gegeven vectoren). Je spreekt pas van een basis als het stel vectoren lineair onafhankelijk én voortbrengend is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire combinatie

Waarom niet, want nu breng je me even aan het twijfelen?
Wat ik schreef levert: -a+b=0, 3a+2b+c=0 en 2a-2b=0. Toch iets anders dan dit.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Lineaire combinatie

Uiteraard, ik keek verkeerd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire combinatie

Ok. Zie jij dit nu ook, Gypsum? Je nam dus geen lineaire combinatie van de gegeven vectoren (je deed iets "omgekeerd", namelijk veelvouden van de respectievelijke componenten nemen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer