Wet van hubble

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 377

Wet van hubble

De eenheid van de Hubbleconstante wordt meestal weergegeven in km/s per megaparsec.

Los van het feit dat ik niet bekend ben met megaparsec vraag ik mij af hoe je dit moet zien? En ik vroeg me af welke factoren er nodig zijn om deze constante creëren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van hubble

Verplaatst naar Ruimtefysica.
Los van het feit dat ik niet bekend ben met megaparsec
Zoek je toch even op? klik
vraag ik mij af hoe je dit moet zien? En ik vroeg me af welke factoren er nodig zijn om deze constante creëren.
Wat bedoel je met 'creëren van deze constante'?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Wet van hubble

Ik begrijp je verwijzing heel goed en ik probeer ook altijd in eerste instantie zelf te zoeken zonder gelijk het forum ermee lastig te vallen maar ik kan me maar weinig voorstelling maken van elke benoemde meter die boven de kilometer ligt. Maar los hiervan vraag ik me dus af wat dit betekent in die formule, wat gebeurt er per seconde, en waarop heeft dat invloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van hubble

Ik begrijp je verwijzing heel goed en ik probeer ook altijd in eerste instantie zelf te zoeken zonder gelijk het forum ermee lastig te vallen maar ik kan me maar weinig voorstelling maken van elke benoemde meter die boven de kilometer ligt.
Als iemand zegt 'ik begrijp helemaal niets van [..] (insert random begrip)', wekt hij de indruk nog niets over het onderwerp gelezen te hebben :P Immers als hij dat wel deed, kon hij zeggen 'ik begrijp dit en dat niet', waarbij 'dit' en 'dat' iets specifieker zijn dan 'niets'.
Maar los hiervan vraag ik me dus af wat dit betekent in die formule, wat gebeurt er per seconde, en waarop heeft dat invloed.
Ik begrijp de vraag nog niet echt. De Hubbleconstante is een constante (die eigenlijk de naam constante niet waard is, want in feite is-ie variabel :D ) die voorkomt in de wet van Hubble, of beter de Engelse versie: klik. Lees ook zeker dit eens door. Hopelijk verschaft dit wat helderheid.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Wet van hubble

Als iemand zegt 'ik begrijp helemaal niets van [..] (insert random begrip)', wekt hij de indruk nog niets over het onderwerp gelezen te hebben :P Immers als hij dat wel deed, kon hij zeggen 'ik begrijp dit en dat niet', waarbij 'dit' en 'dat' iets specifieker zijn dan 'niets'.


Heb je gelijk in, ik was niet echt duidelijk. Ik wil er wel aan toevoegen dat ik wikipedia allerminst een informatiebron vind waarin duidelijkheid geborgen staat, niet omdat het alleen maar door ''gewone'' mensen zelf geschreven is, want dat lijkt me een prima gegeven. Maar gewoonweg omdat het te vaak onduidelijk geschreven is en iets te algemeen is, alsof de mensen zelf niet weten waar ze over schrijven omdat er geen heldere boodschap geborgen zit, ze verwijzen zichzelf alleen maar naar pagina naar pagina, waardoor je uiteindelijk in een totaal ander gebied beland bent dan waar je oorspronkelijk mee bezig was. Afijn ik moet niet gaan zeuren om een goede intentie van mensen die belangeloos informatie willen verspreiden. Even terugkomend op het topic. Ik zou graag de factoren willen weten die nodig zijn voor de hubbleconstante, welke gegevens bedoel ik dan eigenlijk? Of welke metingen ervoor gedaan zijn bijvoorbeeld, ik hoef geen cijfers te horen, maar ik vraag me af hoe ze aan het getal komen, met nadruk: ik hoef geen wiskundige uitleg betreffende de uitkomst van dit getal, maar slechts welke gegevens of welke metingen gedaan zijn , om tot een constante te komen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wet van hubble

De eenheid van de Hubbleconstante wordt meestal weergegeven in km/s per megaparsec.
De constante van Hubble kun je ook schrijven als 1 / (977792 jaar).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van hubble

Ik zou graag de factoren willen weten die nodig zijn voor de hubbleconstante, welke gegevens bedoel ik dan eigenlijk? Of welke metingen ervoor gedaan zijn bijvoorbeeld, ik hoef geen cijfers te horen, maar ik vraag me af hoe ze aan het getal komen, met nadruk: ik hoef geen wiskundige uitleg betreffende de uitkomst van dit getal, maar slechts welke gegevens of welke metingen gedaan zijn , om tot een constante te komen. :D
No offense, maar lees je mijn links wel? hier staat toch genoemd wat er gemeten wordt om de constante te bepalen? Vanaf "Om
\(H_0\)
te meten..."
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wet van hubble

Ik zou graag de factoren willen weten die nodig zijn voor de hubbleconstante, welke gegevens bedoel ik dan eigenlijk? Of welke metingen ervoor gedaan zijn
Met het dopplereffect vindt men van een spiraalnevel de snelheid waarmee hij zich van ons verwijdert. Dat is v.

Afstandsbepaling verloopt totaal anders. Noem de afstand d.

Herhaal dit voor duizenden spiraalnevels.

Als je een grafiek maakt met v horizontaal en d verticaal dan vind je ruwweg een rechte lijn.

Zijn vergelijking is v = (98 duizend jaar) x d.

Reageer