Erlang verdeling [kansrekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 758

Erlang verdeling [kansrekening

Ik zit met het volgende vraagstuk ;

Bij een bedrijf komen orders binnen. de tijd tussen 2 orders is naar verwachting 12 uur. als er 6 orders zijn wordt er een bestelling gedaan. het is een continu bedrijf 24/7.

De levertijd aan een klant na een bestelling bij een bedrijf heeft een exponentiele verdeling met als verwachte levertijd 12 uur.een afpsraak is dat na een klant na het doen van een order zijn pakket binnen vijf dagen na plaatsing binnen krijgt. Een klant plaats een order en dat is de eerste order na een bestelling. wat is de kans dat de klant het product binnen vijf dagen na het plaatsen van de order binnen heeft.

Hierbij dacht ik aan :

S is de tijd tot er 5 orders binnen komen. Dan de som van 5 exponentieel verdeelde tijden met 1/2 dag. De levertijd is ook exponentieel ver verwachting 1/2 dag. Levertijd is onafhankelijk van wacttijd tot 5de order. Dus is de tijd totdat de klant moet wachten erlang verdeeld met r =6 en lambda = 1/2

dit levert :

dichtheidkans formule erlang
\( f(x) = \frac{\lambda ^r x^r^-^1e^-^\lambda^x}{(r-1)!} \)
invullen lukt wel alleen zou ik niet weten welke x - waarde ik moet aannemen...

Kan iemand hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Erlang verdeling [kansrekening

De Erlang functies werden veel gebruikt voor de berekening van de capaciteit van telefoon centrales. Ook de berekening van de capaciteit van CallCenters gebeurt op deze manier.

De formule die je geeft, laat de kans dichtheid functie (pdf) zien van een Erlang-r verdeling. De kans dichtheid functie is een functie die de kans verdeling weergeeft in termen van integralen. Je produceert met de formule (die je gebruikt) een grafiek of een soort histogram versie.

Je kan voor het vinden van het antwoord de daarvoor benodigde formules gebruiken, je kan ook de grafieken voor Erlang distributies gebruiken. Daarin lees je het antwoord.

Als je niet gewend bent om de formules of de grafieken te gebruiken, is het verstandig om je vooraf in deze materie te verdiepen. In het begin maakt men vaak de verkeerde assumpties, dus krijg je een verkeerd antwoord.

Ik kom de vraag net tegen, ik moet er nu vandoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Erlang verdeling [kansrekening

Kijk eens naar de dimensie van de exponent van e in deze functie. Deze exponent is het produkt van Lambda (arrival rate) en x. Hieruit volgt de dimensie van x.

Weet je zeker dat je de juiste formule gebruikt voor de oplossing van je vraagstuk ?

Wim

Berichten: 1

Re: Erlang verdeling [kansrekening

Dag Wim,

Ikzelf ben me momenteel ook aan het verdiepen in de wiskunde achter Erlang maar ikzelf heb geen wiskundige opleiding gevolgd, bijgevolg kom ik soms wiskundige kennis tekort.

Ik zou me graag verder verdiepen om de wiskundige achtergrond beter te begrijpen; maar ik weet niet zeker hoe ik dit het best kan doen.

Kan jij sites of dergelijke aanraden waar dit 'begrijpbaar' wordt uitgelegd voor niet wiskundigen ?

Alvast bedankt.

GRtz

Reageer