[natuurkunde] warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] warmte

Niels en ik hebben een dringende vraag over natuurkunde. Het is voor een proefwerk voor morgen.

Hier is de vraag:

Peter en merijn gaan samen een flat huren. in de keuken van de fla hangt een warmwaterboiler van 80L. Al hun warm water moet uit die boiler komen. Ze maken zich zorgen of ze beiden wel vlak na elkaar kunnen douchen.

Voor het opwarmen van 80L water van 18graden tot 80graden is 2,08*10^7 J energie nodig. Het vermogen van de boiler is 2750W. het rendement van de boiler is 90%.

Bereken de tijd in uren die de boiler nodig heeft om 80L water van 18graden naar 80 graden op te warmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] warmte

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan??

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 758

Re: [natuurkunde] warmte

Je kunt 2750 Watt ook anders schrijven, wellicht helpt dit...

watt = ..... J per ...

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] warmte

Sorry dat ik me niet aan de regels heb gehouden, maar ik heb een beetje haast. alsnog hier mijn poging:

eerst heb ik via het rendement uitgerekent dat de boiler 2475W kan gebruiken.

dat wil dus zeggen 2475 J per Seconden.

dit heb ik in een soort kruistabel gezet. namenlijk:

2475 | 2,08*10^7

----------------------

1 seconden | X

X= 2,08*10^7*1/2475= 8404

het moet in uren dus 8404/60/60= 2,3 uur

klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] warmte

Je aanpak is prima. Nog één dingetje verrekenen: dat rendement
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 758

Re: [natuurkunde] warmte

het rendement :

Percentage dat de boiler daadwerkelijk zal gebruiken om het water te verwarmen...

hint : boiler zal meer energie gebruiken dan de 2,08 * 10 ^..

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] warmte

Maar dat heb ik toch al gedaan, van 2750 Watt naar 2475 Watt? Of moet ik dit ook bij 2,08*10^7 doen?

Want volgens mij is het zo dat je het rendement niet van de 2,08*10^7 moet doen aangezien dat de energie is die nodig is om het water 62 graden te laten stijgen.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] warmte

mijn excuses, maar ik kan mijn vorige post niet editten.

daarom even tegen de regels is het volgende:

na het lezen van trokkitrooi's post kom ik op dit uit:

het getal 2,08*10^7 is het rendement al van de energie die nodig is om het water te verwarmen ( toch? ).

dus 2,08*10^7 is 90 % van wat hij eigenlijk verbruikt om het te verwarmen. wat hij eigenlijk verbruikt is dus dit:

23111111,11 toch?

waarschijnlijk zit ik er gruwelijk naast, laat het maar even weten.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] warmte

Maar dat heb ik toch al gedaan, van 2750 Watt naar 2475 Watt?


Pardon, je hebt gelijk. Ik ben gewend om dat helderder uitgewerkt te zien (bijv. Pnut = rend x Pin = 0,90 x 2750 = 2475 W), en zag dat dus over het hoofd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] warmte

bedankt iedereen! :D

ik zal de volgende keer iets beter op de regels letten, en de heldere uitwerkingen ;P.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] warmte

Kortom: je had het helemaal goed :D

Je kunt de berekening wel nog wat netter opschrijven. Het is nu niet helemaal duidelijk waar die vergelijking (in je 'kruistabel') ineens vandaan komt, en het zou zonde zijn om op een proefwerk punten mis te lopen om deze reden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer