Standtijden chemisorbant filters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Standtijden chemisorbant filters

Hallo,

Ik ben werkzaam bij een bedrijf die gebruik maakt van grote compressoren. Deze compressoren hebben chemisorbant voorfilters die de chemische verontreiniging uit de lucht verwijderen. Er is alleen iets veranderd in 2003 op dit bedrijventerrein dat gelegen is aan de noordzee / kanaal, dat de standtijden van deze filters zo drastisch is gezakt dat er een oplossing voor moet komen. Zelf geen kennis van chemische reacties vandaar deze vraag hier.

Ik heb de stof heb die hoogstwaarschijnlijk de vernietigende werking heeft.

Chemishe samenstelling gew.% (laten analyseren):

Cl___Na2O___MgO___Al2O3___K2O___Fe2O3___ZnO___CaO___SiO2

16___9______1.1_____37_____0.4____0.2______0.6____0.5____ 0.1

(Let niet op de _ kreeg geen tabel voor elkaar :D )

Misschien kan iemand mij vertellen wat het is, doet en waar het vandaan kan komen.

(nabij gelegen: koeltoren voor koelwater compressor, installatie waar veel zoutzuur word verwerkt/gebruikt.)

Graag reacties gevraagd!

m.v.g. Bram Teeuwen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Standtijden chemisorbant filters

Wat is er in 2003 veranderd waarna de standtijd zo enorm afnam?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Standtijden chemisorbant filters

Dat is een probleem, ik ben hier sinds september werkzaam en er is niemand die mij kan vertellen wat er in die tijd veranderd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Standtijden chemisorbant filters

Wat is er te zien aan de filters als ze 'op' zijn? Zit er dan een grote koek van verzameld stof op of ontstaan er bijvoorbeeld gaten in het filter?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Standtijden chemisorbant filters

De filters worden niet opengehaald maar doorgemeten. Als de filters niet meer voldoende werken, worden deze dus vervangen. maar het is overduidelijk dat de stof die wij hebben laten onderzoeken de oorzaak is van de standtijdvermindering omdat de filters natuurlijk beperkt zijn in het absorben van verontreiniging. er waren in de filterruimte ophopingen gevonden van deze stof. toen wij dit zagen hebben we dit laten analyseren maar de mensen van het lab konden niet zeggen wat hiervan de oorzaak is.

Berichten: 817

Re: Standtijden chemisorbant filters

Het zien er mij allemaal oxides uit

Na2O is een oxide, MgO, Al2O3, K2O, Fe2O3, ZnO, CaO, SiO2, zijn ook allemaal oxides.

Het lijkt me dus dat er ergens een verbranding (of een grote brand?) is gebeurd.

Na en K zijn aardalkalimetalen, die doorgaans bij voldoende water in hun oxidering liever hydroxides vormen als ik me niet vergis. Het feit dat het oxides zijn doet me opnieuw denken aan verbranding.

Is er een metaalverwerkingsbedrijf bijgekomen? Of een bedrijf dat werkt met zeer hoge temperaturen?

Verder ben ik geen expert hierin, en zou ik niet met 100% zekerheid kunnen zeggen wat het is, maar als ik een gokje moest wagen zou ik zeggen:

Er wordt ergens iets verbrand, of er heeft in 2003 iets gebrand.

(is dit probleem nog steeds het geval, of was het plaatselijk zo in 2003?, want dan is een brand eerder uitgesloten, 5 jaar na de feiten)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Standtijden chemisorbant filters

Helemaal correct, het probleem is er nog steeds dus brand is het niet. wel kan het te maken hebben met verbranding omdat het op dit terrein vrijwel alleen maar om staalverwerken gaat.

U denkt niet dat het komt door een koeltoren of een zoutzuurverwerkende installatie?

(Ben er achter gekomen dat de koeltoren chloorbleekloog gebruikt. komt daar de Cl vandaan?)

Het zou misschien een oplossing zijn om de aanzuig ergens anders te plaatsen, alleen heeft dit waarschijnlijk geen zin om op een hoger punt te plaatsen als het gaat om verbrandingsgassen e.d. toch?

In ieder geval bedankt voor deze informatie. Hierdoor kan ik zeker verder met het onderzoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Standtijden chemisorbant filters

Staalwerken in de buurt zouden de ijzerverbinding verklaren, samen met wat legeringselementen van het staal?

De relatief grote hoeveelheden chloor en aluminiumoxide zijn opvallend. De verwerking van zoutzuur zou zeker het chloor voor zijn rekening kunnen nemen, hoewel ik dan gasvormig chloor verwacht en dat zou je dan niet zo snel terugvinden in een poeder op de vloer denk ik.

Een dergelijk filter zal gasvormig chloor overigens wel binden lijkt me (wat is het, actieve kool of alu-ox met kaliumpermanganaat, of nog iets anders?).

Het lijkt me goed om de ruimte waar de filterkasten staan een keer goed uit te mesten. Als er daarna geen afzettingen van poeder meer vormen kan je de alu-ox min of meer uitsluiten (dat zal je anders wel weer terugvinden op de vloer, samen met de ijzerverbinding). Als de standtijd van de filters dan nog zo kort blijft zou ik het in het chloor zoeken, dat ziet er toch uit als een likely suspect door o.a. de relatief hoge concentratie.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Standtijden chemisorbant filters

volgens mij komt het chloor niet van de zoutzuur installatie, maar van de koeltoren. in mijn laatste reactie had ik daarom ook erbij gezet dat er chloorbleekloog word verwerkt. kan dit kloppen?

en zou het misschien kunnen dat door de samenstelling van vocht dat neerslaat in de filters (dus chloor en water) dit een reactie aangaat met het aluminium wat verwerkt zit in het filterhuis?

of zit ik er naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Standtijden chemisorbant filters

Chloorverbindingen worden/werden inderdaad nog wel eens gebruikt om groei van -vanalles- tegen te gaan in koeltorens (vooral natriumhypochloriet denk ik: in de volksmond 'chloor/bleek', wat een 5% oplossing is van Nahypochloriet in water). Als ik me niet vergis is de regelgeving daaromtrent de afgelopen jaren nogal aangescherpt. Of het nog gebruikt wordt zou ik gewoon eens vragen aan de fabriek die de koeltoren heeft staan. Het zou dan ook zomaar kunnen dat ze metingen van de uitstoot hebben.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer