[wiskunde] 25 random puzzelstukjes - zoek uit hoe groot de puzzel is

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] 25 random puzzelstukjes - zoek uit hoe groot de puzzel is

Hoi allemaal,

De leraar heeft voor ons 25 puzzelstukjes uitgezocht als aselecte steekproef (we mogen ervan uit gaan dat deze representatief is voor de gehele puzzel).

Nu is de vraag aan ons: hoe kun je het aantal puzzelstukjes benaderen of zelfs exact te weten komen?

in onze 25 random puzzelstukjes zitten 0 hoekstukjes, 3 randstukjes en 22 reststukjes. Wij weten niet of de puzzel rechthoekig of vierkant is.

Mijn vraag hier op het forum is nu: Is er een formule of een iets dergelijks om het aantal puzzelstukjes te benaderen?

Wij hebben ook een tip gekregen van de leraar en die zag er zo uit:

grootte --- hoekstukjes --- randstukjes --- reststukjes --- totaal

2 x 2 -------- 4 --------------- 0 ----------------- 0 ----------- 4

10 x 10 ------ 4 -------------- 32 ---------------- 64 --------- 100

Verder heb ik nog een vraag:

Omdat ik zelf al het een en ander geprobeerd heb ben ik inmiddels tegen een probleempje aangelopen. Ik was bezig de kans op een hoekstukje te berekenen van een puzzel met 100 stukjes. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat ik de kans aan het berekenen was op een hoekstukje als je alleen maar één stukje mocht pakken van die 100. Terwijl je dus 25 stukjes mag pakken.

De kans op het pakken van één hoekstukje uit 100 puzzelstukjes is 4%, maar wat is de kans op een hoekstukje dan als je 25 puzzelstukjes mag pakken?

alvast bedankt

Reageer