Waterkoker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Waterkoker

Ik heb hier een waterkoker staan die ik al een tijdje (=paar maanden) niet meer gebruikt heb. Op de bodem ligt een metalen discus, maar daarop is er nu een donkere uitslag ontstaan aan de rand (een paar centimeters breed). De uitslag is natuurlijk niet mooi scherp afgerond en het metaal is er hier en daar ook nog tussen te zien. Ik bemerk geen geur, maar ik ben wel verkouden dus het is beter te zeggen dat er geen sterke geur aanwezig is. Ik weet niet over welk metaal het gaat. De uitslag heeft een licht reliëf en een donkergrijze, bijna zwarte kleur.

In de handleiding staat wel iets over kalk, maar gezien de kleur heb ik mijn twijfels (ze zeggen wel dat de kalk verschillende kleuren kan aannemen). Waar ik de koker gebruik heeft het water wel een aanzienlijke hardheid.

Wat is dit? Een oxide of sulfide van het metaal? Is het schadelijk voor de machine en/of mij? Mijn zakmes vertoont een gelijkaardige uitslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Waterkoker

Kalk kan inderdaad allerlei kleuren aannemen, voornamelijk gelig of bruin. Donkergrijs of zwart heb ik nog nooit gezien, en zou eventueel op een oxide of sulfide kunnen wijzen. Maar dat merk je snel genoeg: Een tijdje laten weken in azijn of wijnsteenzuur, is het kalk dan is het zo weg of veeg je het er af met een afwasborstel. Zo niet, dan zul je "grover" geschut moeten inzetten, zoals een verdunde HCl-oplossing, of gewoon de waterkoker weggooien :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Waterkoker

Kalk kan inderdaad allerlei kleuren aannemen, voornamelijk gelig of bruin. Donkergrijs of zwart heb ik nog nooit gezien, en zou eventueel op een oxide of sulfide kunnen wijzen. Maar dat merk je snel genoeg: Een tijdje laten weken in azijn of wijnsteenzuur, is het kalk dan is het zo weg of veeg je het er af met een afwasborstel. Zo niet, dan zul je "grover" geschut moeten inzetten, zoals een verdunde HCl-oplossing, of gewoon de waterkoker weggooien :D
Ik heb nog eens goed gekeken met een zaklamp en de neerslag is toch lichter dan ik eerst had gedacht (lijkt altijd wel donkerder in een zwarte, verduisterde koker). Het kan dus misschien toch kalk zijn. Ik zal de azijn behandeling maar eens proberen als ik thuiskom.

Als het sulfiden zijn, moet behandeling met zoutzuur een rotte eierengeur geven. Dat kan ik proberen als ik ergens aan zoutzuur geraak, want ik heb geen zin om het uit mijn eigen maag te extraheren.

Maar voor het water dat ik erin kook kan het geen kwaad, of het nu sulfiden, oxiden of carbonaten zijn?

En wat kan zo'n zwarte neerslag op mijn mes zijn? Ik ben niet zeker van het model, maar ik vermoed dat het van roestvrij staal is. Is er genoeg luchtvervuiling om mijn mes te sulfidiseren? Oxidatie van zuurstof lijkt me immers eerder oranje-bruine roest te zullen vormen. Tenzij het een deel van de legering is dat oxideert.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Waterkoker

De kleur van ijzeroxide hangt zeer sterk af van de omstandigheden waaronder het gevormd wordt. Roest is inderdaad oranjebruin, maar daar komt een fikse hoeveelheid water aan te pas. Magnetiet is ook een ijzeroxide en is hartstikke zwart.

In het geval van je mes zal het waarschijnlijk om een oxidatie van een van de componenten van de legering gaan. Zo kunnen chroom, nikkel en kobalt aardig blauw/grijs/zwart worden bij oxidatie
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: Waterkoker

Indien je twijfels hebt kan je echter best een nieuwe koker aanschaffen.

Hoewel het mij sterk lijkt dat de neerslagen in een waterkoker giftig zouden zijn (er zit immers niets in kraantjeswater dat je zo dadelijk doodt in kleine hoeveelheden), maar toch altijd veilig blijven.

Waterkokers zijn niet zo bijzonder duur, en het innemen van bepaalde stoffen in het spijsverteringsstelsel is niet bij alles even prettig lijkt me.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: Waterkoker

Tja, wat is wijsheid.. als iets bij normaal gebruik neerslaat, gebied logica dat het bij datzelfde gebruik niet oplost.

Als het zo erg is dat er stukjes vanaf komen zou ik het ding maar vervangen, das gewoon end of life voor zoiets goedkoops.
Victory through technology

Reageer