[natuurkunde] vloeistofmechanica en de corioliskracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

[natuurkunde] vloeistofmechanica en de corioliskracht

heey,

ik heb wat vragen over de draaitafel die bij het Massachusetts Institute of Technology wordt gebruikt om de corioliskracht/het corioliseffect weer te geven.

Ik begon met het lezen over de corioliskracht op Wikipedia

Vervolgens heb ik een blik geworpen op de link naar de draaitafel van het MIT

Wat ik nu niet helemaal begrijp is hoe het coriolis effect wordt weergegeven.

Het is de schijnbare afbuiging van een onafhankelijk bewegend object, gezien vanuit een roterend coördinatenstelsel.

De tafel is gecreëerd bij een bepaald hoeksnelheid zodat de vloeistof met een bepaalde parabolische vorm kan uitharden.

De experimenten met de schijfjes worden uitgevoerd onder dezelfde hoeksnelheid.

Is dit om de centrifugaal kracht "uit te doven"? <= vraag 1

De schijfjes bewegen niet wrijvingsloos... hierdoor word de baan van de schijf ellipsvormig wanneer de baan begint te draaien (gezien vanuit een stilstaand coördinatenstelsel)

Stel je voor: De schijfjes bewegen wel wrijvingsloos; Dan zou de baan na het aanzetten van de tafel (die dan dus begint te draaien) onveranderd moeten blijven. Dus als een slinger over 1 lijn heen-en-weer bewegen.

Zie je dit, met een meedraaiende camera dan alsof de schijf een cirkel beschrijft die gelijk is aan de straal van de draaitafel? (hij komt dus niet voorbij het midden, wel erop) <= vraag 2

Welke krachten zijn er aanwezig gezien vanuit een stilstaand coördinatenstelsel? <= vraag 3

een component van de zwaartekracht (omdat de oppervlak niet horizontaal is)

De centrifugaal kracht (even sterk als de component van de zwaartekracht?)

de wrijvingskracht die de draaitafel op de schijf uitvoert

Welke krachten zijn er aanwezig gezien vanuit een draaiend coördinatenstelsel? <= vraag 4

een component van de zwaartekracht (omdat de oppervlak niet horizontaal is)

De centrifugaal kracht (even sterk als de component van de zwaartekracht?)

de wrijvingskracht die de draaitafel op de schijf uitvoert

De corioliskracht (veroorzaakt doordat de camera draait, waardoor de baansverandering onverklaarbaar is, en dus de corioliskracht "verschijnt")

Is het noodzakelijk dat de tafel draait? kun je niet de schrijf stil laten staan en vervolgens een camera onafhankelijk er omheen laten draaien? <= vraag 5

Het is nogal wat... En het is mischien niet de makkelijkste materie; maar het blijft voor een pws. dus vandaar dat ik dit toch even onder het kopje huiswerk en practica gedaan heb :D

groeten chris

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] vloeistofmechanica en de corioliskracht

Bij gebrek aan reactie verplaatst naar Klassieke Mechanica.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer