[wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Wie kan mij met dit vraagstuk helpen?

De vraag is: Bereken de molmassa van azijnzuur (CH3COOH) met de daarbij behorende absolute fout.

Gegeven:

Molekuul Molmassa Abs. fout

C 12,011 ± 0,001

H 1,00794 ± 0,00007

O 15,9994 ± 0,0003

Om de molmassa te brekenen moet je dus: (2*C) + (4*H) + (2*O) berekenen. Hoe bepaal je de absolute fout als je met een optelling EN een vermenigvuldiging te maken heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Er is hier niet echt sprake van een vermenigvuldiging, omdat je exact 2 keer een zuurstof hebt. Je kan niet zeggen dat daar ook nog een fout in zit. Dus je zou het ook kunnen zien als een hele uitgebreide optelling, namelijk: C+C+H+H+H+H+O+O, hoe zou je daarbij de absolute fout uitrekenen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 3

Re: [wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Ik denk dat ik dan de formule toe zou passen:

Absolute fout: WORTEL( (abs fout H)^2) + (abs fout C)^2 + (abs fout O)^2 )

Het aantal van C, O en H doen er dan niet toe?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Als je gegevens bij elkaar optelt moet je de absolute fouten gewoon bij elkaar optellen, als je dingen vermenigvuldigt moet je de relatieve fouten bij elkaar optellen (dacht ik).

Dus in jouw geval, zul je gewoon de absolute fouten bij elkaar op moeten tellen, omdat elke fout maximaal kan zijn, moet je eindantwoord dat ook toelaten. Dus ik zou zeggen:

C 12,011 ± 0,001

H 1,00794 ± 0,00007

O 15,9994 ± 0,0003

2*12,011=24,022

4*1.00794=4,03176

2*15.9994=31.9988

Bij elkaar opgeteld is dat: 60,05256.

fouten optellen: 0.001 + 0.001 +0.00007 + 0.00007 + 0.00007 + 0.00007 + 0.0003 + 0.0003 = 0,00288

Dus je eind antwoord: 60,05256 ± 0,00288

Zou ik zeggen.

Verder kan je dus zien als je een meetwaarde met een constante vermenigvuldigt dat je dan ook de fout met dezelfde constante moet vermenigvuldigen.

Dus meetwaarde vermenigvuldigen met constante: (absolute) fout ook vermenigvuldigen met constante

Meetwaardes optellen: absolute fouten optellen.

Meetwaardes aftrekken: absolute fouten optellen.

Meetwaardes vermenigvuldigen: relatieve fouten optellen.

Meetwaardes delen: relatieve fouten optellen.

NOgmaals in mijn herinnering.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde/chemie] absolute fout op molmassa

Zie hier onder "Absolute error" http://en.wikipedia.org/wiki/Error_propagation
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer