Springen naar inhoud

[Werkstuk] Verbranding in lichaamscellen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 16 mei 2005 - 10:46

beste allemaal... ik ben radeloos!! ik moet een werkstuk maken over verbranding in lichaamscellen. ik heb overal gezocht op internet, maar overal zeggen ze wat anders. en toen kwam ik hier. ik heb wat rondgekeken en ik zie dat veel mensen hier er alles over weten! maar k snap er niet veel van... :shock: willen jullie me helpen?
de kernvraag is:
welke stoffen worden er verbruikt bij verbranding in lichaams cellen en welke komen er vrij? en.. wat gebeurt er met de vrijgekome stoffen?

en hoe zit het met de fases AnaŽrobe, AŽrobe? en kunnen jullie me misschien uitleggen wat de stof ATP hiermee te maken heeft en wat het doet?

alvast heel erg bedankt!! :wink:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2005 - 10:52

ATP en ADP zijn adenosine-di-fosfaat en -trifosfaat. Misschien dat je daar wat aan hebt met zoeken.
Verder is de verbranding heel basic dit van glucose (C6H12O6) waarbij water en koolstofdioxide vrijkomen.

AnaŽrobe dissimilatie (zonder zuurstof, dus geen verbranding) maakt van glucose 2x melkzuur
AŽrobe dissimilatie (=verbranding met zuurstof) is standaard volledige verbranding. Koolstofdioxide geef je aan je bloed mee en adem je uit, water gebruik je voor andere processen of plas/zweet/adem je uit.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 16 mei 2005 - 12:42

DANK JE!!!! heb ik zeker wat aan :shock: ik heb nu al heel veel gevonden daardoor :wink:
THX

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2005 - 15:06

er zijn 2 metabolische paden: die van de glucoseverbranding en die van de vetverbranding. Eiwitten worden zo gemodificeerd dat ze kunnen worden geintegreerd in een van deze 2 paden.

belangrijke trefwoorden:

dissimilatie/assimilatie, glycogenese/glycogenolyse, gluconeogenese, citroenzuurcyclus, oxidatieve fosforylering, beta.gif -oxidatie van vetzuren/vetzuursynthese

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures