Springen naar inhoud

[natuurkunde]kleinere naald grotere kracht?

• Log in om te kunnen reageren

pyrelus

pyrelus

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2008 - 15:34

Hi allenmaal, ik ben hier beland na een zoektocht naar antwoorden, en dus nieuw.
verontschuldig mijn naiviteit, maar van fysica heb ik niet veel kaas gegeten, ik ben namelijk bioloog.

ik onderzoek de kracht die een embryonale wortel uit moet oefenen om uit het zaad te breken. en ik wil een vergelijking maken tussen een gecultiveerde tomatensoort en een wilde variant, welke niet even groot zijn. ik heb volgende plaatje kan je de proef opzet zien:

Geplaatste afbeelding

het grijze is de pin(naald) die ik gebruik om door het zaad (bruin) heen te prikken.
de diameter van de pin os resp. 0.2 en 0.4 mm.

waneer ik nu de kracht per vierkante mm bereken: newton vereist voor doorboring / Oppervlak halve bol onderaan de naald, kom ik voor de kleinere naald op waarden die tweemaal zo hoog zijn.

onder de naald+zaad in een gat waar de naald doorheen kan(en het zaad niet) de naald van 0,4 mm(diameter) is gecombineerd met een gat van 1 mm(diameter). de naald met 0,2 mm diameter is gecombineerd met een 0,4 mm(diameter) gat.

kan iemand mij uitleggen waarom de waarden voor de kleinere naald/gat combinatie veel hogere waarden opleveren?
en wat ik moet doen om de twee met elkaar te vergelijken (data transformeren zodat dit verschil opgelost is)

alle hulp is welkom, ik ben een Msc student vandaar dat ik de vraag hier post IPV het school forum.
Meer uitleg kan altijd!

alvast bedankt
paulus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 10 december 2008 - 17:58

Het huiswerkforum is vooral vanwege het niveau van de vragen in het leven geroepen, om zo de vakfora voor de vakidioten interessant te houden. Dat zal jij voor het biologiegedeelte vast ook prettig vinden. :D

Ik verplaats om die reden dit topic toch maar even naar het huiswerkforum.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 december 2008 - 19:40

De sleutel lijkt mij:
druk = kracht gedeeld door het oppervlak waarop de kracht werkt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2008 - 19:55

waneer ik nu de kracht per vierkante mm bereken: newton vereist voor doorboring / Oppervlak halve bol onderaan de naald, kom ik voor de kleinere naald op waarden die tweemaal zo hoog zijn.

Het is mij niet duidelijk of je een 2 x zo grote kracht of een 2 x zo grote druk bedoelt. Verder zou de verschilfactor niet 2 mogen zijn, althans niet in theorie.

Het zou dan ook handig zijn als je je berekening eens hier zou uitwerken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

pyrelus

pyrelus

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2008 - 14:22

okee wat ik gedaan heb is:
een naald met een halve bol als einde met een diameter van 0,4mm en een kleinere naald met een diameter van 0,2mm door zaden gedrukt.
het is een protrusion experiment waarbij de grootste kracht gemeten word, alvoorens de pin door het zaad heen breekt (maximum load till rupture) .

ik heb met een de pinnen ook door a4 papier geprikt, in de veronderstelling dat een papier overal even dik en sterk is.
ik kreeg de volgende resultaten:

probe size= 0,2 / 0,4
hemisphereoppervlak= 0,0628 / 0,2513
max average load= 2.1193 / 3.29999
n/mm2= 33.7299 / 13.1302

(sorry voor de rommelige presentatie van de data, maar tabelletjes pasten ging niet zo goed)

zo ziet men dat waneer het oppervlak van de halvebol onderaan de naald met een factor 4 toeneemt(r2) de kracht die nodig is om het papier te doorboren met een facto 1,5 toeneemt.
wat resulteerd in een 2,5 maal zo groote kracht per mm2 bij de kleine naald dan bij de grote naald.
waneer met 4 deelt door 1,5 krijgt men ook 2,5, ik denk dus dat er een relatie is, ik zie dit met alle experimenten die ik heb gedaan om een goede manier te vinden om deze twee pinnen met elkaar te vergelijken.
ik kan de relatie niet ontdekken.

ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb verstrekt.
alvast bedankt

groeten paulus

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures