[wiskunde] absolute waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[wiskunde] absolute waarde

Is |x-y|=|y-x|?

Ik veronderstel van wel want als ik de veranderlijke vervang door concrete waarden

komt dit hetzelfde uit. Maar ik vraag me af of de volgorde belang heeft omdat de absolute waarde ook de afstand tussen willekeurige punten weergeeft. Misschien een domme vraag, maar ik wil het zeker weten.

Dank!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] absolute waarde

Is |x-y|=|y-x|?
Dat hangt er maar vanaf wat x en y zijn.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] absolute waarde

Toelichting voor dvg (ik weet niet wat voor niveau wiskunde je hebt), dirkwb bedoelt wat voor type objecten x en y zijn, of elementen uit wat voor verzameling.

Als x en y "normale" (d.w.z. reële) getallen zijn, dan klopt het inderdaad. Want x-y = -(y-x), en |a| = |-a| voor ieder getal a.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] absolute waarde

Meetkundig inzicht: |x-y| is inderdaad de afstand tussen de reële getallen x en y op de getallenas, uiteraard maakt de volgorde niet uit voor de afstand.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] absolute waarde

Van een wat hoger standpunt bekeken: dit is een van de eigenschappen (de 'symmetrische') van een metriek of afstand d: d(x,y)=d(y,x). De absolute waarde is een metriek op de metrische ruimte
\(\rr\)
.

Zie bijv. hier.

Maar het is sowieso eenvoudig in te zien: je weet dat voor de absolute waarde (met x reëel) geldt dat |-x|=|x| (|ab|=|a||b|, dus |-x|=|-1||x|=|x|).

Dus |x-y|=|-(y-x)|=|y-x|

\\edit: sorry, ik had slecht gelezen want Rogier vertelde dit laatste al.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] absolute waarde

wanneer je een graad hoger gaat (
\(\cc\)
) heb je toch ook geen probleem:
\(|a+bi|=\sqrt{a^2+b^2}\)
dus stel:
\(x = a+bi\)
\(y = c+di\)
\(|x-y| = |y-x|\)
\(|(a-c)+(b-d)i| = |(c-a)+(d-b)i|\)
\(\sqrt{(a-c)^2+(b-d)^2} = \sqrt{(c-a)^2+(d-b)^2}\)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] absolute waarde

wanneer je een graad hoger gaat (
\(\cc\)
) heb je toch ook geen probleem:
Ook geldt het niet bij bepaalde (goed gedefinieerde) operatoren.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] absolute waarde

Wat bedoel je precies met goed gedefinieert.

Misschien is het nog maar weinig mensen opgevallen, maar de betekenis van absolute waarde is eigenlijk de afstand in het aantal dimensies. Aangezien
\(\cc\)
equivalent is met
\(\rr^2\)
(
\(f:\rr^2\to\cc:(a,b)\mapsto a+bi\)
en uiteraard het inverse:
\(f^{-1}:\cc\to\rr^2:z\mapsto (\Re(z),\Im(z))\)
) pas je dus de algemene afstandsformule (en dus pythagoras toe) toe. Wanneer je in één dimensie werkt. (
\(\rr^1\)
) dan is de algemene afstandsformule gelijk aan
\(\sqrt{\sum_{i=1}^n{x_i^2}}\)
in dit geval bekomen we dus:
\(|x|=\sqrt{x^2}\)
.

Verder wil ik ook nog eventjes zeggen dat het dus niet toevallig is, dat de notatie voor afstand en absolute waarde overeenkomen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] absolute waarde

wanneer je een graad hoger gaat (
\(\cc\)
) heb je toch ook geen probleem:
Dat beweert ook niemand. Zoals ik al zei, de symmetrie-eigenschap is een eigenschap die iedere metriek moet bezitten. Dus je kunt nog oneindig veel andere voorbeelden geven, als je daar zin in zou hebben (TS zal er alleen niet zoveel aan hebben).

\\edit: ik zie nu dat je misschien valt over mijn uitspraak "De absolute waarde is een metriek op de metrische ruimte
\(\rr\)
". Daarmee bedoelde ik: de absolute waarde voor reële getallen, zoals TS die waarschijnlijk kent en in dit topic bedoelt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] absolute waarde

Het was niet zozeer een reactie op jou Phys, maar meer op dirkwb, die volgens mij in twijfel trok of ze absolute waarde van een complex getal niet gewoon gedefinieerd hebben, om het te definiëren, sorry voor de verwarring
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] absolute waarde

Het was niet zozeer een reactie op jou Phys, maar meer op dirkwb, die volgens mij in twijfel trok of ze absolute waarde van een complex getal niet gewoon gedefinieerd hebben, om het te definiëren, sorry voor de verwarring
Hoe kom je erbij dat ik dat denk? Tuurlijk hebben ze dat gedefinieerd. Ik zeg alleen dat het verhaal veel groter is dan dat jij dat geleerd hebt (slecht gelezen soms?).
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] absolute waarde

Ook geldt het niet bij bepaalde (goed gedefinieerde) operatoren.
Nou het klonk naar mijn aanvoelen een beetje alsof sommige operatoren gewoon gekozen waren met de natte vinger. Ik wou er dus alleen even op wijzen dat zoiets in wiskunde bijna nooit voorkomt. Maar zoals altijd is alles voor interpretatie vatbaar. Het kan dus zijn dan ik de tekst een beetje verkeerd opvatte, het klonk naar mijn aanvoelen iets te ironisch. Maar goed we gaan hier nu niet moeilijk doen over een verkeerd gelezen zin hoop ik.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] absolute waarde

Laten we het maar terug rustig houden - gewoon misverstandje...

Voor de vragensteller lijkt me dit toch allemaal wat te vergezocht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 27

Re: [wiskunde] absolute waarde

Ok, bedankt!

Reageer